[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
HetTuinForum.be - Hét Belgisch Tuinforum! •Vitaminen behouden tijdens het koken
Pagina 1 van 1

Vitaminen behouden tijdens het koken

Geplaatst: 01 sep 2015 20:54
door Joseeke
Er bestaat heel veel discussie over hoe je best vitamines bewaart tijdens 't koken. Stomen, wokken, bakken, koken, verpakken, invriezen,... Wij geven je enkele tips opdat je voedingsstoffen optimaal zou kunnen behouden tijdens het koken.

◾ Eet altijd zo vers mogelijk. Verse groenten, verse aardappelen,... Bewaar ze ook niet te lang. Aardappelen zijn bijvoorbeeld na drie maanden de helft van het vitamine C gehalte kwijt. Verse voedingsmiddelen in het donker bewaren helpt ook, want veel vitamines zijn gevoelig voor licht. Verse groenten en fruit of een stuk vlees fris bewaren is natuurlijk een must.
◾ Was en snij je groenten zo kort mogelijk voor je ze verder gaat bereiden, anders gaan heel wat vitamines en mineralen verloren. Hoe kleiner je snijdt, hoe meer vitamineverlies er zal zijn.
◾ Als je groenten invriest, doe dat dan in ongesneden of ongepureerde vorm. Zo blijven het meest vitamines en mineralen ongedeerd.
◾ Kies voor stomen in plaats van koken. Bij koken verdwijnen vitamines en mineralen in het kookvocht, bij stomen heb je dat probleem niet.
◾ Als je vlees of vis bakt, zorg dan dat de buitenkant snel dichtschroeit, dan worden de vitamines bijgehouden en kunnen er geen mineralen ontsnappen.
◾ Groenten kan je ook wokken. Bak ze kort aan, dan blijven ze lekker krokant en gaan er geen essentiële en gezonde voedingsstoffen verloren.
◾ Probeer je maaltijd steeds meteen na het koken op te eten. Hoe langer je alles laat staan, hoe meer vitamines in het niets verdwijnen.

bron : http://www.libelle.be/vrije-tijd/65700/ ... -het-koken