SUBSTRAAT VOOR CACTUSSEN

Plaats reactie
TekStyleZ

SUBSTRAAT VOOR CACTUSSEN

Bericht door TekStyleZ » 10 jun 2009 16:50

Cactussen dienen in een substraat te staan die doorlatend en luchtig is, maar het moet voldoende water vasthouden.
Het substraat is iets wat men zelf moet uitvinden, U moet zich goed voelen bij het substraat dat U gebruikt.

Velen gebruiken bijna zuivere potgrond, en sommigen gebruiken dan weer heel veel anorganisch materiaal (grind,bimskies e.d.) en weinig potgrond.
Ik opteer voor een substraat die eerder anorganisch is, omdat het substraat ook beter doorlatend is wanneer je er meer bimskies en grind en dergelijke aan toevoegt.

Wat betreft de ingrediënten voor een substraat: dat kan vanalles zijn!
Doch houd rekening dat de potgrond zo min/geen turf bevat, want dit zorgt ervoor dat het substraat lang water vasthoudt en eenmaal het droog is neemt het moeilijk terug water op. Bijgevolg vormt turf een harde klomp die je niet makkelijk kan breken zonder de wortels te breken.
En zorg dat er geen materiaal gebruikt wordt die kalk bevat, want cactussen houden nu eenmaal van een pH van 6-7.

Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden:
-rivierzand
-bladgrond (niet teveel)
-bimskies
-lavagruis
-potgrond met laag gehalte aan turf
-leem
-grind
-gemalen baksteen
-compost
enzovoort...........

Mijn substraat bestaat uit het volgende:
-2 delen clubgrond
-2 delen compost
-2 delen grind (2-4mm)
-3 delen gemalen baksteen
-3 delen bimskies

Dit is voor de 'gewone' soorten die makkelijk te kweken zijn op eigen wortel.
Voor soorten die moeilijker te kweken zijn op eigen wortel, diegene die wel eens kuren durven hebben krijgen iets meer bimskies in hun substraat.
Leem en zand voeg ik niet meer toe aan het substraat omdat de clubgrond naast potgrond ook nog leem en zand bevat.

VERKLARENDE WOORDEN:
- Gemalen baksteen : is wat het zegt. Basismateriaal is "baksteenklei" die gebakken werd tot steen. De eigenschappen ivm ionenuitwisselcapaciteit van de kleimineralen blijft deels behouden na het bakken dus het materiaal is zeer geschikt om voedingszouten te binden en weer geleidelijk vrij te geven. Materiaal beschikbaar voor de tuinbouw kan bestaan uit een mengsel van al wat gebakken werd ttz ook dakpannen etc worden verwerkt.

- Puimsteen (Duits Bimskies) : uitbarstingsgesteente bij vulkanen wordt dikwijls weggeslingerd in de gasstroom. naargelang de aanwezige hoeveelheid gassen en de samenstelling van bijna glasachtig poreus tot heel licht sponsachtig poreus, soms (altijd,) zelfs lichter dan water (drijft!) zuurtegraad is vrijwel steeds zuur.

BRON (gemalen baksteen en Puimsteen): Willy Verheulpen.

jerko
Moderator cactussen en vetplanten

Zie; http://picasaweb.google.com/vandeleenejerko

York
Geslacht: Vrouw

Re: SUBSTRAAT VOOR CACTUSSEN

Bericht door York » 10 jun 2009 19:32

Amaai Jerko dat is nen hele boterham. Dank je voor de inlichtingen. Ik wist niet dat een substraat voor cactussen zo ingewikkeld was. Ik hoop dat ik alles vind om deze samenstelling te maken.
Groetjes
Pluk de dag

lysianthus

Bericht door lysianthus » 10 jun 2009 23:07

Heel erg bedankt Jerko voor deze bijdrage.

@ Françine,

Als je niet gemakkelijk aan al die ingrediënten kan komen, is de tweede oplossing om bij een cactuskweker al bereide grond te kopen, dat heb ik zelf gedaan omdat het maar voor enkele cactussen is, tenzij je natuurlijk het cactusvirus te pakken hebt :lol:
De kwekerij waar ik enkele plantjes gekocht heb en tevens mijn potvulling is http://www.cactusflower.be/ maar Jerko kent er vast nog meer en vindt dit misschien géén goede oplossing, dan hoor ik het graag.
Liefs
Afbeelding

TekStyleZ

Bericht door TekStyleZ » 11 jun 2009 20:23

Hmm, ikzelf ken het substraat van Cactusflower niet, maar ik denk dat het redelijk, aldanniet volledig turfachtig is......
Anders ken ik geen kwekerijen die substraat verkopen...

jerko

Joseeke

Bericht door Joseeke » 11 jun 2009 20:24

Goede, interessante uitleg Jerko, goed om te weten. Bedankt hoor.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

matucana

Bericht door matucana » 07 jun 2010 08:28

Hoi,

Het moet allemaal niet zo ingewikkeld zijn
Ik gebruikte vroeger ook lavagruis en bimskies maar de laatste jaren gebruik ik een mix tussen
cocos grond(verkrijgbaar in de Boerenbond, spijtig genoeg) en gewone grond en dat werkt bij de meeste planten perfect.
Vooral voor jonge planten of zaailingen is de cocos grond ideaal(ze maken veel sterkere wortels)

Ze drogen sneller uit dus je moet ze wel meer gieten, dat is het nadeel

groetjes,

Hans

TekStyleZ

Bericht door TekStyleZ » 20 jun 2010 20:13

Matucana,

Ikzelf ben niet echt voor het gebruik van cocos-grond in het substraat, voor cactussen althans.
Maar ieder heeft zijn eigen mening en die respecteer ik.
Voor onderstammen zou ik het eventueel wel gebruiken, maar meerendeel van mijn onderstammen staan in zuivere clubgrond met een héél kleine fractie bims.
En persoonlijk prefereer ik toch iets wat anorganisch is in mijn substraat, kwestie van geen zo'n 'drukkend' substraat te hebben die de wortels echt gaat verstikken en langer nat blijft.
Ik gebruik een substraat met redelijk veel anorganisch materiaal is, en mijn planten kweken werkelijk een prachtig wortelgestel, ook heb ik geen last van wortelluis, want die gedijen niet in mineralische (lees anorganisch) gronden.
Dus ik ben nog niet zo snel van plan om te gaan veranderen van substraat.

Ik dacht dat er al enkele kennissen in het verleden geëxperimenteerd hebben met cocos-gronden en daar geen goede bevindingen aan overhielden.
Ieder heeft zo zijn manier van kweken hé!

jerko

Plaats reactie