Frailea

Plaats reactie
Alain1

Frailea

Bericht door Alain1 » 21 jul 2010 10:30

Hallo,

Frailea is een miniatuurcactus groeiend in Zuid Amerika.
Wat is daar nu speciaal aan? Hij is cleistogaam en bloeit zelden. Men treft Frailea weinig aan in verzamelingen.
Momenteel heeft de plant bij me zijn kleur bekend en ik wil jullie dus laten meegenieten van de bleoiende zeldzaamheid. Niet alleen voor die enkele bloem maar op bijna alle spruiten heeft hij 1 bloem aangemaakt.
En ... na een etmaal is de bloem verdwenen :cry:

Afbeelding
Frailea pygmaea een uniek moment ...

Afbeelding
Afbeelding
Frailea pumila, ook een mooike ... kijk maar eens naar zijn minuscule bedoorning.

De namen zijn hopelijk correct indien niet laat het me weten. Het zijn moeilijk te identificeren plantjes.

Nog een prettige dag verder.

mjohanna

Re: Frailea

Bericht door mjohanna » 21 jul 2010 10:44

he mooi!!!!!!!!

ik heb eigenlijk geen cactussen, alleen succulenten
Maar ik heb door een rare wending 3 Frailea's staan. Ooit in een ver verleden eens gezaaid en allemaal afgegeven. ook aan een vriendin die ze misschien wel 10 jaar had staan in van die vingerhoedpotjes. plantjes waren nauwelijks meer dan een klein knikkertje. ik vond het iedere keer weer plantmishandeling maar tja. ik had ze haar gegeven.
Vorig jaar ging ze verhuizen en de plantjes gingen niet mee. :lol: :lol: geen plaats voor 3 vingerhoedjes :lol: :lol:
dus toen heb ik ze weer meegenomen. verplant en ze hebben gelijk gebloeid.
Alleen................ ik heb het niet gezien.
nu ga ik ze weer afgeven aan iemand die ook een flink aantal frailea's in zijn verzameling heeft.
daar zijn ze beter op hun plaats dan bij mij.

dank je voor de foto's , ik weet nu dat het kan.
Groetjes uit Nederlands Limburg
Marian

Alain1

Bericht door Alain1 » 21 jul 2010 11:19

Marian,
zoals je zelf wel gezien hebt tijden het zaaien zijn het ook geen moeilijke plantjes. Na 2-3 dagen kiemen ze en ze kunnen al bloeien na 2 jaar. Bij mij staan ze eerder in een beschaduwde plaats in de serre, waar ze maar 1a 2 uur zon krijgen per dag, wel genoeg licht. Regelmatig krijgen ze een watergift daar de fijne worteltjes beter niet uitdrogen. Overwinteren rond de 8° en op zonnige winterdagen een minimaal nevelbeurtje. Maar dat weet jij wel.
Toch vreemd dat de meeste dat niet verzamelen ... en ze vragen weinig ruimte.

snijkers maria

Bericht door snijkers maria » 21 jul 2010 11:20

:o Alain1 dat is ook weer en prachtige,ik denk dat ge er echt wat van moet kennen,om zo mooi bloem te voorschijn toveren :D ;)
GROETJES MIET
niets ter wereld
is aanstekelijk
dan EEN LACH en een GOED HUMEUR

maurice
Contacteer:

Bericht door maurice » 21 jul 2010 11:39

Alain1
Je heb weer je best gedaan om de mensen hier jaloers te maken met van die zeldzame planten die niet veel voorkomen in de collecties.
Zeer mooie plantjes en bloemen die je toont, maar ze op naam brengen is niet gemakkelijk.

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 21 jul 2010 11:58

Mooie bloei Alain, nog een vraagje: zijn de zaaddozen bevrucht?
Hoe verloopt die bevruchting in afgesloten ruimtes zoals in kweekserres?
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Alain1

Bericht door Alain1 » 21 jul 2010 14:04

@ Ines :
Bij Frailea gaan de bloemknoppen zich ontwikkelen maar niet openen, de bevruchting gebeurt in de ongeopende bloemknop, waar dus ook +/- 50 kiemkrachtige zaden in ontwikkelen. Komt de Frailea dan toch tot bloei, dan komen meestal geen bessen op de plaats waar de bloem stond. Rare vogels hé :D

In gesloten serres zal de bevruchting moeten gebeuren door verzamelaar zelf (en zijn penseeltje) die dan de vervanger is voor een bij, nachtvlinder of kolibrie. Rekening houdende met zefsteriele en zelffertiele planten. Of het proberen bekomen van nieuwe kruisingen binnen eenzelfde of verschillende geslachten.

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 22 jul 2010 11:58

Hoe is het dan mogelijk om ongeopende bloemknoppen te bevruchten, moet men ze zelf openen?
Zijn Uw Fraileas tweeslachtig?
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie