Nieuw huis, nieuw tuin ,veel werk

Algemene forum voor een gezellige babbel.
Plaats reactie
juweeltje

Nieuw huis, nieuw tuin ,veel werk

Bericht door juweeltje » 22 mar 2016 11:03

Beste forumleden,

Wij hebben onlangs een oud huisje met een flink stukje grond gekocht op de boerenbuiten. Helaas is het huis en de tuin wat met de jaren verwaarloosd geweest. De vorige eigenaar was 80 jaar en liet het blijkbaar al een tijdje begaan. Ondertussen hebben wij al wat flink opgekuist in de tuin, en nu zou ik het gazon willen onder handen nemen.

Van groene vingers ben ik niet vies, alleen is dit helemaal nieuw voor mij...

Het gras heeft heel veel last van mos. Na veel leeswerk zal dus de grond veel te zuur zijn. ik heb dan al de nodige bemesting gehaald 3in1 om het mos te doden en het gras te bemesten. Maar voor ik dit doe zou ik eerst kalk moeten strooien om het zuurtegraad op peil te brengen.

Ik vraag me dan ook af hoeveel tijd ik hier best tussen laat?
En wanneer strooi ik best kalk? net voor het regent of na, of maakt dat niet veel uit....?
Ook voor het bemesten, net voor het regent is het beste zeker?

Alvast bedankt voor uw hulp,
juweeltje

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Nieuw huis, nieuw tuin ,veel werk

Bericht door Ines » 22 mar 2016 16:31

Welkom op www.hettuinforum.be Juweeltje!

Het gras kan U het best eerst verticuteren voordat U allerhande middelen gebruikt
(deze tijd is ideaal om te verticuteren)
https://www.google.be/search?q=verticut ... B&dpr=1.75
Na het verticuteren maait U het gras redelijk kort daarna werpt U de kalk .
Niet meer maaien tot alle kalk met de regen in de grond gedrongen is (geen korrels meer te zien) Dit kan 3 weken duren naargelang de regenval. Nadat alle kalk verdwenen is terug kort maaien en de nodige meststoffen en andere middelen toedienen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

juweeltje

Bericht door juweeltje » 22 mar 2016 17:13

Beste Ines, uw antwoord bracht mij in verwarring. Omdat ze mijn in de tuinwinkel de kalk hadden aangeraden en u deze dan weer niet aanraadde heb ik de producent van de kalk en meststoffen, DCM zelf even opgebeld.
Zij brachten mij het advies om toch wel nog het groenkalk te strooien, volgens hen is dit zeker in maart nog niet te laat (al is het najaar wel interessanter omdat het vochtiger is en zo de kalk gemakkelijker opgelost raakt).
Ze gaven me de raad om na het strooien van het kalk een 3 tal weken te wachten zodat deze voldoende tijd krijgt om op te lossen, want anders werkt de meststof (gazon-pur dcm) en groenkalk (dcm) elkaar tegen.

Ik vroeg hem dan ook over het verticuteren en kreeg volgend uitleg: pas verticuteren NA de behandeling met gazon pur, omdat er daar een mos bestrijdingsmiddel inzit. Het mos sterft af en dan kan je het eenvoudig verticuteren, zeker niet eerst verticuteren was de boodschap.

Ines,versta me niet verkeerd, ik dank je voor je advies maar gezien in DCM producten gekocht heb, ga ik dan ook hun advies best opvolgen. Zij maken het, dus zullen ze er ook voldoende verstand van hebben denk ik.

groeten

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 24 mar 2016 10:59

Oké zeker geen probleem, ik schrijf U onze ervaringen na 40 jaar grasbehandeling gewoon ter inlichting... :D
Daar onze tuin 6000 m2 groot is zochten we in al de jaren een redelijk betaalbare oplossing voor ons gazon. Deze werkwijze-volgorde (zoals ik beschreef) bleek de beste EN de goedkoopste. Wij trachten ook op een biologische wijze te handelen zonder veel chemische middelen alhoewel dit niet altijd van toepassing kan zijn. Wij gebruiken dus geen DCM produkten meer na enkele jaren uittesten. Moest U nog vragen hebben laat maar weten.
( ps: een produkt zoals DCM zal zichzelf altijd verdedigen dat is zeker en degene die het verkopen natuurlijk ook ;) )
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

juweeltje

Bericht door juweeltje » 24 mar 2016 11:03

Het zijn uiteraard verkopers, maar gezien ik de gazonbemesting van hen al gekocht had, heb ik (deze keer) hun advies gevolgd.
Ondertussen heb ik de kalk al uitgestrooid en wacht ik een 4 tal weken af voor de volgende handeling....
ik ben benieuwd....

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 24 mar 2016 11:15

Het zal zeker niet slecht zijn en de produkten die U hebt moet U natuurlijk gebruiken anders is het verloren geld ;)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie