Wilde wingerd

Alles over bomen, struiken en heesters.
Plaats reactie
marjel

Wilde wingerd

Bericht door marjel » 31 okt 2012 16:07

Hallo,
Is er iemand die weet welke soort Wilde wingerd het beste groeit op een omheining met matten. Ik vind wilde wingerd zo mooi omdat hij in de herfst zo mooi verkleurd.
Kan dit eventueel gecombineerd worden met een klimplant die zijn blad niet verliest zoals klimop?
Bijvoorbeeld - klimop - wingerd - klimop - wingerd - ...

Groeten en bedankt!

Frans

Re: Wilde wingerd

Bericht door Frans » 01 nov 2012 11:28

Hallo Marjel,

Er bestaan twee soorten wilde wingerd die courant in de handel verkrijgbaar zijn:

Parthenocissus tricuspidata (= wingerd met drie(tri) hechtwortelnapjes)
Parthenocissus quinqefolia (= wingerd met vijfvormig blad(quinq -cinq - vijf; folia -feuille-blad)

De tricuspidata heeft liefst een muur om zich te hechten en kan op één jaar gemakkelijk 4 meter groeien
Zijn bladeren zijn een beetje als die van een esdoorn, redelijk stijf en kunnen de grootte van een hand bereiken. De bladeren verkleuren zéér fraai voor ze afvallen en zijn heel dankbaar om vb een kaasschotel te garnieren. Hij geeft in de late zomer ook zeer veel onooglijk kleine bloempjes die echter onder de bladeren blijven zitten, maar die zoveel nectar geven dat het een lust is om het rustige gezoem tot meters ver te horen. Als imker kan ik zeggen dat een bij die honing haalt op bloemen NIET steekt!!! Dus geen reden om hem niet te planten. In de winter is hij getooid met piepkleine donkere minidruifjes.

De Quinquefolia hecht zich vooral met spiraaltjes die hij overal rond draait, maar toch kan hij , indien nodig, zuignapjes vormen om steun te vinden.
Het blad lijkt iets zachter, slapper en zelfs slordiger dan dat van de eerste.

In mijn tuin is een volledige muur bedekt( 30X2m ) met de tricuspidata.
Toevallig is er klimop mee tussen gegroeid en ik vind het eerder storend die twee tussen mekaar te zien groeien. Ik ga hem zelfs verwijderen.

Wilde wingerd kan je heel gemakkelijk stekken!!!

Steek elke 50 cm een teruggeknipt twijgje met hieltje in de grond en ze zijn vertrokken.
In het begin zou ik ze zo horizontaal mogelijk leiden , dan maken ze over de ganse breedte uitlopers omhoog en dan is je muur of schutting mooi gelijkmatig bedekt.

Ik heb er zowel in de blakke zon als in de eeuwige schaduw en hij doet het overal even goed.

http://www.google.be/search?q=parthenoc ... 40&bih=775

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Wilde wingerd

Bericht door Ines » 02 nov 2012 11:26

Danke Frans!
Ik zou ook de twee niet combineren alleen al het snoeien is een knoeiboel als ze samen opgroeien.
Het enige voordeel in de winter is de bladhoudende dichte begroeiing van de Hedera of klimop in de winter waar vele dieren (vogels, insekten..) bescherming vinden. Het volledig dichtgroeien geeft ook een bescherming aan doorkijk en kan dienen als windkering. Snoeien gaat vlot als er geen andere planten doorgroeien. Er bestaan ook prachtige soorten Hedera met een variëgata blad (geel-groen of grijs-groen...) of gekrulde blad die wat sierlijker aanzien.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie