Poging z'n vierkante meter

Stel hier je tuin voor en/of plaats mooie foto's van je planten.
Plaats reactie
koenpoging
Geslacht: Man

Poging z'n vierkante meter

Bericht door koenpoging » 19 aug 2014 14:07

Hier zie,

Dit is de huidige situatie: ik heb groenten genomen wat we graag eten:

Wat zie je niet meer : sjalotten, ajuinen deze waren betrekkelijk rap slaphangend geworden en het groen was rap verdwenen (misschien in verdrukking geraakt door de andere planten). Kwaliteit was goed maar de ajuinen waren klein. "Opbrengst" sjalotten waren wat beter.
Raketsla : veel geniet van gehad en gemakkelijk te kweken in de vierkante meter

Wat staat er nog :

1. Augurkplant: fantastische plant: al reeds 15 potjes laten opleggen. Nu dat opleggen is dus ook experimenteren: zuur, zoet zuur, kruiden mix... ervaring zal leren welke smaak me het best bevalt en kan ik de volgende jaren verfijnen.

2. Minikomkommer plant : lukt ook perfect! Al drie geoogst, vraag me wel af : indien deze blijven hangen aan de plant omdat we ze niet direct kunnen opeten, ze ondertussen niet de groei van de andere vruchten beletten, heb de indruk dat ik ze toch beter aftrek in functie van de goede groei van de andere kleine vruchtjes

3. Prei: deze zijn te laat gezaaid en zijn nog te klein, maar ze groeien, dus kan ik misschien later nog binnen nemen voor verdere ontwikkeling indien het te koud zou worden. Moet ze wel nog eens verplanten, het zijn er nu nog te veel.

4. Wortels : te weinig uitgedund, staan mooi maar geen zicht op wat zich onder de grond bevindt. Ben benieuwd. Volgend jaar wat beter uitdunnen.

5. Basilicum op de plaats van sjalotten gezaaid, is aan het groeten. Heb ze ook in de veranda staan en onder glas zijn ze al groter geworden.

6. Paprika plant: hmmmm er hangen er 5 aan, zien er "mooi" groen uit, al weet ik niet meer welke kleur ze moeten krijgen :lol: Ik zal nog eens moeten kijken wanneer ik weet dat ze volgroeid zijn.

En ten slotte:

7. een meloen plant : een groot ????????????? woekerplant met hier en daar bloempje maar geen vrucht te bespeuren ...weet niet of ze moet snoeien maar wacht even af.

Voor de bank zie je nog een aperitief tomaten plant, overblijfsel van 4 en rest verloren aan de aardappelziekte :twisted: :oops: Mijn fout, eerst in bloempot geplant en dan nog in allerijl verplant in volle grond
Alle aangetaste bladeren verwijderd, heeft niet mogen zijn. Volgend jaar meer aandacht besteden aan variëteit en meer sproeien !

Naast de bak ook nog een staakbonen plant: heb ik wat opbrengst van, gezien de omstandigheden (weinig plaats) toch nog een boon of 20-25 van gehad :lol:

Wat zijn in kort mij bevindingen tot nu toe

1. Economisch rendabel kan dit nooit worden :mrgreen:

2. Veel slakken gehad en nog steeds geven die beestjes niet op : slakkenkorrels doen hun werk

3. We hebben 5 katten en in de buurt ook nog eens een 6 tal : dus in het begin alles afschermen

4.spijtig moet je meestal planten in grote hoeveelheid kopen (bv tomaten, zaden ...) en kan je niet steeds één plantje kopen om te kijken welke variëteit het beter doet of slechter of beter smaken... --> hier zoek ik nog een oplossing voor , misschien bij kennissen plantje afkopen...

Groeten

Koen
Bijlagen
IMG_0204.jpg
IMG_0204.jpg (35.25 KiB) 1771 keer bekeken
IMG_0203.jpg
IMG_0203.jpg (35.89 KiB) 1771 keer bekeken
IMG_0202.jpg
IMG_0202.jpg (36.29 KiB) 1771 keer bekeken

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Poging z'n vierkante meter

Bericht door Ines » 21 aug 2014 12:04

Wauw ik vind het fantastisch dat U het goede voorbeeld geeft aan de kinderen!
Hier en daar kan ik wel iets van mijn ervaringen omtrent met U delen;
- op een heel kleine oppervlakte zou ik geen grotere planten meer kweken aangezien de opbrengst te weinig is en de planten op een redelijke afstand geplant moeten worden voor de lichtinval (bij te dicht kweken hebben ze te veel schaduw van elkaar) dus geen tomaten en pompoentjes, staak- of struikboontje. Ook geen prei want deze moeten ook uitgeplant worden om de ganse winter verder te groeien op een redelijke afstand) Ik zou me eerder beperken tot een kruidentuintje met winterharde soorten dus geen basilicum als U geen serre hebt om te overwinteren.

Om het es over Uw groeten te hebben die U opsomde:
Augurk neemt ook redelijk veel plaats in beslag en hoe kleiner U ze plukt , hoe fijner de smaak. Hou het bij 1 soort anders verkrijgt U kruisingen die niet meer te eten zijn (bitter) Gebruik echt zaad en geen hybriden.
Bij mini komkommer idem als hierboven. Bij deze soort is het beter de langste stelen altijd tot de helft in te korten want de kleintjes aan de uiteinden die rijpen minder goed af.

Preimoet U op 10cm het groen afknippen en uitplanten in gleuven, zeg maar een spade in de grond en links en rechts een zaailing stoppen en water geven, de aarde na een tijd goed aanaarden. Gans de winter laten groeien. Er moet een 30cm zeker tussen de rijen en is eigenlijk geen soort om op een kleine oppervlakte te kweken omdat de opbrengst van een paar vierkante meter niet genoeg is voor een gezin.

Worteltjeskan wel op een kleinere oppervlakte maar dan is het beter zaad te kopen die vooraf behandeld zijn want intensief beplantte perceeltjes geven vlug aaltjes enz met als gevolg stekige wortelen ( aangetast)

Basilicum mag buiten maar gedijt beter in de serre of veranda als U in de herfst nog wil genieten, de meeste soorten zijn niet winterhard. Het is best ze ieder vroeg voorjaar opnieuw in te zaaien.

Paprika is ook een grote plant eigenlijk niet geschikt voor kleine oppervlakten.
Alle soorten worden eerst groen dan oranje en dan rood, de smaak is anders naarmate de rijping.

Meloenhet kan maar is een uitzondering, naarmate de weersomstandigheden kan er nog 1 afrijpen de rest van de bloei mag eraf al twijfel ik of die ene nog zal afrijpen. Ik denk het niet sorry.
Meloen moet U eigenlijk in het vroege voorjaar zaaien in een verwarmde serre om genoeg tijd te winnen voor de afrijping.

TomaatOm de ziekte te vermijden plaatst U een bescherming boven de plant of U koopt een resistente plant bij een handelaar. Eigenlijk is dit ook geen soort om op kleine oppervlakte te kweken maar het kan, het rendement voor een jaar is te klein. Leuk is het wel zeker voor de kinderen die even van de stengel kunnen plukken als er een aantal afgerijpt zijn. Gelieve niet te sproeien als er kleintjes in de buurt zijn, kleine kinderen trekken al vlug bessen of andere dingen en eten ze zonder wassen wat heel gevaarlijk kan zijn! Ik vermeldde reeds de resistente soorten dus ziektevrije die men bij handelaren in het voorjaar kan kopen.

Staakbonen
Ik zie een heel lange draadafsluiting die U kan gebruiken om volgend jaar staakbonen aan te plaatsen naargelang de richting van de zon, te doen als de rest niet in de schaduw komt te liggen (is maar een voorstel) met die afstand kan U staakbonen kweken voor een gans jaar! Zaai ze in het voorjaar binnen in afzonderlijke potjes en plant ze uit na half mei of naargelang de soort. Zaden blijven jaren goed als U ze droog en donker bewaart (papieren zak-broodzak..kelder)

!!!Strooi geen slakkenkorrels tussen de kweek als er kinderen in de buurt zijn maar plaats een aantal ondiepe schaaltjes met gewoon tafelbier onder of tussen de struiken. s'Morgens zijn de slakken in de schaaltjes verdronken. Herhaal zo nodig een paar keer, dit is veilig voor de kinderen en uiterst efficiënt! ;)

(ps uitjes moeten heel vroeg geplant worden vanaf maart- april als het niet vriest)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

koenpoging

Bericht door koenpoging » 24 aug 2014 20:31

Dank Ines voor de formidabele uitleg en tijd dat je hebt gestopt in je antwoord!

