Knot-Catalpa ?

Alles over bomen, struiken en heesters.
Joseeke
Geslacht: Vrouw

Re: Knot-Catalpa ?

Bericht door Joseeke » 28 feb 2013 09:42

Het gaat aardig goed, succes ermee.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 28 feb 2013 13:18

Reeds goed opgeschoten zie ik.
De bovenkant is wel niet helemaal zoals het moet, het is beter van geen gespleten top te laten staan ivm inscheuren van de groot uitgroeiende kruin. De vertakkingen die bovenaan komen zullen de top veel te zwaar belasten en gaan openscheuren.
Het is beter van 1 tak volledig weg te snoeien en 1 te laten staan of helemaal niet.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

EYES-T
Geslacht: Man

Bericht door EYES-T » 28 feb 2013 15:28

@Ines : Die kruin en die gespleten top gaan er ook nog volledig af. Ik ben enkel onderaan begonnen omdat ik nog geen ladder heb... ;)

Straks wel en dan blijft er enkel nog een stam met enkele zijtakken van +/- 70cm over.
Morgen zal ik weer foto's posten, hopelijk met het eindresultaat... :D

Moest je je afvragen waarom ik zoveel foto's post, dat was een vraag van Maarten, ergens in een berichtje hierboven.
Binnen een aantal maanden zet ik er dan nog wat foto's bij om te kijken hoe de boom geëvolueerd is.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 28 feb 2013 17:20

Ha heel goed hoor dat de gespleten top eraf gaat, zo verkrijgt U zeker later geen problemen en wij zijn heel blij met allerhande foto's op het forum op die manier kan ieder zich een goed beeld van de situatie vormen. ;)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Jetty

Bericht door Jetty » 28 feb 2013 21:28

Jetty schreef:Ewel, de reden is eigenlijk omdat hij nu al twee jaar na de bloei, die overvloedig is, een paar takken heeft die verwelken, maar in het najaar staan er terug nieuwe bladeren op diezelfde takken.
Kheb dan eens zitten googelen en waarschijnlijk komt het doordat ik twee jaar geleden het gras rond de catalpa weggedaan heb om een perk te maken en ben ik er zeker van dat er wortels beschadigd zijn. Jammer genoeg wist ik dit niet op voorhand dat deze bomen daar zo gevoelig aan zijn. En op één of andere site heb ik dan gelezen dat snoeien dit eventueel zou kunnen verhelpen.
Maar ik vraag mij ook af, indien het de verwelkingsziekte zou zijn, of er dan toch terug nieuwe bladeren op die takken komen.
Ik zou hem het liefst eigenlijk helemaal niet snoeien, enkel een beetje aan de rechterkant omdat hij daar in de zomer al redelijk laag komt en het niet zo handig is om het gras af te rijden ;) :D
Graag jullie mening
Iemand? Help? ;) :)

maarten14

Bericht door maarten14 » 28 feb 2013 21:42

Afbeelding

is dit het ziektebeeld jetty?? zoja laat is weten welke bodem e hebt

maarten
leef van dag tot dag

EYES-T

Bericht door EYES-T » 01 mar 2013 08:57

Zo ziet de boom er nu uit, volledig gesnoeid en het is me inderdaad gelukt om het zaagvlak erg glad te krijgen en lichtjes te laten afhellen. Die andere foto gewoon om te laten zien hoe de afgezaagde kruin eruit ziet.

Nu hoop ik om +/- 2-jaarlijks de overblijvende takken(en mogelijk nieuwe die hoog genoeg op de stam uitschieten) volledig te kunnen terugsnoeien zodat die kleine knotjes op zich gaan vormen

@Maarten : Heb ik het een beetje volgens de regels gedaan? (hengelde hij naar een compliment... ;) )
CatGesn.jpg
CatGesn.jpg (89.79 KiB) 1132 keer bekeken
CatGesn2.jpg
CatGesn2.jpg (102.54 KiB) 1132 keer bekeken
CatGesn3.jpg
CatGesn3.jpg (81.79 KiB) 1132 keer bekeken
Laatst gewijzigd door EYES-T op 01 mar 2013 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Jetty

Bericht door Jetty » 01 mar 2013 09:15

Ja, zo is het inderdaad.
En de bodem is zand-leem, denk ik.. Zeker geen klei.

@ EYES-T, excuses dat ik uw topic gebruik :oops: :P

EYES-T

Bericht door EYES-T » 01 mar 2013 09:28

@Jetty : geen probleem, zolang het maar over Catalpa's gaat, niet? De lezers van dit topic zullen de 2 onderwerpen wel uit elkaar kunnen houden, zeker? :?

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 01 mar 2013 13:20

EYES-T schreef:Zo ziet de boom er nu uit, volledig gesnoeid en het is me inderdaad gelukt om het zaagvlak erg glad te krijgen en lichtjes te laten afhellen. Die andere foto gewoon om te laten zien hoe de afgezaagde kruin eruit ziet.

Nu hoop ik om +/- 2-jaarlijks de overblijvende takken(en mogelijk nieuwe die hoog genoeg op de stam uitschieten) volledig te kunnen terugsnoeien zodat die kleine knotjes op zich gaan vormen
Deze zal volgend jaar een heel mooie kruin vormen en zeker met gemak te snoeien zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ Jetty,
Ik had een foto klaargemaakt en vergeten plaatsen, hieronder kan U eens kijken wat ik bedoel.
Boomsnoei.jpg
Boomsnoei.jpg (54.96 KiB) 1130 keer bekeken
Een mooie pyramide vorm kan U bereiken door de onderste vertakkingen aan beide zijden voor de helft in te korten tot op niets aan de hoofdtak bovenaan.
Ps: de streep bovenaan de foto is te lang doorgetrokken en moest de midden top (tak links )niet meegenomen hebben. Dit voor de pyramide vorm. Snoeien is altijd beter bij Catalpa aangezien ze heel gevoelig zijn voor takbreuk of inscheuren bij de zware vertakkingen. Aan de andere kant zijn ze soepel genoeg om er een degelijke vorm in te brengen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie