Honingbijen

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Honingbijen

Bericht door Ines » 22 jun 2012 23:10

Fijn Frans dat de bijtjes terug zijn!
Ik vraag me af hoe deze bijen een lege kast vinden in de stad?
Als wij zo'n kast plaatsen in de tuin hoeveel kans hebben we dan om ook bijen daarin te krijgen als er nooit bijtjes geweest zijn vroeger?
Trekken die perfecte kasten dan ook wespen aan?
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Frans

Re: Honingbijen

Bericht door Frans » 24 jun 2012 09:35

Het gebeurt meer dat een lege bijenkast spontaan bevolkt wordt door een nieuwe zwerm.
Als (in mei/juni/juli) een nieuwe koningin geboren wordt in een bijenvolk, dan vertrekt de oude koningin met zowat de helft van het volk. Ze zwermen uit en gaan ergens in een bol hangen...wachten. Vanuit die bol vertrekken er dan werksters-verkenners die op zoek gaan naar een mogelijke woning om een nieuw nest te bouwen. Dat kan een spouw in een muur zijn, een gat in een boom waar vroeger een spechtennest was...of een lege bijenkorf of -kast.
In een oude bijenkast hangt nog steeds de geur van was en honing en dat trekt de bijen nog meer aan; vandaar dat je dan iets meer kans hebt dat ze die plaats vinden. Toch blijft het een waterkansje van zowat 10% slaagkans dat een zwerm spontaan zo'n lege kast bevolkt.
Ik had me er nu niet aan verwacht;ik had de kast wel proper gemaakt maar de oude ramen en raten zaten er nog in en hier en daar was er zelfs een stuk raat afgebroken.
Twee dagen nadat de bijen op de kast zaten, waren àlle celletjes al uitgekuist en àlle ramen weer opgebouwd als nieuw.
Maar het loont wel de moeite om eens te proberen met een oude bijenkast of korf (zonder spinnenwebben natuurlijk) ergens beschut in je tuin te plaatsen met het vlieggat richting zuid-oost en niet in volle zon. De bijen van tegenwoordig steken bijna niet meer (rassenselectie). Ik denk dat ik als imker de laatste tien jaar geen steek meer gehad heb.
Er is niks de-stresserender dan 's avonds aan het vlieggat van een bijenkast het gezoem horen stil te vallen en alleen nog de geur van was en honing op te snuiven dat door de wachters naar buiten gewaaierd wordt.

Plaats reactie