Bonen !!

Plaats reactie
Aphext
Geslacht: Man

Bonen !!

Bericht door Aphext » 03 nov 2011 22:45

1. Top crop struikboon
2. pencil black pod was boterboon=gele boon
3. orient wonder een aspergeboon=kousenbandboon dus ze worden lang
4.purple queen je weet wel die paarse struibonen
5.dwarf horticultural taylor (zelfde als borlotti??) is een droogboon
6. kentucky wonder pole staakboon
mijn vragen:
zijn al deze bonen zonder 'draad', gedijen ze goed in ons klimaat, welke raden jullie aan of af
en als ik vrij veel bonen naast elkaar ga zetten welke bestrijdingsmiddelen (bilogische en andere) en inoculanten gebruiken voor de bonen? bepaalde mesttips?
ALLE TIPS VAN HARTE WELKOM!!!

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Bonen !!

Bericht door Ines » 07 nov 2011 11:01

Hallo Aphext

Enkele bevindingen:

1. Top crop struikboon
Alle soorten ontwikkelen draad als U ze niet vroeg genoeg plukt, bonen hebben het liefst geen mestbeurten als U veel opbrengst wilt. Deze soort ontwikkelt wel een mooie kruin dus moet U bij het planten genoeg ruimte voorzien, liefst meer dan op de verpakking van de zaden vermeld staat.
2. pencil black pod was boterboon=gele boon
Ieder jaar een van de betere soorten, heel mals en mild van smaak.
Een heel grote opbrengst. Mijn favoriet. De planten geen mest toedienen en zorgen voor een larvenvrije zaaigrond. Liever iets later zaaien dan op de zaaizakjes vermeld staat. Ik ken alleen die soort niet black-pod (?)
3. orient wonder een aspergeboon=kousenbandboon dus ze worden lang
Deze soort kweekt U best in de serre, dit jaar was de opbrengst heel wat minder dan vorige jaren de bonen worden tot 1m lang maar zijn bij het binnen kweken wel heel gevoelig aan witte vlieg.
Het is een wilde groeier en ik vind de opbrengst volgens de afval achteraf miniem.
4.purple queen je weet wel die paarse struibonen
geen ervaring met deze soort
5.dwarf horticultural taylor (zelfde als borlotti??) is een droogboon
Deze kweek ik niet meer omdat droogbonen heel gevoelig zijn (om ze gedroogd te bewaren), insektenvrij houden is een sinecure als U dit op een natuurlijke manier wilt doen.
U kan deze beter koken en in de diepvriezer bewaren of opleggen.
Goede opbrengst, geen meststoffen toedienen.

De buiten groeiende boonsoorten groeien over het algemeen met gemak en zijn niet gevoelig aan ziekten. Het is eerder een uitzondering doordat U ze te dicht op elkaar plaatste ofzo.
Pas op bij het planten of zaaien want bonen kan U voorzaaien, liever iets later dan te vroeg, zorg voor niet te natte grond anders gaan de bonen rotten.
Laat liever een 20tal cm meer tussen de planten dan ze heel dicht op elkaar te planten. Voorzie voor deze soorten die een steun vragen heel vroeg hun hoogte, laagblijvende bv rijshout, stokbonen bv degelijke stokken of palen, kouseband heeft een grote steun nodig om ze te leiden 6m is geen uitzondering in de serre.

Als er nog vragen zijn, graag tot Uw dienst ;)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie