Knot-Catalpa ?

Alles over bomen, struiken en heesters.
EYES-T
Geslacht: Man

Re: Knot-Catalpa ?

Bericht door EYES-T » 11 jul 2013 03:17

@Maarten : De bol of kruin is niet te groot, de verhoudingen lijken wel goed te kloppen voor een pas gesnoeide boom.

Wat ik bedoelde was dat er nu véél te veel takken (soms met nog geen 2 cm tussen 2 takken aan de hoofdtak of stam) opschieten die je inderdaad kunt beschouwen als waterloten.

Degene die rechtstreeks op de stam vertrekken ga ik er allemaal afhalen omdat die toch het zwakst zijn en enkel recht naar boven schieten. Die op de bestaande zijtakken schieten ook recht naar boven maar daar moeten er telkens een paar van overblijven zodat ik die later apart kan knotten.

Is het niet het beste om de boel nu al flink uit te dunnen en de takken die ik wil behouden in te korten zodat ze gaan "verhouten"? Of toch beter wachten tot de herfst?

maarten14

Bericht door maarten14 » 14 jul 2013 20:55

ik zou terugknotten in de winter persoonlijk. bij nu snoeien ga je reserves wegnemen die in de bladen, takken zitten. je hebt hem al flink gesnoeid waardoor de boom zijn energie nodig heeft gehad voor het afgrendelen van de wonden,...
leef van dag tot dag

EYES-T

Bericht door EYES-T » 15 jul 2013 09:58

Maar is het niet zo dat de boom door z'n groot wortelgestel voldoende voeding kan opnemen om die nieuwe wonden af te grendelen?

Mijn bedoeling was om een aantal waterloten op twee knoppen te snoeien zodanig dat ze niet meer zo "topzwaar" zijn.
Er zijn trouwens al een 5-tal takken spontaan afgevallen die rechtstreeks van de stam kwamen en die iedere keer een stuk schors van de boom afscheurden, die wonden moeten toch ook geheeld worden.

De overgebleven takken zijn dan veel te klein om er onder hun eigen gewicht af te vallen.
Die takken gaan dan toch ook dikker worden en "verhouten"(wat dicht bij de stam al het geval is en op de takken zijn al ruwe schorsvlekjes te zien) voor de herfst eraan komt, of vergis ik mij?

EYES-T

Bericht door EYES-T » 17 jul 2013 15:46

De natuur heeft de beslissing voor mij genomen...

Gisterenavond zijn er een 20-tal takken van de boom gewaaid en aan 1 kant was ie bijna helemaal kaal, dat illustreert nog maar eens hoe zwak zo'n eerste scheuten aan de stam/takken staan.

Dan ben ik toch maar beginnen snoeien. Op de zijtakken die er nog stonden heb ik alle "scheuten", zoals ik hierboven schreef, tot op 2 knoppen van de stam/tak gesnoeid. Hopelijk gaan die dan verdikken en verhouten zodat ik alle mogelijke scheutjes die er de komende maanden zouden komen, in de winter kan wegsnoeien. Vergelijk onderstaande foto's maar eens met degene die ik eerder postte(eigenlijk een beetje triestig....)

De bedoeling is dus om hetgene er nu nog staat voorgoed te behouden en tak per tak te knotten in de winter.

Maarten, graag uw deskundig commentaar.... ;)
CatZ.jpg
CatZ.jpg (121.1 KiB) 1410 keer bekeken
CatY.jpg
CatY.jpg (127.78 KiB) 1410 keer bekeken

maarten14

Bericht door maarten14 » 21 aug 2013 19:53

hehe ben weer is terug verschenen. Druk druk op het werk. Het beste is dat je van de oorspronkelijke knot gaat knotten denk ik :)

Maarten ;)
leef van dag tot dag

EYES-T

Bericht door EYES-T » 21 aug 2013 21:48

Ja, dat moet ik nog bekijken, ondertussen is alles weer flink gegroeid en wel degelijk in een +/- bolvorm.

Als je wil, post ik nog wat foto's

maarten14

Bericht door maarten14 » 22 aug 2013 17:42

dat mag altijd :)
leef van dag tot dag

EYES-T

Bericht door EYES-T » 23 aug 2013 18:05

Zo ziet ie er nu uit, heeft toch niet veel geleden onder die 2e snoei, nie?

Catkl2.jpg
Catkl2.jpg (105.9 KiB) 1344 keer bekeken
Catkl1.jpg
Catkl1.jpg (98.96 KiB) 1344 keer bekeken

maarten14

Bericht door maarten14 » 23 aug 2013 20:37

staat er mooi bij :)
leef van dag tot dag

Joseeke
Geslacht: Vrouw

Bericht door Joseeke » 23 aug 2013 21:48

Ziet er goed uit.

Bij mijn zus zijn ze beschadigd door de storm van een aantal weken geleden, hele stukken zijn eruit gevallen door het onweer.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Plaats reactie