Vitaminen behouden tijdens het koken

Gebruikersavatar
Joseeke
Berichten: 30464
Lid geworden op: 28 okt 2008 15:16
Geslacht: Vrouw

Vitaminen behouden tijdens het koken

Bericht door Joseeke » 01 sep 2015 20:54

Er bestaat heel veel discussie over hoe je best vitamines bewaart tijdens 't koken. Stomen, wokken, bakken, koken, verpakken, invriezen,... Wij geven je enkele tips opdat je voedingsstoffen optimaal zou kunnen behouden tijdens het koken.

◾ Eet altijd zo vers mogelijk. Verse groenten, verse aardappelen,... Bewaar ze ook niet te lang. Aardappelen zijn bijvoorbeeld na drie maanden de helft van het vitamine C gehalte kwijt. Verse voedingsmiddelen in het donker bewaren helpt ook, want veel vitamines zijn gevoelig voor licht. Verse groenten en fruit of een stuk vlees fris bewaren is natuurlijk een must.
◾ Was en snij je groenten zo kort mogelijk voor je ze verder gaat bereiden, anders gaan heel wat vitamines en mineralen verloren. Hoe kleiner je snijdt, hoe meer vitamineverlies er zal zijn.
◾ Als je groenten invriest, doe dat dan in ongesneden of ongepureerde vorm. Zo blijven het meest vitamines en mineralen ongedeerd.
◾ Kies voor stomen in plaats van koken. Bij koken verdwijnen vitamines en mineralen in het kookvocht, bij stomen heb je dat probleem niet.
◾ Als je vlees of vis bakt, zorg dan dat de buitenkant snel dichtschroeit, dan worden de vitamines bijgehouden en kunnen er geen mineralen ontsnappen.
◾ Groenten kan je ook wokken. Bak ze kort aan, dan blijven ze lekker krokant en gaan er geen essentiële en gezonde voedingsstoffen verloren.
◾ Probeer je maaltijd steeds meteen na het koken op te eten. Hoe langer je alles laat staan, hoe meer vitamines in het niets verdwijnen.

bron : http://www.libelle.be/vrije-tijd/65700/ ... -het-koken
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator


Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Plaats reactie