Tips die het werken in de tuin vergemakkelijken

Joseeke
Geslacht: Vrouw

Plantenstekjes (tip van de dag)

Bericht door Joseeke » 03 apr 2010 09:04

Plantenstekjes
Hebt u ook altijd het probleem dat uw plantenstekjes door elkaar groeien, van nu af aan is dit probleem opgelost, kweek uw plantenstekjes in een bak afgedekt met aluminiumfolie en door gaatjes in deze folie te prikken en de stekjes er doorheen te steken groeien ze niet meer door elkaar, een tweede voordeel dat u hierbij hebt is dat het vocht langzamer zal verdampen en u minder vaak water moet geven.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Joseeke

Beschermen van uw gereedschap in uw gereedschapskist

Bericht door Joseeke » 07 apr 2010 10:17

Beschermen van uw gereedschap in uw gereedschapskist
U kan uw gereedschap in uw gereedschapskist perfect beschermen door aan de binnenkant van de kist bubbeltjesplastiek te doen, plak het stevig vast met plakband en u zal een perfecte beschermlaag hebben voor uw gereedschap.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Joseeke

Een nette werkplaats (tip van de dag)

Bericht door Joseeke » 16 apr 2010 07:50

Een nette werkplaats
Houdt u ook zo van netheid, en wilt u spijkers, moertjes en schroeven mooi opbergen. De kokers van chips lenen zich hier heel goed toe, boor bovenaan bij de rand een gaatje zodat u de kokers aan spijkers kan hangen, plak aan de buitenkant een etiket zodat u er kan opschrijven wat erin zit.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Joseeke

Vocht in uw gereedschapskist (tip van de dag)

Bericht door Joseeke » 24 apr 2010 07:27

Vocht in uw gereedschapskist
Hebt u ook last van vocht in uw gereedschapskist, dit is niet goed voor uw gereedschap. Leg een paar krijtjes in uw kist en u bent van het probleem verlost en uw kist noch uw gereedschap zal gaan roesten.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Joseeke

Zaaien en rugklachten (tip van de dag)

Bericht door Joseeke » 05 jun 2010 09:06

Zaaien en rugklachten
Ja wat heeft zaaien en rugklachten met elkaar te maken, niet echt veel maar als je rugpijn hebt is het heel vervelend als je wilt zaaien en je moet zo bukken naar de grond. Gebruik een stuk afvoerbuis of een stang van de stofzuiger, plaats deze boven het gaatje waar het zaadje of bol in moet komen en je kan het door de buis laten vallen recht op zijn plaats.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Tineke

Re: Zaaien en rugklachten (tip van de dag)

Bericht door Tineke » 05 jun 2010 09:19

Over rugklachten en tuinieren kan heel wat gezegd worden.
Vroeger hebben wij in Nederland veel gewerkt voor gehandicaptenorganisaties en o.a. aangepast tuinieren voor rolstoelers. Ik moet daar nog wel eens aan denken omdat er bij mij ook veel verhoogde tuinbedden zijn. En dat werkt best lekker. En geeft je direct de mogelijkheid met verschillende planten op een vlak te werken (hangende aan de rand, lage staande planten en hogere stambomen). Als het wat rustiger in de tuin is ga ik eens kijken of ik er meer info over kan vinden. Veel mensen die niet meer "piep" zijn kunnen er volgens mij veel aan hebben, bijvoorbeeld op tijd je tuin aanpassen zodat je langer zelf kunt tuinieren.

Tineke

Bericht door Tineke » 05 jun 2010 09:42

Hierbij enkele voorbeelden. Bij de rondjes staan aan de rand afhangers. Doordat ze nog klein zijn zie je de structuur nog goed. Einde zomer zie je niets meer van het steen.
In verhoogde borders of rondjes kan je intensief tuinieren, (bloeiende) planten die veel verzorging nodig hebben, zaaien e.d. In de vaste grond komen dan planten die een minder intensieve verzorging nodig hebben.
Bijlagen
verhoog3-800.jpg
verhoog2-800.jpg
verhoog1-800.jpg

Joseeke

Omheining met houten palen (tip van de dag)

Bericht door Joseeke » 05 jun 2010 23:57

Omheining maken
Ga je een omheining maken met houten palen en moet je deze in de grond slaan, hang een leeg blikje over de bovenkant zo beschadig je deze niet bij het in de grond slaan.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Tineke

Bericht door Tineke » 06 jun 2010 06:54

Mijn uitgangspunt bij de rondjes is dat er het hele jaar bloemen moeten staan.

In het midden staat een stamboom. Dat kan een doorbloeiende roos zijn, in een rondje heb ik al meer dan 12 jaar 's zomers een lantana op stam. Alles kan als het maar lang bloeit. De lantana heb ik altijd in een pot staan, 's winters overwintert de plant in de berging.

Aan de rand zet ik altijd afhangers. Onder de eenjarige is daar meer dan voldoende keuze. in de resterende ruimte staan (eenjarigen) die niet hoger worden dan ca. 50 cm.
Na de eerste nachtvorst gaan de eenjarigen er uit en zet ik er viooltjes en bloembollen. Behalve in de winter wanneer het vriest en wanneer er sneeuw ligt heb je zodoende het hele jaar bloemen. Het spreekt voor zich dat je de cirkel met goede grond moet vullen en regelmatig mesten.

Joseeke

Zaagblad (tip van de dag)

Bericht door Joseeke » 12 jun 2010 07:57

Roest op uw zaagblad
Hebt u roest op uw zaagblad verwijder dit met een stukje staalwol en olie ofwel met amnoniak en staalwol.
Smeer het zaagblad regelmatig in met olie, dit voorkomt roest.
Is het hout nat en wil je toch zagen dan kan je dit gemakkelijker doen als het zaagblad met olie is ingewreven.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Plaats reactie