Knot-Catalpa ?

Alles over bomen, struiken en heesters.
EYES-T
Geslacht: Man

Knot-Catalpa ?

Bericht door EYES-T » 24 feb 2013 15:33

Hoi,

Wij hebben in de tuin een flink uit de kluiten gewassen Catalpa(of trompetboom) staan, hij is
ongeveer 8 meter hoog. Wegens wat té hoog en té breed en daardoor té weinig zon, moet
de boom verdwijnen.

Nu had ik gedacht om de boom niet helemaal te verwijderen maar een stam van +/- 2 meter
hoog te laten staan. Dit om dan weer enkele takken bovenaan te laten groeien en die dan jaarlijks
te knotten zodat die enkele takken blijven staan en jaarlijks terug kunnen gesnoeid worden.
Een tweede mogelijkheid is om de takken die er bovenaan zouden aankomen volledig
weg te snoeien en zo een "knot-Catalpa te bekomen.

Nu is mijn vraag : overleeft zo'n boom het wel om botweg afgezaagd te worden?
De stam heeft op die hoogte toch een doorsnede van +/- 25 cm.

Het is wel zo dat Catalpa's zich heel gemakkelijk laten snoeien : ik heb al dikwijls
geknotte exemplaren gezien en bij de buren staat er een met geknotte takken.

Iemand ervaring hiermee of goede raad om het wondoppervlak te behandelen?

Alvast bedankt voor elke reactie !

maarten14

Re: Knot-Catalpa ?

Bericht door maarten14 » 24 feb 2013 18:13

beste,

Catalpa is een boom met zacht hout. Hierdoor breekt hij af bij hevige winden,... Het nadeel is ervan ook dat het snel inrot vanuit het midden.

Knot "principe"
Het knotten van bomen houdt in dat er om de 3 tot 7 jaar alle takken worden teruggezet tot de verdikking van de boom (knot). De afstand van de te laten staan stompen ten opzichte van de knot is de diameter van de tak + 2 cm. De 2 extra centimeters in om de schade van invriezen,... op te vangen omdat knotten in de winter gebeurd tot maximum eind maart. Het knotten jaarlijks doen is sterk af te raden omdat je de boom zo uitput (via fotosynthese maakt hij suikers aan, zet deze om en zo kan hij groeien. Knot dus altijd minimum om de 2 jaar liefst.

De knotcatalpa's zijn normaal Catalpa bignioides 'Nana' of Catalpa bignioides 'Bungei' terwijl u een Catalpa bignioides heeft waar het wel mee zal lukken maar hij sneller zal groeien, lastiger in een mooie bol te laten blijven. Mijn voorstel zou zijn. De boom weg te doen en er een nieuwe in de plaats te zetten. Hem snoeien gaat tot een "lelijk" eindbeeld zorgen en de takaansluitingen zullen altijd zwak zijn.

ik heb zo mijn bomen tot de grond afgezaagd en er een metertje achter een nieuwe gezet. Maar dit blijft een persoonlijke keuze.

sorrie voor mijn snel en onnouwkeurig antwoord maar door tijdsgebrek is het een samenvatting

indien verdere vragen kan je me altijd contacteren.

Maarten (boomverzorger)
leef van dag tot dag

EYES-T

Bericht door EYES-T » 24 feb 2013 21:57

Maarten,

Bedankt voor de goeie raad die ik allesbehalve onnauwkeurig vind.

Ik beschouw dit eerder als een experimentje. Dat ik het risico loop op een lelijk eindbeeld besef ik wel en als het me na 1 of 2 jaar niet bevalt, gaat ie natuurlijk volledig tegen de grond.

Mijn vraag was eigenlijk of het laten staan van +/- 2 meter van de stam nog "iets" levend zou voortbrengen of enkel bvb. wat waterscheuten vanuit de basis.

Ook een vraag : moet ik de wonde met iets behandelen of beter zo laten? Ik ga de stam in ieder geval ietwat schuin afzagen zodat er zeker geen water kan op blijven staan.

Alle tips zijn welkom!

maarten14

Bericht door maarten14 » 24 feb 2013 22:14

het kan dat er nog iets uitkomt ja. Zo regeneren we oude bomen ook met ze extreem ver terug te zetten. Bij linde en carpinus heeft dit goede successen (uit eigen ervaring). Het is dus mogelijk dat het goed komt.

Wondafdekkingsmiddelen zou ik afblijven. Schimmels kruipen eronder waardoor het een zeer goede broedplaats wordt voor infecties,... schuin afzagen voor een goede afwatering en een mooie zaagsnede is het beter.
Open lucht en nu nog doen voor het einde van maart. En dan dit proces om de 3 jaar herhalen dat je hem terugzet tot op de knot. Het zou leuk zijn als je foto's zou trekken en erbij zetten+ bevindingen over hoe het loopt. hoe loopt hij uit,... voor mij is deze info zeer handig

Maarten
leef van dag tot dag

EYES-T

Bericht door EYES-T » 25 feb 2013 00:03

Met mooie zaagsnede bedoel je toch een zo egaal mogelijk zaagvlak?

Ik zou foto's kunnen posten bvb :

1/hoe hij er nu uitziet
2/na de snoei
3/als en wanneer er terug takken groeien

Alleen : een foto posten gaat dat gewoon via "Bijlage toevoegen" ?

maarten14

Bericht door maarten14 » 25 feb 2013 07:47

geen kartels in je zaagvlak waar water in kan blijven hangen idd.
Hoe je foto's moet posten moet je aan joseeke of ines vragen das een kunst dat ik niet beheer op dit forum ;)

succes
leef van dag tot dag

Joseeke
Geslacht: Vrouw

Bericht door Joseeke » 25 feb 2013 09:10

EYES-T schreef:Met mooie zaagsnede bedoel je toch een zo egaal mogelijk zaagvlak?

Ik zou foto's kunnen posten bvb :

1/hoe hij er nu uitziet
2/na de snoei
3/als en wanneer er terug takken groeien

Alleen : een foto posten gaat dat gewoon via "Bijlage toevoegen" ?
Ja Eyes-T zo kan je foto's plaatsen op het forum, ze mogen echter niet te groot zijn, verkleinen kan dan weer bv. op volgende manier : http://www.fotoverkleinen.nl/ , zelf gebruik ik nogal eens www.tinypic.com

Ook bij het onderdeel Aankondigingen/ Ideeën vind je nog meer uitleg over foto's plaatsen, het is niet zo moeilijk hoor, lukt je vast wel ,anders geef je nog maar een seintje.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 25 feb 2013 10:14

Hoi Eyes-T
Ik lees dat Maarten reeds Uw vraag beantwoordde (danke Maarten!)

Misschien kan ik nog vermelden dat we deze winter terug een afhangende zeer lange tak van doorsnede 20cm verwijderden van een los doorgroeiende Catalpa waarvan de tak tot het vijveroppervlakte reikte. Andere staan in bolvorm en worden om de 2 jaar bij gesnoeid, het resultaat is altijd bevredigend. Er ontstaan altijd clusters waar U dan uit kan kiezen welke takken U eventueel laat staan voor uitgroei. De rest van de niet gewenste takken kan U de volgende winter terug verwijderen.
We gebruikten deze keer geen wond afdekmiddel omdat het te dicht bij de vijver was maar meestal gebruiken we deze wel, de smurrie valt er gewoonlijk na een tijd vanzelf wel af.
Pas op met het zaagwerk van heel dikke takken, de richting die hij uitgaat na afzagen kan men soms niet voorspellen!!!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

EYES-T

Bericht door EYES-T » 25 feb 2013 10:43

@Joseeke : als ik foto's moet verkleinen voor op een website te zetten, gebruik ik gewoon "Paint" dat standaard
onder Windows staat. Er is daar een functie om je afmetingen met xx% te verkleinen en onderaan staat dan hoeveel kb je foto is geworden. Misschien een tip?

@Ines :Bedankt voor de goede raad. Nu ben ik weer aan het twijfelen of ik zoals hierboven vermeld de stam gewoon ga afzagen op +/- 2m of dat ik ga kandeleren m.a.w. een aantal van de laagste takken tot op ongeveer 50-70cm laten staan en dan bekijken wat het resultaat is. Dan kan ik die elk apart knotten als het een beetje mooi oogt. Nadeel is als ik dat doe, de overblijvende stam(met dus een paar korte zijtakken) weeral gauw 3 à 3,5m groot moet blijven. En, lui als ik ben, ik wil gemakkelijk kunnen snoeien, liefst met een takkenschaar van op de grond of vanop een klein laddertje... ;)

Joseeke

Bericht door Joseeke » 25 feb 2013 12:40

Goede tip Eyes-T. Ik ga hem even bij de andere tips voor foto's plaatsen zetten.

En je bent niet alleen hoor die liever lui is en gemakkelijk wil snoeien ;) mijn man is hier ook alle bomen en hagen serieus aan het kortwieken om niet steeds gevaarlijke toeren uit te moeten halen bij het snoeien.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Plaats reactie