Exoten tuin in wording.

Hou hier je dagboek van je tuin bij, en laat iedereen meegenieten.
Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Exoten tuin in wording.

Bericht door Ines » 17 okt 2011 07:17

Ik ben verleden jaar 2 grote Washingtonia filifera planten verloren na 1 maal nachtvorst, bij wijze van proef had ik de andere in de veranda geplaatst waarvan ik nu nog 1 over heb. Als ze binnen staan zijn ze heel gevoelig aan spint. De Trachy's blijven 4 jaar gevoelig aan nachtvorst daarna zijn ze meestal veiliger vooral als de schors goed verhout is. Hier blijven ze ook in pot nog deze winter maar volgende winter gaan ze in volle grond deze zijn namelijk voor de tuin van mijn zoon.
De Cordiyine op de foto is eigenlijk een kamerplant. Van zodra de temperatuur onder de 8 graden komt verkleuren de bladeren en worden grijs-bruin. De Musa lasiocarpa hebben we vrijdag in een grote kuip uitgeplant en ook in de veranda geplaats de gewone Musa blijft buiten maar afgedekt met een draad die we binnenin opvullen met blad en stro. bovenop de koker komt een plastieken doek om het water af te leiden. Alle andere kleinere exoten gaan hier in de veranda of in de verwarmde serre het is altijd een gans werk om alles binnen te krijgen voor de winter.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Exotica
Contacteer:

Bericht door Exotica » 18 okt 2011 21:48

Hallo Ines,
De exoten die ik momenteel heb kan ik die in een onverwarmde garage laten overwinteren met afscherming van een thermobeschermhoes (daar ik niet over voldoende ruimte in de woonkamer beschik) of moet ik die voorzien van een verwarming?
Het gaat om de volgende exoten.

Palmen.
Trachycarpus Fortunei plant van ong.1m
Trachycarpus wagnerianus zaailing van 3j.
Chamaerop humilis zaailing van 2j en plant van ong 80cm.
Washingtonia robusta zaailing van 2j en plant van ong 1m.

deze zijn allemaal zaailingen van 2a3j.
Brahea armanta
Sabal palmetto minor
Sabal palmetto bermudana
Rhopalostylis Sapida
Dypsis decipiens
Phoenix dactylifera
Sabal palmetto lisa
Trachycarpus princeps

Yucca’s
Yucca rostrata ong. 20cm.
Yucca faxoniana ong 120cm
Yucca filamentosa ong 80cm

Cordiline’s
Cordyline australis purpurea ong 1m
Cordyline indivisa ong 1m

Musa.
Musella lasiocarpa ong 80cm

Tuin hibiscus
Hibiscus 'old yella' jonge stel ong 10cm
Hibiscus 'fireball' jonge stek ong 10cm
Hibiscus 'kopperking' jonge stek ong 10cm
Hibiscus syriacus 'Oiseau Bleu' ong 250cm
Hibiscus syriacus 'Autumn Surprise' ong 200cm

Als kuipplanten om langs het tuinpad en op het terras
te plaatsen gebruik ik de volgende planten.
Strelitzia’s regia mandelas gold ong 60cm garage of huiskamer?
Strelitzia reginea ong 50cm garage of huiskamer?
Brugmansia ' Double red '. ong. 30cm
Brugmansia ' Double dark rosetta '. ong 30cm

Al de fuchsia's overwinteren in de keuken.
Fuchsia 'Aladna Sander '
Fuchsia ' Lisa '.
Fuchsia ' Deep purple
fuchsia 'Blue Sarah'

Canna indica hybride ong 60cm heb ik vandaag in een tuincentra gekocht voor 1€ stond in de koopjeshoek.
Mvg Exotica
Ik Koester de aarde,zij is mijn moeder.Ik koester de hemel,hij is mijn vader.Ik koester de sterren,zij zijn het symbool van mijn overleden dierbaren.Ik koester de dieren en de natuur,zij zijn mijn broers,zusters en gidsen.Ben één met al wat leeft.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 19 okt 2011 08:50

Exotica schreef:Hallo Ines,
De exoten die ik momenteel heb kan ik die in een onverwarmde garage laten overwinteren met afscherming van een thermobeschermhoes (daar ik niet over voldoende ruimte in de woonkamer beschik) of moet ik die voorzien van een verwarming?
Het gaat om de volgende exoten.

Palmen.
Trachycarpus Fortunei plant van ong.1m is normaal winterhard vanaf 4j dus huiskamerTrachycarpus wagnerianus zaailing van 3j. is normaal beter bestand, ik heb deze soort niet dus kan ik niet oordelen, naar de boeken zou ik proberen hem buiten te laten eventueel toch wat afdekken bij erge regen met vorst
Chamaerop humilis zaailing van 2j en plant van ong 80cm. deze is redelijk winterhard maar een 2jarige is nog niet zo sterk dus in de huiskamer tot ook hij 4jaar is
Washingtonia robusta zaailing van 2j en plant van ong 1m. In de huiskamer plaatsen maar na enkele jaren zal dat niet meer kunnen doordat deze soort zeer vlug groeit, U kan met de jaren buiten een overdekking plaatsen bovenop de plant, een 2 jarige is zeker niet sterk genoeg om onze winters te overleven de bladeren worden vlug bruin en sterven af.
deze zijn allemaal zaailingen van 2a3j.
Brahea armanta zal Brahea armata zijn denk ik? Ik zou deze zeker ook nog een paar jaar in de huiskamer plaatsen het is een heel mooie soort maar met bruin blad niet meer zo mooi. Als U deze in een garage zal plaatsen waar het ook vriest heeft het geen zin om deze binnen te plaatsen, de kamer moet zeker boven de 0° blijven anders hebt U ook bruine palmbladeren.
Sabal palmetto minor
deze zou ik ook binnen plaatsen al is hij winterhard, U kan proberen deze buiten te laten maar ik garandeer niet dat de bladeren blijven zoals ze zijn, naar gelang de leefdtijd is er wel meer kans
Sabal palmetto bermudana oei met deze soort kan U later wel wat problemen krijgen deze is een zeer snelle groeier en zal ook niet altijd even winterhard zijn, onze winters zijn zo wispelturig hédeze soort zou ik buiten laten bij wijze van proef na 4 jaar maar Rhopalostylis Sapida
Deze soort ziu ik in kuip laten staan tot hij zeker een aantal jaren oud is, de plant is niet zo winterhard in deze streken, ik denk niet dat deze een goede keuze is voor U. Met een veranda of serre kan U deze soort een aantal jaren behouden maar na 6 jaar is de grootte dan weer een probleem want verplaatsen gaat niet meer dan.
Dypsis decipiens is een kamerplant zeker niet buiten in deze streken!Phoenix dactylifera is niet winterhard de dadelpalm is meer een palm voor de tropen met winters waar de temperatuur nooit onder de 0° gaat U kan deze in kuip plaatsen in een verwarmde serre of huiskamer
Sabal palmetto lisa enkel na enkel jaren winterhard, dus naar gelang de leeftijd beschermd buiten, de varatie Lisa is minder winterhard dus in kuip binnen verwarmd
Trachycarpus princeps idem als de voorgaande pas na jaren beter bestand tegen vorst

Yucca’s
Yucca rostrata ong. 20cm.
Yucca faxoniana ong 120cm
Yucca filamentosa ong 80cm

Deze 3 soorten mogen buiten geplant worden en hoeven eigenlijk geen bescherming daar de neerhangende onderste bladeren de speer beschermen tegen vriesweer. Leet ze daarom hangen en knip deze niet af. Bij het toch afknippen kan de speer wat invriezen en maakt dan nieuwe scheuten op het nog niet vervroren deel van de speer welliswaar meerdere die later problemen kan geven.
Cordiline’s
Cordyline australis purpurea ong 1m kamerplant omdat de kleuren bruin worden in de winter buiten en het blad vervriest
Cordyline indivisa ong 1m deze is iets meer winterhard maar zou hem niet buiten plaatsen, U kan het proberen. Hij is wel veel sterker dan de Cordyline australis purpurea maar zoals ik schreef verkleuren de bladeren naar bruin in de winter, het blijft gevaarlijk met deze soort
Musa.
Musella lasiocarpa ong 80cm, Ik haal deze ieder jaar uit de grond en plant hem in een grote kuip, tijdens de winter gaat deze in de veranda.
Tuin hibiscus

Fuchsia 'Aladna Sander '
Fuchsia ' Lisa '.
Fuchsia ' Deep purple
fuchsia 'Blue Sarah'

Canna indica hybride ong 60cm heb ik vandaag in een tuincentra gekocht voor 1€ stond in de koopjeshoek.
Mvg Exotica
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 19 okt 2011 08:58

Volgende soorten:
Tuin hibiscus

Alle Hibiscussoorten blijven bij ons buiten en worden tijdens de winter ingesnoeid in bolvorm.

Mijn zelf gezaaide Strelitz staan in de huiskamer, ze zijn niet winterhard.
U kan de Brugmansia's gesnoeid in een koele berging op zelkaar stapelen maar de temperatuur moet boven de 0° blijven ofwel laat U ze in de huiskamer verder groeien.

Fuchsia 'Aladna Sander '
Fuchsia ' Lisa '.
Fuchsia ' Deep purple
fuchsia 'Blue Sarah'

De Canna knollen moeten droog en koel boven de 0° bewaard worden bv in een vorstvrije kelder ze zijn niet winterhard.Mvg Exotica
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Exotica
Contacteer:

Bericht door Exotica » 19 okt 2011 20:15

Hallo Ines,
Bedankt voor de uitgebreide info.
Het is beter dat ik de planten allemaal in de garage met verwarming laat overwinteren,daar ik voor deze winter geen serre kan laten plaatsen.
Het plan voor een serre is er wel maar deze kan ik pas tegen de winter van 2012 laten plaatsen.
Welk verwarmingselement is het beste geschikt voor de planten,ik had een petroleumkacheltje of een warmelucht blazer die ook in serre's worden gebruikt in gedachten.
Mvg Exotica
Ik Koester de aarde,zij is mijn moeder.Ik koester de hemel,hij is mijn vader.Ik koester de sterren,zij zijn het symbool van mijn overleden dierbaren.Ik koester de dieren en de natuur,zij zijn mijn broers,zusters en gidsen.Ben één met al wat leeft.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 21 okt 2011 09:13

Exotica schreef:Hallo Ines,
Bedankt voor de uitgebreide info.
Het is beter dat ik de planten allemaal in de garage met verwarming laat overwinteren,daar ik voor deze winter geen serre kan laten plaatsen.

Welk verwarmingselement is het beste geschikt voor de planten,ik had een petroleumkacheltje of een warmelucht blazer die ook in serre's worden gebruikt in gedachten.
Mvg Exotica
Wij zijn zeer tevreden met de airco installatie die in de winter warme lucht en in de zomer afkoeling geeft. Het is proper, neemt geen plaats in want het toestel hangt aan de muur en de regeling valt goed mee.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie