ja die ruimte hebben ze zeker nu nodig
dat blad wat je eraan ziet hangen is maar egt een kwart blad
maar die heb ik express zo geknipt.
omdat dat de bladeren waren die binnen waren gegroeid.
dus niet sterke bladeren.
ik zal nog late zien hoe hij er heel uit ziet voordat hij naar buiten ging.
binnen was hij tog 2.35 meter met dat blad omhoog. was voor het uitgraven 20 cm stam verloren maar binnen weer aangegroeid:)

dit is in 1 jaar gegroeid vanaf plantje van 12 cm in maart
dus kan je wel nagaan dat de bladeren dit jaar dus zeker 2 tot 2 en half keer zo groot gaan worden pff
maar ik denk dat als hij tege heining gaat dat hij dan misch al groot genoeg is om zn bladeren eroverheen te houden
hij is 2.20 meter geworde (in de tuin) van klein af aan.
en heb nu 3 keer de hoeveel heid koemest onder gedaan
dan vorig jaar.
dus verwacht eigenlijk wel dat ie de 4.50 meter gaat halen. ik heb net voordat hij naar buiten ging een stek afgesneden. ik dacht nog dat ik schuin genoeg stuk moeder knol eraf had gesneden.
maar dat ik hem eraf had schrok ik dat er maar 4 kleine worteltjes aan zaten
waarvan 2 nog maar net centimeter of 2 a 3 uitwaren.
en de andere 2 waren drie keer langer en ik had dat ik hem uitgraafde ook al geprobeert een scheut eraf te halen.
die was stuk groter maar daar zaten net vormende wortelstjes op bobels de scheut ging kapot
maar nu had ik dus weer ong het zelfde maar dit keer heb ik wel speciale palmen grond die zeer luchtig is ik heb de stek erin gedaan. in een eigenlijk veel te grote pot waar de moeder plant in heeft overwinterd.
en had vergeten stek poeder op de wond te doen. heb de grond bevochtigd. vanaf dat moment niet nmaar gekeken. de bladeren bleven goed hele week na week was de grond bijna kurk droog en zag ineens puntje van speer uit komen en begon langzaam te groeien
toen begonne de blaadjes slap en bruinige rande te krijgen.
ik heb toen water gegeven en hij groeit nu centimeter of 3 per dag:) ondanks zo weinig wortels heeft:) dus laat ik nog maandje aansterken dan mag hij ook naar buiten die stek begint al 2.5 keer groter dan de moederplant.
dat betekend dus dat deze stek dan misch in 1 jaar 2.50 of misch net iets meer kan halen:D
3 dagen na water al zo een sigaar van welke wortels doet ie dat:P zit nu 2 weken in pot.
ziet er goed uit:D komt door die vele zon denk ik dat naar binne schijnt