Creatief koken en bakken

lysianthus
Geslacht: Vrouw

Re: Creatief koken en bakken

Bericht door lysianthus » 21 jun 2010 19:23

Ik heb geen andere oven Françine, derde keer ..............hopelijk goede keer maar het zal voor vandaag niet meer zijn :lol:

@ Eliane, bedankt voor het receptje. Het staat al opgeslagen want ik wil het toch graag eens proberen bij gelegenheid.
Het is voor gewone cake zeker?
Wie interesse heeft mag mijn kaastaart eens proberen :D

KAASTAART
Benodigdheden voor 4 personen
5 eieren 300gr suiker 150gr maïsmeel 230ml room 250gr platte kaas 1 vel bladerdeeg
Bereiding
- Verwarm de oven op 200 graden - Klop de eigelen met 200gr suiker en de eiwitten met 100gr suiker (goed stijf!) - Meng de platte kaas met de room - Doe de platte kaas bij de eigelen en voeg ook het maïszetmeel toe - Meng het eiwit onder het deeg (kort maar goed) - Er mogen geen klonters meer in het beslag zijn - Leg het bladerdeeg in de bakvorm, stort het beslag in het bladerdeeg en hou een rand van 1cm vrij - Bak 30 minuten op 200gr
Tips
1. Meng niet alles tegelijk 2. Klop eiwit met suiker 3. Kies de juiste vorm 4. Gebruik de convectie-functie van je oven 5. Geen hete lucht-oven gebruiken, want je blaast de taart weg.

Het is een recept van Piet Huysentruyt dat ik op het net heb gevonden.
Afbeelding

Joseeke

Bericht door Joseeke » 21 jun 2010 21:10

Heeft het dan met de kaas te maken misschien ?

SOS Piet kan je niet laten langskomen, in zijn boek staat het maken van een kaastaart en de problemen die er waren zijn

- de kaastaart rijst niet
- ze is scheef gebakken
- er zitten klonters in het beslag
- ze loopt uit de bakvorm

Het scheef bakken kan je vermijden door de convectiefunctie van de oven te gebruiken en niet de warme lucht oven want deze blaast de kaastaart scheef.

Maar daarmee is je probleem niet opgelost hé Lysi :roll:
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

lysianthus

Bericht door lysianthus » 21 jun 2010 22:08

Dat stond bij het recept ook bij. 'K moet nog eens uitzoeken of er een convectiestand is aan mijn oven, (wat dat ook mag zijn) Ik heb infeite géén enkel van die problemen, ze rijst wel maar valt in....................3de keer ga ik echt niet meer die deur van de oven opendoen :roll: IK PLAK HEM VAST :D
Afbeelding

Joseeke

Bericht door Joseeke » 22 jun 2010 07:52

:lol: of toch Piet eens bellen :lol: .... En wat hebben we vandaag geleerd Lysianthus :lol: ik hoor het hem al zeggen....

Ik ben toch benieuwd of iemand de reden weet, want het is wel raar hé... probeer het eens met de deur dicht te laten....

Met de convectiestand van de oven wordt bedoeld de boven-en onderwarmte.

Ik heb op internet gevonden dat je het eerste uur de ovendeur niet mag openen omdat de kaastaart anders inzakt http://nl.yunomi.be/artikel/kaastaart-2

Iemand anders zegt dan weer dat je ze héél warm moet opdienen omdat ze anders inzakt....maar dan kan je ze volgens mij géén uur in de oven laten afkoelen... ook zou ze langzaam moeten afkoelen in de vorm zelf.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

lysianthus

Bericht door lysianthus » 22 jun 2010 10:02

Jij bent toch een schatteke Joseéke, bedankt voor het opzoekwerk.
Kijk eens op volgende site..............bedoelen ze met
breken wat wij bedoelen met invallen, denk je?
http://www.philadelphia.be/philadelphia ... gecRef=606

Warme kaastaart??????? daar heb ik nog nooit van gehoord, toch niet wat ik bedoel.
Lijkt me meer iets voor quiches enz................
Afbeelding

Joseeke

Bericht door Joseeke » 22 jun 2010 11:17

Ja ik denk ook dat 'breken' invallen is. Je mag dus niét kijken hé terwijl ze aan het bakken is, moeilijk zeg. :D

Mij lijkt het toch dat je een kaastaart best warm eet, niet ? Ligt het niet zwaar op de maag als je de kaastaart koud gaat eten ?
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

titteke

Bericht door titteke » 22 jun 2010 15:48

Het is beter Piet niet te laten langskomen want die zou daar 250euro vragen, dat is toch vlug verdiend zene, grt

Joseeke

Bericht door Joseeke » 22 jun 2010 19:43

Oei vraagt Piet zoveel :o
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Joseeke

Bericht door Joseeke » 27 jul 2010 21:01

Waarop letten als je mosselen eet?
Wanneer mosselen eten
Het mosselseizoen loopt van eind juni tot medio april het jaar erop. Het verhaal dat mosselen enkel goed zijn in maanden met een ‘r’ dateert uit de tijd dat er nog geen koeltransport was. De juli- en augustuswarmte liet ze snel bederven met voedselvergiftiging als gevolg. Het is wel zo dat mosselen pas op hun best zijn vanaf september: tijdens de maanden met een ‘r’ dus. Van medio april tot eind juni is de Zeeuwse mossel niet geschikt voor consumptie omwille van het voortplantingsproces. In juni zit er veel voedsel in het zeewater zodat de mossel zich weer lekker rond kan eten. Om in de ‘stille’ maanden toch aan de vraag te kunnen voldoen wordt er gebruik gemaakt van importmosselen uit Ierland en Denemarken.

Aankopen
Een verse mossel is in principe gesloten. Maar open mosselen hoeft u niet zondermeer we te gooien. Tegenwoordig blijven mosselen in lekvrije verpakkingen allemaal licht openstaan en sluiten zich pas na enkele minuten. Dit komt doordat de mossel ontspannen is in zijn beschermde omgeving (verpakking). Wanneer hij uit de verpakking gehaald wordt, reageert hij traag. Houd de open mossel met de bolle kant onder de koude kraan en tik tegelijkertijd tegen de schelp. Na een paar minuten sluit de schelp zich. De mossel lijkt ‘wakker’ te worden. Mosselen waarvan de schelp stuk of beschadigd is, kan u best weggooien.

Bewaren
Bewaar de mosselen voor korte tijd onderaan in de koelkast (niet boven de 7 graden) en eet ze bij voorkeur op de dag van aankoop. Op de verpakking staat altijd een houdbaarheidsdatum vermeld. Plaats de zak op een omgekeerd bord zodat de mosselen niet in hun eigen vocht liggen. Als u de mosselen langer dan een dag wil bewaren, legt u ze best in gezouten water in de koelkast.

Bereiding
Mosselen kunnen rauw, gekookt, gebakken of gefrituurd gegeten worden. Kook ze niet te lang, ongeveer 10 minuten, anders worden ze taai en donkerbruin.
De schrik van iedere mosselliefhebber is de slikmossel. Deze mossel is onder het zand of het slik bedolven geraakt en gestikt. De dode mossel heeft zich met slik gevuld en kan het aroma van een hele mosselpan bederven. Een slikmossel is te herkennen aan de matte schelp en het is iets zwaarder. Probeer bij het wassen de mosselschelpen even over elkaar te schuiven. Een verse mossel zal de schelp onwrikbaar sluiten. Bij een slikmossel laten de schelpen los.

Consumptie
• Tussen oranje en witte mosselen is er absoluut geen smaak- noch een kwaliteitsverschil. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.
• Mosselen die na het koken dichtblijven, mag je gerust eten. Deze mosselen hebben een wat sterkere sluitspier dan anderen, waardoor de schelp stevig dichtblijft. Maak deze mosselen voorzichtig met een mesje open. U zult zien dat deze mosselen juist vol met vlees zijn. Heel incidenteel gaat het om een slikmossel, een mossel die zich heeft volgezogen met zand. Maak daarom de mossel nooit boven de mosselpot open.

Mogelijke gezondheidsrisico’s
• In schaal- of schelpdieren komen relatief veel zware metalen voor. De vervuiling blijft wel onder de norm.
• In rauwe schaal- en schelpdieren kan listeria voorkomen. Daarom is het veiliger schaal- en schelpdieren voor consumptie te verhitten. Dat geldt vooral voor risicogroepen zoals ouderen, zwangere vrouwen en kinderen.
• In schaaldieren zitten sterke allergene stoffen. Ze kunnen al na het eten van een kleine hoeveelheid heftige allergische reacties veroorzaken. Een echte allergische reactie is al merkbaar na het eten van een kleine hoeveelheid. Een overgevoeligheid of pseudo-allergische reactie komt vaak slechts tot uiting na een inname van een grote portie. Ze uit zich door huidirritatie, misselijkheid... Mensen die overgevoelig zijn voor mosselen, hebben vooral last bij het begin van het seizoen (juli en augustus) als de mosselen veel eiwit bevatten. In de maanden met de ‘r’ in de maand loopt het percentage eiwit iets terug. Een glas melk drinken achteraf kan helpen zo niet is geen (eerste) mosselen eten het enige alternatief.
• Mosselen en andere schelpdieren uit de Middellandse zee kunnen besmet zijn met het Hepatitis A virus. Hepatitis A wordt overgedragen via menselijke ontlasting, besmet water of voedsel. Ga je op vakantie naar een land rondom de Middellandse zee, eet dan geen rauwe schelpdieren zoals mosselen. Gekookte mosselen kunnen overigens geen kwaad, bij een verhitting boven de 70 graden Celcius sterft het virus.
Bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... info=m2133
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

York

Re: Wat gaat u doen of heeft u gedaan vandaag ?

Bericht door York » 10 jan 2011 19:57

Miet heb je het recept van die kerstbroodjes?
Pluk de dag

Plaats reactie