Stekken, Clonex en root riots

Vlinderr

Re: Nieuw hier op het forum

Bericht door Vlinderr » 16 nov 2011 09:15

Agoeie, jij hier ook?
Hoe gaat het met de stekjes?

Flitsje
Geslacht: Vrouw

Bericht door Flitsje » 16 nov 2011 10:40

Hoi Vlinder,

Met de stekjes gaat het goed 2 staan in de root riot en 2 in het water en bij 1 schieten de wortels er al uit, en dat zijn vrij stevige worteltjes!!
Hoe vaak moet je de root riots eigenlijk bevochtigen?? Weet jij dat of gaat dat op het gevoel. Oant letter!! ( weet niet eens of ik het wel goed schrijf), heb nl. geen Friese les gehad op school dat was nog niet in mijn tijd, kilinkt het heel bejaard!!

Tineke

Bericht door Tineke » 16 nov 2011 11:10

Flitsje ik denk dat je dat bij root riots de vochtigheid moet bepalen aan de hand van de behoefte van de plant. Kan een plant veel vocht hebben bij het wortelen dan mag de root riot nat zijn. Maar in dit geval is de root riot m.i. niet nodig. Je kan dan toch prima stekken in grond met stekpoeder of Clonex?

Flitsje

Bericht door Flitsje » 16 nov 2011 11:20

@ Tineke,

Kan je clonex ook gebruiken bij een stek en dan in de stekaarde?
Van Vlinderr kreeg ik de tip om de Sanguinea in root riots met conex te doen, de andere 2 stekken van haar staan op water, ik moet natuurlijk wel wat oefenen met de roots riot wil ik er over mee kunnen praten.

Vlinderr

Bericht door Vlinderr » 16 nov 2011 12:24

Flitsje: van het BGI heb ik begrepen dat je de Root Riots vochtig moet houden maar vooral niet te nat, anders gaat de stek rotten. Zelf heb ik deze stekken (we hebben het hier over de Sanguinea x Wildfire) met Clonex in de Rooit Riots gezet. De stekken staan in een bakje (1 ltr yoghurtbak, Stracciatella mmmmm.). Hieromheen heb ik een plastic zak gedaan. Elke dag controleer of ik de blokjes vochtig zijn, zonodig giet ik er een beetje water bij. Mijn stekken staan er prima bij, er komen groene puntjes van bladeren tevoorschijn, wat er binnenin de Root Riots gebeurt kan ik helaas (nog) niet zien.

Flitsje

Bericht door Flitsje » 16 nov 2011 12:28

Ik heb ze ook onder het plastic staan en als ik denk dat het te droog wordt vernevel ik de blokjes met de plantenspuit, jij doet dan wat water in het bakje begrijp ik!

Vlinderr

Bericht door Vlinderr » 16 nov 2011 12:51

Ja, ik doe wat water in heb bakje. Het water dat niet opgenomen wordt, giet ik weer uit het bakje.

Tineke

Bericht door Tineke » 16 nov 2011 17:18

Ik vind het nogal een gepuzzel. Ik gebruik root riots voor de moeilijke wortelaars. Maar ik heb al gezien dat stekken van een Amethyst of de Mystic Fire meer vocht aankunnen dan stekken van de Oro Verde.
Ik had wat riots over van stekken die het hadden begeven en zette er bij wijze van proef stekken van de abutillon in. Die hield ik vrij nat en alles wortelde heel snel.

Flitsje

Bericht door Flitsje » 16 nov 2011 17:34

Tineke begrijp ik goed dat je de cloonex ook kunt gebruiken wanneer je stekken in stekgrond zet, er zat bij de root riots ook nog een flesje dat formulex heet dat volgens mij is dat voeding.

Tineke

Bericht door Tineke » 17 nov 2011 08:56

Je kan Clonex heel goed los van root riots gebruiken. Je kan het als een soort betere, sterkere versie van het alom bekende stekpoeder beschouwen.
Ik heb ook zo'n flesje Formulex. Volgens mij is het een soort opgroeimest. Het werkt wel goed. Ik gaf het aan de Amethyststekken die enorm groeiden en geef het nu ook aan mijn Oro Verde stekken en een plein stekje Mystic Ice dat ik heb. En alles is aan de groei gegaan. Ik heb geen idee of het beter is dan 10-52-10. Ben nog niemand tegengekomen die het gebruikt.

Plaats reactie