Brugmansias

petra
Geslacht: Vrouw

Re: Brugmansias

Bericht door petra » 11 nov 2011 18:15

Hallo
Ik begrijp dus dat het normaal is dat de brugmansia stekjes ook hun grote blaadjes laten vallen,en daarvoor kleinere gaan aanmaken.Het ligt gewoon aan de tijd van het jaar.
Ik schrok al,want eindelijk heb ik de brugmansia's die ik heel graag wilde,en dan hoop ik ook heel erg dat ze goed de winter door komen.
Het vreemde is dat de C.Grimaldi wel mooie groenblaadjes aanmaakt.

Tineke

Bericht door Tineke » 11 nov 2011 18:30

Petra welkom op dit forum.

Ik ben het niet met je eens dat het normaal is dat brugstekjes hun grote blad laten vallen en daarvoor klein blad aanmaken.
Ten eerste: wees blij dat ze klein blad aanmaken, dat duidt op levenskracht
Ten tweede: het wijst er op dat de stek zich niet goed voelt. Ik heb dit afgelopen winter bij diverse winterstekken van naambruggen meegemaakt.
Hoe vaak heb ik het niet gezegd: ik ben geen voorstander van herfst/winterstekken.

Wat moet je volgens mij doen:
- zet de stek zo licht mogelijk;
- zet hem warm (18 a 20 graden is genoeg);
- niet te veel water geven;
- spreek hem bemoedigend toe (kom op jong, je kan het!).
Mocht het mislukken: volgend jaar krijg je in het groeiseizoen een nieuwe stek.

SUCCES!

josé

Bericht door josé » 11 nov 2011 18:43

morgen zal ik foto's maken van de zaailingen en stekken, en proberen te plaatsen.

gr josé
josé

petra

Bericht door petra » 11 nov 2011 19:55

Hallo Tineke
Dit waren geen herfststekken hoor,alleen de Grimaldi was dat ,en die doet het geweldig.Het is de maya,en de Angles honeymoon,en de double abricot ,die laten de blaadjes vallen.Ze staan nu sinds 3 weken in de grond,staan op een verwarmde slaapkamer,waar het zo tussen de 18-22 graden is. Misschien geef ik ze te veel water,de grond is redelijk vochtig,maar misschien heb ik ze te vroeg in de aarde gezet. Is het een optie om ze weer uit de grond te halen,dan weer op water zetten,zodat de wortels groter kunen gaan groeien?

Tineke

Bericht door Tineke » 11 nov 2011 20:07

Alles wat na augustus gesneden wordt zijn voor mij herfststekken.
Aarde wat droger houden.
Terugzetten in water is geen optie. Stekken die in water staan vormen zgn. waterwortels. Pot je de stek op dan moeten die waterwortels zich omzetten naar grondwortels. En dat duurt even.
Wat jij nu wil doen is de grondwortels weer laten omzetten naar waterwortels. De manier om stekken te laten sterven. Niet doen dus.

cicek

Bericht door cicek » 11 nov 2011 20:11

ik heb een paar stekken gekregen van naamloze witte en dubbele witte,verder heb ik nog naamloze gele en roze in vollegrond staan.
wegens plaatsgebrek ga ik enkel het kleinste plantje(ook al een meter groot hoor,verkregen via tineke 8-) )uitsteken en overwinteren,van de anderen ga ik gewoon paar stekken oppotten,die kun je rapper ergens op een vensterbank kwijt....

petra

Bericht door petra » 11 nov 2011 20:52

hartelijk dank,ik zal ze laten staan,en ze wat droger houden.

Tineke

Bericht door Tineke » 12 nov 2011 08:22

De Salmon Perfection. Een stek die ik begin dit jaar kocht. Wilde nog niet bloeien. Had enkele weken geleden diverse knoppen. Daarom zette ik hem in huis. De knoppen vielen op een na van de plant. Deze laatste knop groeide, hieronder het resultaat. Hij geurt niet en komt ook niet goed meer op kleur door te weinig licht.
Maar mooi is hij wel. Als de bloem is uitgebloeid gaat de plant (ongesnoeid) naar het winterkwartier. Volgend jaar wil ik hem als brug op stam gebruiken.
SalmonPerfection-800.jpg

josé

Bericht door josé » 12 nov 2011 08:39

toch is dat al een mooie kleur vind ik. het lukt me nog niet om foto's
en een avatar te plaatsen,de foto's zijn telkens te groot ze hebben
allemaal het zelfde formaat die ik elders gebruik en daar lukt het wel.
hoe zou dat komen denk je? :oops:
josé

Tineke

Bericht door Tineke » 12 nov 2011 09:08

De foto's die je wil plaatsen zijn te groot. Ik verklein de foto's altijd met een resize programma. Stel je vraag 's in de rubriek off topic. Iemand zal je wel helpen en aangeven hoe je de foto's kunt verkleinen. Wellicht staat er al ergens op dit forum basisinfo maar helaas weet ik niet waar.

Plaats reactie