Winter klaar maken van de tuinvijver !

Alles over Vijvers, natuurvijvers, zwemvijvers, koivijvers en waterplanten.
Plaats reactie
Joseeke
Geslacht: Vrouw

Winter klaar maken van de tuinvijver !

Bericht door Joseeke » 29 okt 2010 21:23

Plaats hier uw tips i.v.m. het winter klaar maken van de vijver, uw tips zijn van harte welkom.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Frans

Re: Winter klaar maken van de tuinvijver !

Bericht door Frans » 31 okt 2010 01:09

Ik zou niet te veel meer in de vijver woelen.
Kikkers en larven van glazenmakers doen een winters dutje in de sliblaag op de bodem van de vijver en hen nu storen kan nefast zijn.
Wel heel regelmatig de afgevallen bladeren die op het wateroppervlak drijven wegscheppen of een net over de waterspiegel spannen om de bladeren op te vangen.
Een luchtpompje met zuurstofsteentje mag gans de winter wel belletjes blazen. Dit belet ook dat de vijver volledig dicht vriest.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 05 dec 2010 23:37

Tips voor de koiliefhebbers

-Voor de koi mag het water in de diepere lagen niet kouder worden dan 4°C. U kan kleine verwarmingselemenen gebruiken met een thermostaat.
-Wanneer het water kouder is dan 2°C kunnen ijskristallen zich in kieuwmembranen afzetten wat dodelijk is voor de vissen.
-Nooit de koi voeren bij een temperatuur minder dan 6°C
-Als U een binnenvijver bezit kan U de koi daarin overwinteren (met gerijpt water van de buitenvijver)
-IJs en sneeuw kunnen voor een korte tijd de warmere onderlagen vasthouden en de koi beschermen, hou steeds een plaatsje ijsvrij.
-Grotere koi hebben een grotere afweer, koop geen koi vlak voor de winter daar ze een aanpassingstijd nodig hebben, door stress sterven de vissen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

briekel
Geslacht: Man

Bericht door briekel » 13 okt 2012 08:37

Het is een oud bericht maar toch een poging met mijn vragen.

Ik beschik over een middelgrote vijver, met een biologische filter. Voor het winterklaar maken van mijn vijver heb ik dus wel enkele vragen. Tot voor dit jaar had ik dus geen ervaring met vijvers en dan kochten we een huis met een vijver.. Het winterklaar maken van een vijver heb ik dus nog niet meegemaakt.

Mijn vragen:
1. Leg ik mijn biologische filter stil? Is dus een pomp die water oppompt in een hoger gelegen bak waar het water onderaan toekomt en dan door de lava stenen aan de bovenkant overloopt in de vijver.
2. Ik heb enkele planten staan in de vijver... de gele lis, hoe snoei ik ze het best- boven waterniveau of juist boven waterniveau??
3. Hoe snoei ik het best mijn waterlelies, tot onderaan de bak of juist onder water?

Wie kan mij helpen? Of wie heeft nog enkele tips voor mij?

Joseeke

Bericht door Joseeke » 13 okt 2012 18:16

Hallo Briekel, van harte welkom.

Er komt zeker een antwoord op je vraag.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 15 okt 2012 07:18

briekel schreef: Mijn vragen:
1. Leg ik mijn biologische filter stil? Is dus een pomp die water oppompt in een hoger gelegen bak waar het water onderaan toekomt en dan door de lava stenen aan de bovenkant overloopt in de vijver.
Hier laten we de filter aan zolang het niet vriest, als het vriest gaat deze uit om reden dat de warmere laag onderaan blijft. (deze verdwijnt als de filter aan blijft omdat U de warmere laag eruit trekt met de filterpomp).

2. Ik heb enkele planten staan in de vijver... de gele lis, hoe snoei ik ze het best- boven waterniveau of juist boven waterniveau??
Gele lis zal helemaal rotten tot de potrand met de vijveraarde dus best zo laag mogelijk afsnoeien.

3. Hoe snoei ik het best mijn waterlelies, tot onderaan de bak of juist onder water?
Ook deze zal helemaal tot de rand wegrotten dus wegsnoeien zo laag mogelijk tegen de vijveraarde

Wie kan mij helpen? Of wie heeft nog enkele tips voor mij?
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 01 dec 2012 08:19

1 december 2012,
Zo de filter is af en de laatste vuile resten uit de vijver, dit jaar zijn we wel laat om alles af te sluiten maar door het mooie najaar was er weinig haast bij.
De bodem is gewied en afgedekt en de wintersnoei aan de bomen en struiken klaar.
We verwijderden vroeger al de niet winterharde planten zodat ze reeds een tijd konden drogen voor de bewaring in bakken in de kelder.
Vandaag worden de voederbollen voor de vogels nog opgehangen in de bomen rond de vijver en het is winterklaar.
Alles moet nu stil blijven rond de vijver zodat de vissen niet opgeschrikt worden.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

York

Bericht door York » 02 dec 2012 23:17

Dit is een groot werk in jullie tuin dat gedaan is. Dek je de vijver ook af in de winter?
Pluk de dag

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 03 dec 2012 07:07

Neen York het afdekken van de vijver is een onbegonnen werk door de afmetingen (35m)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie