Boom v/d week : Plataan; Acer platanoides UPDATE

Alles over bomen, struiken en heesters.
Plaats reactie
maarten14

Boom v/d week : Plataan; Acer platanoides UPDATE

Bericht door maarten14 » 15 okt 2012 18:26

De ¨Plataan (Platanus hispanica, synoniem: Platanus ×acerifolia)

De Platanus hispanica is een boom die behoord tot de familie Platanaceae (bedektzadige) en is 1 van de 10 bomen van deze familie.

Platanen kunnen in ons land tot 30 meter hoog worden indien ze de vrijheid krijgen. Het probleem is echter dat ze vaak gezien worden als straat en laanboom waardoor ze in feite niet groter mogen worden dan een 15tal meter en jaarlijks gekandelaberd worden. (Dit wil zeggen alle takken wegsnoeien tot op een afstand van 20 tot 100 cm van de stam.) Hierdoor krijg je schermen die daarna geknot moeten worden zodat de boom niet teveel plaats inneemt. Dit knotten moet bijna jaarlijks gebeuren omdat de boom gemakkelijk meer dan 2 meter groeit op 1 jaar tijd.

Standplaats:

Platanen stellen bijna geen eisen aan de bodem waardoor ze “ideaal” zijn als stadsboom. Ze worden dan ook vooral aangeplant als straat- laan- en parkboom. Voor de rest kan de boom op vrijwel elke grond zolang ze niet te kalkrijk is. Verharding voor deze bomen zijn geen probleem, wordt goed verdragen. Echter moet men wel opletten dat naarmate de boom ouder wordt het zou kunnen dat hij de verhardingen omhoog drukt met zijn wortels. Verder staat hij het liefst in de zon maar verdraagt ook halfschaduw

Kenmerken:

-kroon: Platanen maken (als ze niet gesnoeid worden) een ronde kroon aan.
-schors en takken: De schors is één van de grootste kenmerken voor de boom te herkennen. Het is een grijsgroene, gele schors die gemakkelijk afschilfert, je eraf kan halen. Dit is een extra decoratief element dat de boom heeft. De twijgen zijn ook licht behaard
-bladeren: Handlobbige groene bladeren die ongeveer 12-25cm groot zijn en verkleurt bruingeel in de winter. De lobben zijn gaafrandig met enkele uitspringende tanden. Het blad heeft een lange bladsteel. Bij het ontluiken van het blad is deze behaard, wat veranderd naar glanzend groen. Deze beharing kan irriterend werken op de slijmvliezen en hooikoorts veroorzaken. Zoals bovenstaand vermeld staat deze beharing ook op de twijgen. Als boomverzorger in opleiding zijnde hebben ze me steeds verteld altijd een mondmasker te dragen als je moet snoeien in een plataan. Dit is enkel van toepassing voor als je bomen van 20m hoog snoeit en er met je touwen inzit.
-bloemen en vruchten: De bloemen zijn bolvormig en hangen aan een lange steel en bloeit in mei. Meestal gegroepeerd per paar, er zijn mannelijke en vrouwelijke bloemen maar beiden komen ze voor op dezelfde boom (éénslachtig). Later stekelige bruine ronde vruchten per paar gegroepeerd. De vruchten blijven er de hele winter aanhangen.

Extra:

-de boom is windgevoelig, jonge takken zijn breukgevoelig
-de boom kan tegen strooizout
-bladeren verteren slecht waardoor de bodem zuurstofarm kan worden door steeds bedekt te zijn.
-maakt een dichte kroon waaronder veel schaduw is.
-in oktober stekken met voetje
-verdraagt snoei heel goed. Je kan terugsnoeien tot in het ouder hout.

Cultivar’s

-Platanus x acerifolia ‘Alphen’s Globe’: bolplataan. Deze selectie wordt een 6tal meter hoog en maakt een compacte kroon die begint op ongeveer 2 meter en dan ook 6 meter breed wordt

P.S. laat iets weten wat jullie ervan vinden. Kritiek mag zeker, ook indien er fouten zijn ingeslopen weet ik het graag. Verder hoop ik dat jullie er iets aan hebben
P.S.2: de foto's volgen nog door smalband krijg ik ze er nu niet op

Link : http://www.youtube.com/watch?v=P9RiEaSLLwk

Link : http://www.youtube.com/watch?v=-VQWmdSoW1Y
Laatst gewijzigd door maarten14 op 25 feb 2013 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
leef van dag tot dag

York
Geslacht: Vrouw

Re: Boom van de week

Bericht door York » 15 okt 2012 20:42

Heel interessant Maarten en met foto natuurlijk nog veel duidelijker. Ik vraag mij vaak af welk soort boom ik op onze wandelingen tegen kom. Dank je wel voor je inzet
Pluk de dag

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 16 okt 2012 09:22

Danke Maarten, goede beschrijving ik heb een klein youtube filmpje bijgeplaatst en kijk nog voor enkele foto's!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

maarten14

Bericht door maarten14 » 16 okt 2012 11:27

is goed voor mij :p. Doen jullie de weergave maar :p
leef van dag tot dag

maarten14

Re: Boom v/d week : Plataan; Acer platanoides UPDATE

Bericht door maarten14 » 25 feb 2013 22:41

Noorse esdoorn: Acer platanoides

Deze boom is Inheems in België en Nederland, Behoord tot de familie van de Sapindaceae (zeepboomfamilie) deze familie groepeert de oudere families: Hippocastanaceae en Aceraceae deze bestaan nu niet meer en zijn vervangen.
De Acer platanoides is een boom van klasse 1 en wordt 15 tot 20 meter na verloop van tijd met een brede, dichte kroon met veel schaduw. De winterkenmerken zijn een ondiepe wittere schors donkerrode knoppen in de winter.

Standplaats

Acer platanoides is een snelgroeiende boom die weinig bodemeisen stelt. Verdraagt geen verhardingen maar heeft grote problemen met stagnerend vocht, dit uit zich in topsterfte en vroegtijdige bladval. Verder verdraagt hij geen zeewind en zout. Hij kan matig tegen verharding

Kenmerken

- Brede eironde, dichte kroon
- Grijze schors met lichtbruine takken
- 5/7 lobbig blad tot 20 cm groot. In de herfst verkleurd het goudgeel
- Groene bloementuilen in april voor het blad (naaktbloeier)
- Gevleugelde vleugnoot als vrucht
- Knoppen zijn roodviolet ( bij A. pseudoplatanus groen)
- Krachtig oppervlakkig wortelstelsel

Extra’s

- Verdraagt geen strooizout en zeewind
- Kan verwilderen in de natuur
- Mooie boom die zich goed laat snoeien
- Acer platanoides ‘Globosum’ gebruik ik zelf vaak in tuinontwerpen. Het is een hele dankbare boom in kleinere tuinen. Hij groeit ook redelijk traag waardoor hij nog meer past in kleinere tuinen.

Cultivars

- Acer platanoides ‘Columnare’
zuilvormige variant die smal blijft. Wordt gebruikt als straatboom 2 tot 3m breed
- Acer platanoides ‘Crimson King’
cultivar met roodbruin blad, deze cultivar groeit sneller dan de normale Acer platanoides heeft een onregelmatige kroon die niet echt een top heeft: afgeplat
- Acer platanoides ‘Globosum’
kleine cultivar, hij is veredeld. Bolvormig met dichte kroon. Bruinrood blad stam tot 2.2m en dan kroon die 2m hoog wordt en tot 6m breed kan worden (na 20 jaar ofzo). Boom wordt 4 tot 5m hoog in totaal.

ziekten en plagen

- verticillium of verwelkingsziekte. Dit komt voor op vele boomkwekerijgewassen en word veroorzaakt door een schimmel die binnendringt via de wortels. Aangetaste platen blijven achter in de groei. bladeren gaan hangen en worden klein. Drogen ook op
-aantasting door bladluizen kan.
Afbeelding

Afbeelding

Link : http://www.youtube.com/watch?v=jE-b9Yf6uXU
leef van dag tot dag

Plaats reactie