Vijverfilters

Alles over Vijvers, natuurvijvers, zwemvijvers, koivijvers en waterplanten.
Plaats reactie
maarten14

Vijverfilters

Bericht door maarten14 » 03 jun 2010 19:21

Beste,

Overlaats heb ik een lavafilter geïnstalleerd in een vijver. Nu luid mijn vraag of iemand ervaring heeft met zo'n filter en of hij soms onderhouden moet worden? :)

Mvg. Maarten
leef van dag tot dag

Frans

Re: vijverfilters

Bericht door Frans » 03 jun 2010 22:13

He, Maarten.
Ik heb zelf geen ervaring met lavafilters maar kan dit je wat helpen?

http://www.jacobsvijveraanleg.be/lavafilter.html

Tineke
Geslacht: Vrouw

Bericht door Tineke » 04 jun 2010 06:24

Hallo Maarten,

Wij hebben ervaring met 2 soorten filters. Eerst is er een stenen put gemetseld van ruim een meter vierkant en 1,5 meter diep. Deze werd gevuld met:

Lava-steentjes
Nadeel van deze filter was dat de modder onderin ging zitten, op een gegeven moment was de filter totaal vervuild en zou moeten worden leeggehaald, lava en modder afgevoerd en nieuwe lava gestort. Naast modder kregen we ook weer algen in de vijver terug.
Toen werden niet alleen te steentjes maar ook de opstelling veranderd. We kregen:

gletsjer-split
Onderin de filter liggen in de hoeken twee klinkers bovenop elkaar. Daarop rust een rooster met in het midden een rond gat. 15 Centimer onder de bovenkant van de filter start in het midden een buis (met een doorsnede zodat er net een dompelpomp doorkan) die aan de onderkant is bevestigd op het ronde gat in het rooster. Iets onder de buis aan de bovenkant is de slang van de vijverpomp bevestigd. Op de buis rust een deksel met een klein gaatje in het midden. Op de rooster rust een waterdoorlatend rubber waarbij de gletsjersplit ligt.

Het vuile water wordt bovenaan in de buis gepomp, valt omlaag. Modder blijft onderin de put onder het rooster. Door de druk wordt het water door de gletsjersplit omhoog geduwd. Bovenaan komt er schoon water die via een overloop terug in de vijver gaat.
Dit systeem functioneert nu ruim 4 jaar bij ons. Geen algen, schoon water en toch veel vis. Alleen moet je af en toe met een dompelpomp de modder onderuit de filter halen.
Wij zijn hieer heel tevreden mee.

Frans

Bericht door Frans » 04 jun 2010 22:40

gewoon ter info. Dit vond ik op Kapaza

Aangeboden » Lavasubstraat af te halen of geleverd.
De beste kwaliteit voor de beste prijs, zelf afgehaald kan voor 90 euro incl. btw. (75 euro excl.Btw)
Lava 8/16 of 16/32 ideaal voor in plantenfilter of biologisch filter van zowel koi- sier- of zwemvijver. Zeer zuiver dus onmiddelijk bruikbaar.

Vanaf 60 euro/m3 incl. btw per volle vracht (28 ton) bij u thuis geleverd.

Bent u echter niet in het bezit van een aanghangwagen kan er ook geleverd worden mits vergoeding naargelang afstand.
(1m3 is ongeveer 1,2ton).

Meer informatie » http://www.tuinwerkendavy.be

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 06 jun 2010 11:16

maarten14 schreef:beste,

overlaats heb ik een lava filter geïnstalleerd in een vijver. Nu luid mijn vraag of iemand ervaring heeft met zo'n filter en of hij soms onderhouden moet worden? :)

Mvg. Maarten
Naargelang de grootte waarin de lava verpakt is verloopt het onderhoud vlot of minder vlot, té groot zal uiteraard al vlug lastig en minder aangenaam worden. Ik raad U aan om de lava in niet té grote plastiek netten te steken. De jaarlijkse poetsbeurt verloopt op die manier veel vlotter. U kan de lava in de netten laten zitten en met een hogedrukspuit het grootste vuil wegspuiten, de binnenkant moet U ongemoeid laten ivm kleine organismen die het water helpen zuiveren. Laat de lava geen dagen aan 1 stuk ongemoeid maar plaats de netten zo vlug mogelijk terug zodat de oragnismen niet afsterven en hun werk kunnen verder zetten.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

maarten14

Bericht door maarten14 » 06 jun 2010 17:36

beste ines

hij zit er ondertussen al in hoor met uv lamp voor de algen 8-).
Nu hopen dat ie langer dan 2 jaar goedblijft
leef van dag tot dag

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 06 jun 2010 22:14

Ach ben weer té laat met mijn tip, sorry, ik betwijfel het dat U in 2 jaar niet zal moeten poetsen Maarten. :roll:
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

maarten14

Bericht door maarten14 » 07 jun 2010 14:24

tja ik doe dat als werk he.
Een laagje lavasteen op de bodem helpt tegen het slip als je ooit nog lavafilter wilt. Nu zijn de irissen al goed gegroeid die op de filter staan ^^

maarten
leef van dag tot dag

Jolanda
Contacteer:

Re: Vijverfilters

Bericht door Jolanda » 09 jun 2010 17:23

Ik heb zelf jaren een plantenfilter gehad voor mijn koivijver met groot succes.

Ik had in een badkuip een laagje grind met daarin de gele lis en riet. Hier liet ik het water in stromen en het water kon via een overloop weer terug in de vijver.

Wel had ik voor het groffe vuil een gewone filter met grof filterdoek voordat het water in de plantenfilter kwam.

Ik heb jaren een heldere vijver gehad zonder enig probleem.
Afbeelding
Kijk ook eens op mijn andere sites
de Eenhoorn

digitale foto-album "de Eenhoorn"

Plaats reactie