Biologisch visvijvertje?

Alles over Vijvers, natuurvijvers, zwemvijvers, koivijvers en waterplanten.
Exotica
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Biologisch visvijvertje?

Bericht door Exotica » 07 mei 2013 23:20

Nadat ik het plantenvijvertje met rotstuintje heb aangelegd zou ik daarnaast een vijvertje met enkele vissen willen plaatsen.Dit visvijvertje zou ik graag op natuurlijke wijze willen voorzien van zuurstof en waterzuivering.
Voor deze doelen had ik gedacht aan zuurstofplanten en zoetwatermosselen en slakken daar de zoetwaterslak zich voed met afgestorven plantendelen en algen.
De zuurstofplanten die ik wil aanschaffen zijn:
Myriophyllum scrabatum (Oosters Aarvederkruid)
Potamogeton lucens (Glanzend Fonteinkruid)
Ranaculus Aquatilis (Waterranonkel)
Hottonia palustris (Waterviolier)
Potamogeton crispus (Gekroesd fonteinkruid)
Potamogeton lucens (Glanzend fonteinkruid)
Zijn boven genoemde planten een goede combinatie?
Bij welke online shopsite kan ik die het beste bestellen?(liefst een betrouwbare site,vanwege de ongewenste beestjes die de planten kunnen meebrengen)
Is het te verwezenlijken om zo een vijvertje aan te leggen?
Welke visjes kan ik het beste in dat vijvertje plaatsen?
Ik Koester de aarde,zij is mijn moeder.Ik koester de hemel,hij is mijn vader.Ik koester de sterren,zij zijn het symbool van mijn overleden dierbaren.Ik koester de dieren en de natuur,zij zijn mijn broers,zusters en gidsen.Ben één met al wat leeft.

Ines
Contacteer:

Re: Biologisch visvijvertje?

Bericht door Ines » 08 mei 2013 17:17

Exotica schreef:Nadat ik het plantenvijvertje met rotstuintje heb aangelegd zou ik daarnaast een vijvertje met enkele vissen willen plaatsen.Dit visvijvertje zou ik graag op natuurlijke wijze willen voorzien van zuurstof en waterzuivering.
Voor deze doelen had ik gedacht aan zuurstofplanten en zoetwatermosselen en slakken daar de zoetwaterslak zich voed met afgestorven plantendelen en algen.
De zuurstofplanten die ik wil aanschaffen zijn:
Myriophyllum scrabatum (Oosters Aarvederkruid)
Potamogeton lucens (Glanzend Fonteinkruid)
Ranaculus Aquatilis (Waterranonkel)
Hottonia palustris (Waterviolier)
Potamogeton crispus (Gekroesd fonteinkruid)
Potamogeton lucens (Glanzend fonteinkruid)
Zijn boven genoemde planten een goede combinatie?
Bij welke online shopsite kan ik die het beste bestellen?(liefst een betrouwbare site,vanwege de ongewenste beestjes die de planten kunnen meebrengen)
Is het te verwezenlijken om zo een vijvertje aan te leggen?
Welke visjes kan ik het beste in dat vijvertje plaatsen?
De Myriophyllum scrabatum vind ik heel mooi voor de vijvertjes en de andere soorten ook. Ik zou in een kleinere vijver de Potamogeton lucens niet aankopen omdat de bladeren nogal groot uitvallen, ook de waterranonkel is nogal een lastige plant om onder controle te houden.
Online bestellen is nogal riskant als U geen referenties hebt, daarbij kan ik voorlopig niet helpen.
Ja hoor, een kleinere vijver is heel leuk en brengt ook leven in de tuin.
Voor een kleinere vijver is koi niet aan te raden maar de soorten goudvisjes zijn heel leuk:

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... CE8QrQMwEg
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Exotica
Contacteer:

Bericht door Exotica » 08 mei 2013 21:25

Ines schreef: De Myriophyllum scrabatum vind ik heel mooi voor de vijvertjes en de andere soorten ook. Ik zou in een kleinere vijver de Potamogeton lucens niet aankopen omdat de bladeren nogal groot uitvallen, ook de waterranonkel is nogal een lastige plant om onder controle te houden.
Online bestellen is nogal riskant als U geen referenties hebt, daarbij kan ik voorlopig niet helpen.
Ja hoor, een kleinere vijver is heel leuk en brengt ook leven in de tuin.
Voor een kleinere vijver is koi niet aan te raden maar de soorten goudvisjes zijn heel leuk:

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... CE8QrQMwEg
Bedankt Ines,Dan schrap ik het glanzend fonteinkruid en de waterranonkel uit mijn lijstje.Het vijvertje is L250cmXB150cmXD100cm.
Ik zou zelf wel graag de planten willen bekijken voor ik ze koop maar dat gaat niet (u weet wel waarom)
Ik Koester de aarde,zij is mijn moeder.Ik koester de hemel,hij is mijn vader.Ik koester de sterren,zij zijn het symbool van mijn overleden dierbaren.Ik koester de dieren en de natuur,zij zijn mijn broers,zusters en gidsen.Ben één met al wat leeft.

Exotica
Contacteer:

Bericht door Exotica » 09 mei 2013 00:50

Het vijvertje dat ik op het oog heb is L250cm X B175cm X D100cm.
Is dat groot genoeg voor max.10 goudvisjes en 5 goudels?
Ben aan het googlen geweest en dit vind ik mooie visjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn deze visjes wel geschikt om in het vijvertje te houden?

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 09 mei 2013 05:25

Ja mooie visjes xotica maar ik heb de ervaring dat deze soorten een niet zo lang leven beschoren zijn in een buitenvijver.
Van de soorten die wij hebben zijn deze soorten allen uitgestorven, ze zijn niet zo sterk. De gewone goudvissen zijn sterker en koi de allersterkste (maar koi worden veel te groot voor Uw vijver)

Als U de waterplanten wil bekijken hebt U veel soorten op foto's toch hé ;)
Hieronder nog een vb:
http://www.vijverflora.nl/zuurstofplanten.html
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

York

Bericht door York » 09 mei 2013 14:35

Inderdaad mooie vissen Conny. Misschien weet iemand op het forum hoe men deze in de winter kan beschermen. Dit moet toch mogelijk zijn als de vijver niet te groot is.
Pluk de dag

Exotica
Contacteer:

Bericht door Exotica » 12 mei 2013 20:33

Heb inlichtingen gevraagd over bovenstaande vissen.Men kan die wel in een vijver onderbrengen maar ze moeten bij de eerste vorst ondergebracht worden op een vorstvrije plaats aquarium binnenshuis kan volgens de persoon waar ik deze info van heb.Ook kan men deze visjes beschermen door een vijververwarming in de vijver te plaatsen zodat het water op een temperatuur van 8 tot 10°blijft.De bovenstaande visjes zijn volgens haar niet winterhard.Als ik met deze maatregelen rekening hou kan ik ze wel aanschaffen.
Ga ze dan voor alle zekerheid tegen de winter binnenshuis in een aquarium onder brengen.Heb op zolder nog een aquarium staan van L 120cm X H 55cm X D 45cm met alles erop en eraan.

Deze persoon wist me ook te melden dat de foto's van de calico sluierstaart - de shubunkin en de komeetsluierstaart zijn.

York

Bericht door York » 12 mei 2013 20:39

Ik vraag mij dan wel af, maar ik zeg er onmiddellijk bij dat ik niets of heel weinig van vissen weet, of ze daarna terug buiten kunnen. Ik denk maar aan temperatuurverschillen zelfs in de lente
Pluk de dag

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 12 mei 2013 21:08

Oeie wat een werk met die speciale vissen, ik zou het niet zien zitten, ik heb er de tijd niet voor.
Ik ben al blij als ik niet vergeet 2 maal per dag die koi's te voederen :D
IK weet ook dat er vijverwater in het aquarium moet, men noemt het 'enten' van het water om de vis te beschermen.
Verder weet ik van aquarium vissen helemaal niets.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Exotica
Contacteer:

Bericht door Exotica » 22 mei 2013 23:42

:lol: :lol: :lol: Ik wel,ben vanwege mijn psychotrauma's op invaliditeit gezet.
Kan me nu nog beter met de tuin en de dieren bezighouden ;) .

Plaats reactie