Effe bladeren op tuinforum

Alles over Vijvers, natuurvijvers, zwemvijvers, koivijvers en waterplanten.
Plaats reactie
Frans

Effe bladeren op tuinforum

Bericht door Frans » 24 jan 2010 13:28

Hé, Ines, ik lees in je tuinforumdagboek dit:
De bloembollen ...... geraken niet in de grond, het grondwaterpeil staat even hoog als de bodemoppervlakte en ik vrees voor een heleboel andere bollen die verleden jaar geplant zijn........
Zit jij dan in zo'n vochtige omgeving? Hoe los je dat op voor je planten?..of heb ik nog niet ver genoeg gelezen? Ik zit nu zowat in jouw situatie van toen..vanalles willen doen, tuin niet klaar en te nat..een de zorg voor een zieke vader. Ik kan me dus heel empathisch je dagen van toen voorstellen.Ik hoop dat je mama ondertussen alweer wat van alles kan genieten.

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: effe bladeren op tuinforum

Bericht door Ines » 24 jan 2010 14:53

Hoi Frans ik kom er maar niet toe dat dagboek van nu aan te vullen en de zorg voor vader vroeger t'ja, vadertje is reeds gestorven het zal nu 4 jaar wezen op Vaderdag (wat een dag om ons toen te verlaten)
Moeder is ondertussen beter maar eist natuurlijk ook een groot deel van mijn tijd op en ik ben er dankbaar voor hoor (ik klaag niet) ;)

Ieder jaar is de tuin natter en natter, de omliggende weilanden zwalpen in het vocht, niet beloopbaar, altijd in deze tijd van het jaar.
Overal zit drainage in de grond (ook de akkers) het heeft ons in 30jaar al een fortuin gekost.
Als ieder spreekt van opwarming van de aarde dan is dit ook een gevolg, het kan niet anders. :? Straks moet ik een sloep kopen om naar mijn kippen te varen.

In de tijd en nog niet goed wetende wat voor soort grond we aankochten plantten we op een gedeelte 250 fruitbomen die allen een voor een afstorven door het hoge grondwater, ondertussen zijn bijna alle bomen op dat gedeelte verdwenen en vervangen of niet vervangen (gewoon gras).
Langs de andere kant kan ik op deze grond natuurlijk vanalles kweken dat het een lieve lust is. Bomen die de 30 jaar voorbij geraken hebben geen last meer van het vocht (eigenaardig toch).
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Frans

Bericht door Frans » 24 jan 2010 15:57

Hola Ines...ik wist niet dat je grootgrondbezitter bent :P 250 fruitbomen!!!
Ik woon in een straat op 50 m van de Dijle(gelukkig terug proper en heel visrijk) die vroeger Broekstraat noemde broeckstraet was destijds moerasstraat :?
Gelukkig heb ik een grondwaterput midden in de tuin en van daaruit heb ik een buis naar de riolering gestoken én een pomp erin geplaatst. Als de tuin te nat wordt, pomp ik de put leeg in de riolering en zakt het grondwater in de omgeving.Maar in zo'n "weide" veronderstel ik, zal je al moeten met een bobcat een beekje trekken van zo'n 90cm diep.zodat het water daarnaartoe trekt. Dat geeft meteen weer veel mogelijkheden he...oeverplanten, salamandertjes, stekelbaars, wilde bloemenweide, knotwilgjes.. beekje laten uitmonden in een mooie vijver, verschillende soorten ligularia, gele lis, dotterbloemen,n reuzegrote gunera en langs de kant een bankje onder een begroeide pergola..ja, ik zie het al zitten..van de nood een deugd maken of hoe zeggen ze dat.
tuinvijvertje.JPG
tuinvijvertje.JPG (92.03 KiB) 1795 keer bekeken
Doode Bemde reservaat Neerijse.JPG
Doode Bemde reservaat Neerijse.JPG (78.19 KiB) 1795 keer bekeken

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 24 jan 2010 16:18

Hier hebben we de noodzakelijkste drainages eerst geplaatst: rond het huis met afwatering dwars door de tuin naar de beek in de weide.
De oprit die een 50tal meter van de straat gelegen is heeft ook een diepe drainage maar omdat deze oprit lager lag dan de straat heeft dit een hele hoop werk gekost om een degelijke afwatering te bekomen.
Vroeger toen er nog geen folie in de vijver lag liep alle overtollige water in de vijverput, deze was eigenlijk nooit vol, toen we de folie erin legden begon de miserie. Ik wilde een overloop naar de beek maar mijn man wilde dit niet. Nu zit er een paar jaar een heel kleine overloop zonder verbinding.

U hebt het in ieder geval leuk opgelost met de beplanting, mooi!
Meditatie aan het water?
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie