Creatief koken en bakken

York
Geslacht: Vrouw

Re: Creatief koken en bakken

Bericht door York » 20 jun 2010 17:45

Zo doe ik het toch als ik een cake bak. Alhoewel een cake veel mnder kans heeft om in te vallen. Ik herinner mij dat mijn mama vroeger(45 jaar geleden) met Allerheiligen pannekoeken bakte voor de ganse familie. Het was ieder jaar weer een hele gebeurtenis. Het pannekoekendeeg werd nog gemaakt met gist en mama bakte ze in de kelder op een cuisinière(grote kachel die nog gestookt werd met steenkool)). Mijn papa was altijd heel nieuwschierig en kwam om de haverklap een kijkje nemen. Mama riep dan iedere keer "deur dicht" zodat er geen temperatuursverschil in de kelder zou komen en er kans was dat haar deeg inviel
Pluk de dag

lysianthus

Bericht door lysianthus » 20 jun 2010 20:27

Genieten en gebruik maken van de ervaringen van onze ouders en grootouders, is nog zo geen slecht idee Françine :)
Ik ga het volgende keer zeker proberen, bedankt.
Afbeelding

deco-els
Contacteer:

Bericht door deco-els » 21 jun 2010 08:16

Lysi,

Ook ik heb het zo geleerd, na het bakken, de oven nog even dicht laten of anders al op een kier zetten zodat de temperatuurschommeling niet te hoog is.
grtjes
Deco-Els
Moderator Creatief

Ga af en toe een kijkje nemen op mijn blog http://www.deco-els.be

lysianthus

Bericht door lysianthus » 21 jun 2010 12:22

Bedankt Els, 'k ga het seffens eens proberen sie..........want lekker was ze wel .............dat heeft hier geen tijd om af te koelen :lol:
Afbeelding

deco-els
Contacteer:

Bericht door deco-els » 21 jun 2010 13:07

Bij ons meestal ook niet, ik heb gisteren met de kids voor de eerste keer zelf pop-corn gemaakt, de eerste portie mislukt, tweede was in orde... mmm....

dit weekend ga ik mij ook wagen om een cake te maken en deze met chocolade te overgieten en nadien een race-baan van te maken met een suikerstift en kleine plastieken autootjes erop zodat het echt race-circuit lijkt
grtjes
Deco-Els
Moderator Creatief

Ga af en toe een kijkje nemen op mijn blog http://www.deco-els.be

lysianthus

Bericht door lysianthus » 21 jun 2010 14:16

Veel succes Els.,,,,,laten zien hé
popcorn mjamie mjamie...............die mama van die kids zal wel in de bovenste schuif liggen met al die lekkernijen. :D
Misschien kan je onderstaand filmke wel gebruiken............
Mijn kaastaart is al bijna klaat sie, nog 3 minuten maar dan laat ik ze afkoelen in de oven :lol: ikke zo nieuwsgierig dat het kriebelt :lol:
Afbeelding

York

Bericht door York » 21 jun 2010 14:17

:lol:
Pluk de dag

lysianthus

Bericht door lysianthus » 21 jun 2010 17:58

Wel, je gaat het niet geloven maar het is een tweede keer ingevallen :twisted:
Toen de taart gedaan was, dacht ik toch voor alle zekerheid er nog 10 minuten bij te doen en guess what, dat ging niet voor ik de deur van de microgolf combiné opendeed, dus rap op een kier en minuten bijgezet en FLOEP het was weer gebeurd.
De theorie van de ovendeur op een kier zetten, lukt dus niet, want dat had ik in mijn achterhoofd wanneer ik die stomme zet deed :cry:
Waarom heb ik dat nu gedaan? :roll: nu weet ik nog niet hoe de taart reageert als ik ze volledig in de oven laat afkoelen.
'K zal op les bij Frans moeten, denk ik ..............zijn cakes zagen er zo goed gerezen en lekker uit.
P1130850-600.jpg
P1130850-600.jpg (16.89 KiB) 710 keer bekeken
Heeft iemand een idee hoe ik de kaastaart kan afwerken?
Afbeelding

York

Bericht door York » 21 jun 2010 18:24

Derde keer goede keer Lysi. Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit een kaastaart in de microgolfoven gebakken heb. Voor de afwerking van de taart denk ik dat stukjes fruit altijd wel kan. Wij eten ze gewoon zonder versiering, maar je kan eens proberen om stukjes fruit apart bij de taart te zetten.
Pluk de dag

Eliane

Bericht door Eliane » 21 jun 2010 18:33

Ik heb eigenlijk nooit een probleem met het invallen van de cake.Ik denk dat het van de verhouding van de ingredienten afhangt.
Ik gebruik 200 gr boter,250gr bloem,100ml melk, 180 gr suiker,3 eieren (dooier + wit), 1 pakje bakpoeder en dan schud ik nog een beetje natriumbicarbonaat (maagzout) erbij.ALLES SAMEN in een kom , de kloppers van de mixer er 3 minuten in
Wanneer ik begin te mixen zet ik ook de oven op 180° (combioven van microgolf) .Zijn de 3 minuten om, de massa in een bakvorm en de oven in voor 60'.Ik wacht zelfs niet tot de oven op temperatuur is.
Naargelang de smaak die ik wil geven aan de cake roer ik er op het laatste nog vanillesuiker, citroensap,appel, ananas,chocoladestukjes (chocolade om te bakken, smelt niet).... onder.

De diameter van de bakvorm = 24 cm en de dikte van de cake als hij klaar is 6 cm.
Na 60 minuten valt de oven stil en haal ik er hem onmiddellijk uit.
Heel mals-luchtig.
Moesten jullie het proberen- alvast veel succes- en smakelijk!
groetjes
Eliane

Plaats reactie