Help: pepers?

Plaats reactie
koenpoging
Geslacht: Man

Help: pepers?

Bericht door koenpoging » 19 aug 2014 18:36

M'n vrouw heeft eens wat pepers gezaaid: deze hebben buiten gestaan, de laatste tijd veel geregend..maar geen fraai zicht : valt er hier nog iets mee te doen? Zet ik deze misschien best in een veel warmere en drogere omgeving onder glas of is dit voor de vuilbak?

Trouwens : het moeten rode pepers voorstellen : is het normaal dat ze eerst zwart worden???

We zijn leek op dit vlak en is ons eerste jaar dat we aan het tuinieren zijn :-) :mrgreen:

Alle tips/ opmerkingen : pos of neg zijn welkom

Groeten Koen
Bijlagen
IMG_0200.jpg
IMG_0199.jpg

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: help: pepers?

Bericht door Ines » 21 aug 2014 12:14

Hoi dit is een soort peper die op een grote afstand van elkaar geplant moet worden, bij het zaaien is het best 1 zaadje per pot van 10:10 en in het voorjaar. Na 15 mei kan U ze uitplanten elk in 1 pot van 30/30 of in volle grond dus met 30cm ertussen.
In een serre groeien ze vlotjes, buiten iets moeilijker.
De foto toont peperplantjes met een gebreksziekte dit wil zeggen teweinig voeding door plaatsgebrek, de wortels draaien in de plantbak door elkaar en de ene plant doet de andere afsterven.
Ik denk niet dat U deze nog goed kunt opkweken aangezien bij het verplanten U de wortels uit elkaar moet trekken.
Laat de moed niet zakken, volgend jaar opnieuw en met onze begeleiding gaat het zeker lukken! ;)
Ps: de planten staan ook veel te vochtig, het water in de pot kan niet wegvloeien, op die manier worden ze ook gelig.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

koenpoging

Re: Help: pepers?

Bericht door koenpoging » 21 aug 2014 20:34

Dank Ines,

Dank voor de info!
Het is nieuw voor mij en ik ga dit opnemen in mijn data voor volgend jaar indien ik beslis om dit terug te proberen. Dit wil ik niet meer meemaken 8-)

Ondertussen bespaart het me een ander probleem: wat zou ik in godsnaam doen met veel pepers :mrgreen:
M'n vrouw had deze gekocht omdat het er zo mooi rood uitzag op de verpakking :D
Werkelijkheid was anders tsssss

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 22 aug 2014 12:10

Koen,
U kan in de winter hier op het forum zadensoorten ruilen met andere leden, er zitten best lekkere soorten tussen, zelfs zoete soorten pepers die men aan de kleintjes kan geven als tussendoortje.
Laat maar weten bij de zadenruil later, op die manier kan U soorten zaden verwerven die niet te koop zijn in de handel.

Pepers worden op allerlei manieren gebruikt zelfs gedroogd bij het bloemschikken en natuurlijk in de keuken ;)
Met 1 of 2 plantjes hebt U normaal genoeg voor 1 seizoen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

koenpoging

Bericht door koenpoging » 25 aug 2014 19:08

Dag Ines, hou me op de hoogte van de zadenruil , ben van Oudenaarde :))))))
Een vraag : ik heb als beginner weinig zaden en misschien echt niets van waarde voor de profs, kan je op zo'n ruil ook kopen :?: heb geen probleem om wat te betalen, vergeleken met al mijn investeringen aan tuin en moestuin materiaal is dit peanuts :mrgreen: :lol:

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 25 aug 2014 19:37

Och Koen, op het tuinforum valt niet veel te betalen hoor, de meeste mensen hebben van eigen kweek toch veel te veel zaden en zien deze dan liever vertrekken naar de liefhebbers dan in de vuilbak. U kan ook zaden van bloemen of stekken ruilen tegen moestuin zaden of omgekeerd. Met degene die U ruilt moet U zelf afspraken maken (is bij iedereen verschillend naargelang de herkomst van de zaden, de hoeveelheden enz)
Op het forum later kan U de aanbiedingen volgen.
U bent van Oudenaarde, als U in mijn streek bent kan U eventueel later nog zaden afhalen voor volgend jaar, laat maar weten met een berichtje dan.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

koenpoging

Bericht door koenpoging » 25 aug 2014 20:30

Ah, kan het me voorstellen :-) zou zelf hetzelfde doen ....
dank voor de info, ik volg het op...

En kan je eens die "U" laten vallen , ben niet een koning hoor :lol:

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 01 sep 2014 07:45

:D
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.