Mijn Brugmansias

josé
Geslacht: Vrouw

Re: Mijn Brugmansias

Bericht door josé » 16 nov 2011 08:00

nou dan kunnen ze inderdaad wel
een paar graden vorst hebben.
dat ziet er nog mooi uit.

josé
josé

Tineke

Bericht door Tineke » 16 nov 2011 08:46

De plant kan het best hebben, gaat niet direct dood. Het blad echter niet, dat verviest. Maar ach LeDuc kale bruggen zijn we dit jaar wel gewend, toch?
Hoe is het met je koude brug? Die mag zijn blad niet allemaal verliezen.

LeDUC
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door LeDUC » 16 nov 2011 15:14

mijn koude bruggen beginnen pas blad teverliezen éénmaal ze binnen zijn
er staan er overal wel enkele verspreid zodat ik volgend jaar weet wie waar het best de winter doorkomt ;)

Tineke

Bericht door Tineke » 16 nov 2011 17:09

Dat ze wat blad verliezen is volgens mij normaal. Komt door de verandering van plek. Maar ze verliezen toch niet al hun blad?

LeDUC
Contacteer:

Bericht door LeDUC » 16 nov 2011 17:54

met koude bruggen heb ik ondervonden dat je ze moet laten wennen aan de verplaatsing naar binnen toe.
ik had 3 planten van de rosa lilla kruising
1 bracht ik rechtstreeks van buiten naar binnen in een kamer waar het rond de 12 a 15°C was
deze verloor bijna al zijn blad en ziet er niet echt goed uit
de andere 2 staan nu binnen in mijn koude buiten berging waar het een graad of 5 warmer blijft dan buiten en die doen het goed volgende week verhuizen deze naar zolder aan het raam waar alles op een 8tal °C zal worden gehouden.
Alle zaailingen blijven de ganse winter in de verwarmde kamer staan waar het 12/15°C is net zoals vorig jaar.

Tineke

Bericht door Tineke » 17 nov 2011 08:51

Ik denk dat je niet alleen fel reageren op verplaatsing van buiten naar binnen, maar op elke verplaatsing. Twee maanden geleden zette ik de Amethyst op een andere plek in het winterkwartier zodat ik de bloemen meter kon zien. Er stonden enkele knoppen op opengaan. De volgende ochtend lagen de knoppen op de grond. Vorige week had dezelfde plant een knop die openging aan de achterkant, ik draaide de plant 180 graden. Volgend ochtend lagen de knop + de kleine seedpods op de grond.
Twee weken geleden ontving ik vier nieuwe koude bruggen. Zagen er goed uit toen ik de doos openmaakte, de volgende dag diverse bladen plus alle knoppen naast de potten.

TUINHEKSJE
Contacteer:

Bericht door TUINHEKSJE » 17 nov 2011 14:59

Die staan er nog mooi bij.

Ik zit met een klein probleempje. Ik heb de Bruggen in de kas gezet en die houd het wel vorstvrij tot het een aantal dagen en nachten buiten een graad of 5 vriest. De bruggen hebben nu nog weinig last van de vorst maar ééntje heeft het na een dag of 3 vorst moeilijk.
De Bonte Katrien kan duidelijk niet tegen een graadje vorst en in de kas is het afgelopen nachten net onder het vriespunt geweest.
Er zaten nog wat knoppen aan en ze stond nog goed in blad, maar vanmorgen zag ik dat alles aangeslagen was door de vorst. De blaadjes hingen slap en de knoppen zijn af gevallen.
Ik heb de takjes waar de blaadjes aanzaten afgeknipt en mee naar binnen genomen.
Komt dat nog goed of kan ik die stekken weg gooien?

LeDUC
Contacteer:

Bericht door LeDUC » 17 nov 2011 15:26

met mijn ervaring weet ik van de katrin, als je al niet kan beginnen met gezond hout om stekken te nemen heb je weinig kans op slagen, de katrin is al geen gemakkelijke plant om te laten wortelen
laat staan dat je dan moet beginnen met, wat ik veronderstel groen hout is.
proberen kost geen geld, maar ik zou er niet te veel hoop in hebben?

Tineke

Bericht door Tineke » 17 nov 2011 17:20

LeDuc ik ben het met je eens: naar de prullenbak!

LeDUC
Contacteer:

Bericht door LeDUC » 17 nov 2011 19:06

net terug uit mijn koude winterberging
en de madame bouvarie blijft mij verbazen
ze staat in een koude zolder berging , wel aan het raam
en zelfs deze zomer bijhet mooiste weer stond ze niet zo mooi donker roze
Afbeelding

en al dat na een mijtenplaag van je welste en tot drie maal toe helemal kaal geplukt :shock:

als ze nu nog intact door de winter geraakt zal ze volgend jaar verwend en vertroetelt worden
en bestoven met alles waar ik maar kan aan geraken :lol:

Plaats reactie