Ik heb de minikommer plant tot de helft teruggesnoeid, was nodig ook.

ik hem de prei ondertussen her plant en in volle grond gezet, zijn wel nog maar een halve pink groot , maar de sterkste over gehouden. Ik had al goesting om de plantjes op te eten :-) de geur was lekker ...
Ik heb , gezien ze nog klein waren, nog niet afgesneden en gewoon het volledig stengeltje geplant.

De Basilicum groeit inderdaad veel beter onder glas, maar laat ook nog wat staan in de vierkante meter, we zien wel.

Paprika: hopelijk blijft het nog even warm en komt de rijping nog op tijd maar er hangen heel mooie exemplaren aan de plant.

De meloen: gisteren nog eens gaan kijken in de vierkante meter en er staan toch geen 2 exemplaren aan zeker? Ongeveer een tennisbal groot , 'k was in mijn nopjes :D , vraag me wel af : het rijpen gebeurt aan de plant hé en moet ze toch niet als tomaten eerst afplukken? Ik heb ook een meloen plant in een aparte pot met ook een vrucht maar de plant zelf ziet er heel ongezond uit, neem ik de plant beter binnen in een warmere omgeving om zo zeker te zijn dat ze verder afrijpen???

Tja , begrijp je punt i.v.m. de slakkenkorrels ...maar gelukkig de jongste van mijn zonen is ondertussen 8 en weet dat het geen snoep is... wil gerust wel die bierschaaltjes proberen, maar op een vierkante meter moet ik dan in bijna elk vak zo'n schaal zetten, lijkt me nogal omslachtig ... en geloof me die dingen zitten overal , niet te doen dit jaar...

Ondertussen de vierkante meter verder aangevuld met 1 spruit en 1 savooi ( De rest heb ik in volle grond gezet, samen met een broccoli scheutje). Spannend allemaal de eerste keer ... we zien wel .

groeten

KOen

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 25 aug 2014 20:00

koenpoging schreef:Dank Ines voor de formidabele uitleg en tijd dat je hebt gestopt in je antwoord!
Geen probleem :D

ik hem de prei ondertussen her plant en in volle grond gezet, zijn wel nog maar een halve pink groot , maar de sterkste over gehouden. Ik had al goesting om de plantjes op te eten :-) de geur was lekker ...
Ik heb , gezien ze nog klein waren, nog niet afgesneden en gewoon het volledig stengeltje geplant.
Is oke, dan moet U het later ook niet meer doen als ze al aan de groei zijn, denk eraan...

De Basilicum groeit inderdaad veel beter onder glas, maar laat ook nog wat staan in de vierkante meter, we zien wel.

Paprika: hopelijk blijft het nog even warm en komt de rijping nog op tijd maar er hangen heel mooie exemplaren aan de plant.

De meloen: gisteren nog eens gaan kijken in de vierkante meter en er staan toch geen 2 exemplaren aan zeker? Ongeveer een tennisbal groot , 'k was in mijn nopjes :D , vraag me wel af : het rijpen gebeurt aan de plant hé
JA U moet deze laten rijpen aan de plant tot de steeltjes een kurkachtig uitzicht hebben, dan pas afknippen.

en moet ze toch niet als tomaten eerst afplukken? Ik heb ook een meloen plant in een aparte pot met ook een vrucht maar de plant zelf ziet er heel ongezond uit, neem ik de plant beter binnen in een warmere omgeving om zo zeker te zijn dat ze verder afrijpen??? Kan in een serre in volle grond, binnen zal er gebreksziekte optreden tenzij in een veranda met glazen dak. Licht en warmte is fundamenteel voor de meloen.

Tja , begrijp je punt i.v.m. de slakkenkorrels ...maar gelukkig de jongste van mijn zonen is ondertussen 8 en weet dat het geen snoep is... wil gerust wel die bierschaaltjes proberen, maar op een vierkante meter moet ik dan in bijna elk vak zo'n schaal zetten, ja :D lijkt me nogal omslachtig neen :D ... en geloof me die dingen zitten overal , niet te doen dit jaar...
Meestal schiet er wel een halve fles over (haha)dus niet omslachtig :D
Ik heb nog een argument als U ieder jaar korrels strooit dan hebt U na 10 jaar geen goede grond meer over en zitten de ingrediënten x10 in Uw kweekgrond en in de sappen van de vruchten, niet appetijdelijk als U het mij vraagt.
Ondertussen de vierkante meter verder aangevuld met 1 spruit en 1 savooi ( De rest heb ik in volle grond gezet, samen met een broccoli scheutje). Spannend allemaal de eerste keer ... we zien wel .
Rond de spruit en de savooi knipt U een kartonnen kraag voor aan de voet van de planten das nu ook geen werk hé zoals de schaaltjes met bier (doe het es.. U zal zien en geloven ;) )Laat maar weten hoe het verder gaat...

groeten

KOen
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

koenpoging

Bericht door koenpoging » 25 aug 2014 20:42

Ines schreef:
koenpoging schreef:Dank Ines voor de formidabele uitleg en tijd dat je hebt gestopt in je antwoord!
Geen probleem :D

Is oke, dan moet U het later ook niet meer doen als ze al aan de groei zijn, denk eraan...
Ok, ik blijf er nu van af

De meloen: gisteren nog eens gaan kijken in de vierkante meter en er staan toch geen 2 exemplaren aan zeker? Ongeveer een tennisbal groot , 'k was in mijn nopjes :D , vraag me wel af : het rijpen gebeurt aan de plant hé
JA U moet deze laten rijpen aan de plant tot de steeltjes een kurkachtig uitzicht hebben, dan pas afknippen.
okidoki

en moet ze toch niet als tomaten eerst afplukken? Ik heb ook een meloen plant in een aparte pot met ook een vrucht maar de plant zelf ziet er heel ongezond uit, neem ik de plant beter binnen in een warmere omgeving om zo zeker te zijn dat ze verder afrijpen??? Kan in een serre in volle grond, binnen zal er gebreksziekte optreden tenzij in een veranda met glazen dak. Licht en warmte is fundamenteel voor de meloen.

Tja , begrijp je punt i.v.m. de slakkenkorrels ...maar gelukkig de jongste van mijn zonen is ondertussen 8 en weet dat het geen snoep is... wil gerust wel die bierschaaltjes proberen, maar op een vierkante meter moet ik dan in bijna elk vak zo'n schaal zetten, ja :D lijkt me nogal omslachtig neen :D ... en geloof me die dingen zitten overal , niet te doen dit jaar...
Meestal schiet er wel een halve fles over (haha)dus niet omslachtig :D
Ik heb nog een argument als U ieder jaar korrels strooit dan hebt U na 10 jaar geen goede grond meer over en zitten de ingrediënten x10 in Uw kweekgrond en in de sappen van de vruchten, niet appetijdelijk als U het mij vraagt.
hmmm , ik was van plan van de vierkante meter telkens in het voorjaar de grond te vervangen ...als je blijft planten dan zit er ook veel minder voedingstoffen in op den duur :?:

Rond de spruit en de savooi knipt U een kartonnen kraag voor aan de voet van de planten das nu ook geen werk hé zoals de schaaltjes met bier (doe het es.. U zal zien en geloven ;) )Laat maar weten hoe het verder gaat...
heb zo van die speciale kapjes rond elk plantje gezet tegen de slakken , dus dan zit snor. De prei heeft volgens mij geen last van de slakken hé
ga toch eens dat bier proberen, maar t'zal ne eenvoudig jupiler worden, van mijn streekbieren blijven ze af :lol: :lol: :lol: :lol:

Groetjes !

KOen

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 01 sep 2014 07:53

Koen schreef:
hmmm , ik was van plan van de vierkante meter telkens in het voorjaar de grond te vervangen ...als je blijft planten dan zit er ook veel minder voedingstoffen in op den duur :?:

Oei das omslachtig de grond vervangen, maak best een mesthoop of een composthoop die U kan gebruiken om ieder jaar te bemesten das goedkoper en veel minder werk

Heb zo van die speciale kapjes rond elk plantje gezet tegen de slakken , dus dan zit snor. De prei heeft volgens mij geen last van de slakken hé
Toch kan de prei aangetast worden als U er maar vlug genoeg bij bent, de preimot kan nogal kwaad aanrichten, U kan er bv een vliesdoek boven spannen, kragen helpen eigenlijk niet tegen de preimot.

ga toch eens dat bier proberen, maar t'zal ne eenvoudig jupiler worden, van mijn streekbieren blijven ze af :lol: :lol: :lol: :lol:
Cola zonder prik drinken ze ook als het maar zoetig is :D
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie