Zaad van knolbegonia's

Wil je graag iets ruilen of verkopen, het kan hier.
Joseeke
Geslacht: Vrouw

Re: Zaad van knolbegonia's

Bericht door Joseeke » 26 aug 2010 17:24

Hoi Tineke, ik heb een paar foto's gemaakt van de Begonia's die mijn zus heeft staan, ze zegt dat na even de bloemen gewoon afvallen, dat ze deze zelfs niet moet afplukken dat ze uit zichzelf op de grond vallen voor ze helemaal verwelkt zijn. Ik ken er niets van dus weet niet of dit kan. Hier zijn de foto's. Als je interesse hebt mocht ik altijd haar bloembak meenemen en ze bij mij aan de plant laten staan - maar volgens haar vallen ze dus af. Of heeft zij toch een andere soort ?
Bijlagen
knolbegonia's zus2.jpg
knolbegonia's zus2.jpg (75.07 KiB) 573 keer bekeken
Knolbegonia's zus1.jpg
Knolbegonia's zus1.jpg (92.98 KiB) 573 keer bekeken
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Frans

Bericht door Frans » 26 aug 2010 17:28

Ik denk dat alleen de onbevruchte (meestal dubbelbloemige) bloemen afvallen. Ik heb nog maar een rijp zaaddoosje geplukt, maar ik zie dat er nog op staan, dus nog wat geduld Tineke.

Tineke

Bericht door Tineke » 27 aug 2010 03:31

@Joseeke:
Eerst dacht ik dat, net als Frans zegt, dat de onbevruchte zaaddozen afvallen. Maar volgens mij is het een soort die op een andere manier vermeerderd wordt (bij sommige rassen gebeurt dit via delen van de knol) en waarbij de zaadvorming wellicht minder belangrijk is voor de plant. Maar op de foto zie ik wel degelijk zaaddozen zitten (de driehoekjes waarop sommige bloemen staan). En ik denk dat daar de verwarring is ontstaan. De eerste bloemen vallen inderdaad altijd af. Later ontstaat een nieuwe bloem (kleiner, simpeler) op het zaaddoosje. En dat driehoekige zaaddoosje valt minder snel van de plant af. En om dat zaaddoosje gaat het mij. Een zo'n zaaddoos kan duizenden zaadjes bevatten. Haal het zo laat mogelijk van de plant af en laat het drogen. Bij het zaaien maakt ik dat gedroogde doosje open en strooi het zaad erin voorzichtig uit.

@Frans:
Veel dank dat je ze verzamelt.

Willen jullie wel bij de zaaddozen aangeven van welke bloem hij komt (kleur bloem/blad)? En mijn aanbod blijft: als het zaad kiemt en verder opgroeit krijgen jullie er ook zaailingen van. Wellicht is de forumdag 2011 daar een goede gelegenheid voor?

Joseeke

Bericht door Joseeke » 27 aug 2010 06:13

Oké Tineke, ik zal ze van de week nog eens goed bekijken en dan vraag ik wel aan mijn zus of ik haar bloembak(ken) meekrijg :D
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Tineke

Bericht door Tineke » 27 aug 2010 06:56

Ach Joseeke toch, wat een werk allemaal. En mist je zus dan haar bloembakken niet? Of wil ze ze wellicht volgend jaar opnieuw gevuld hebben met -gratis- knolbegonias?

Joseeke

Bericht door Joseeke » 27 aug 2010 07:29

Dat is helemaal geen werk Tineke, echt geen moeite.

Mijn zus doet weldra haar bloembakken toch weg, als de bloemen een beetje lelijk worden moeten ze de deur uit en volgend jaar koopt ze gewoon nieuwe. ;)
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Tineke

Bericht door Tineke » 27 aug 2010 07:53

Nou bij voorbaat heel veel dank!

Tineke

Bericht door Tineke » 13 sep 2010 17:00

Na research op andere sites en forums ben ik er achter gekomen dat ik hierboven maar wat fout heb zitten kletsen.
Begonia's hebben aan eenzelfde plant mannelijke en vrouwelijke bloemen. En die bloemen zijn ook eenslachtig.
De mannelijke is de mooie bloem, de vrouwelijke een kleine die op een driehoekje staat dat later de zaaddoos wordt.
Kijk maar eens naar de bloemen van een begonia en als je weet waar je op moet letten zie je duidelijk het verschil. Het maakt dus niet uit of de bloemen van de begonia vallen (de driehoekige zaaddoos valt met de vrouwelijke bloem van de plant). Pak de afgevallen driehoekige zaaddoosjes op, laat ze drogen, haal het zaad er uit en in november kun je begonias zaaien.

Joseeke

Bericht door Joseeke » 13 sep 2010 17:04

Dan moet ik eens goed gaan kijken bij mijn zus :geek:

Enne, hoe is het mogelijk de mannelijke mooier dan de vrouwelijke :roll: ;)
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mensen ook.

Tineke

Bericht door Tineke » 13 sep 2010 17:23

Tja het vrouwtje stopt weer al haar kracht in de kindertjes... ze zit letterlijk op haar zaadjes

Gesloten