Zieke appelboom, maar wat heeft de boom?

Alles over bomen, struiken en heesters.
Plaats reactie
trabbit
Geslacht: Man

Zieke appelboom, maar wat heeft de boom?

Bericht door trabbit » 08 okt 2011 15:51

Ik heb tegen de muur van mijn huis een appelboom geleid. Nu begonnen er twee jaar geleden scheuren (over de lengte) in de bast te ontstaan. Deze scheuren groeide weer dicht. Nu ontstaan er op andere takken allemaal knobbel. Zit er een schimmel in de boom en is dit overgegaan in boomkanker oid?

Is hier nog iets aan te doen?

Foto's van de boom:
http://flickr.com/gp/63225308@N08/87HApJ
http://flickr.com/gp/63225308@N08/y75821

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door trabbit op 09 okt 2011 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

York
Geslacht: Vrouw

Re: Zieke appelboom, maar wat heeft de boom?

Bericht door York » 08 okt 2011 19:23

Bij het openen van de links wordt gevraagd om in te schrijven op yahoo. Foto's kunnen ook onmiddellijk op het forum geplaatst worden(zie volgende link.
Heb u nog problemen met het plaatsen van foto's vraag gerust meer uitleg.

viewtopic.php?f=13&t=214
Pluk de dag

maarten14

Bericht door maarten14 » 08 okt 2011 20:45

beste,

nadat ik uw uitleg heb gelezen (foto's kon ik niet zien). Denk ik aan hitteschade.

Typische teken hiervan is het opensplijten van de schors op verschillende plekken. het onstaan van zwarte verkleuring op het blad kan van toepassing zijn en ze vallen soms ook vroegtijdig af. Soms kunnen de vruchten misvormt zijn en zijn ze gevoeliger voor schurft (kurkachtige plekken).

Van de knobbels zou ik een foto moeten kunnen zien. hoop dat bovenstaande al helpt.

mvg maarten (en vakliteratuur (a) )
leef van dag tot dag

maarten14

Bericht door maarten14 » 08 okt 2011 22:42

krijg geen toestemming van yahoo om de foto's te bekijken. heb nog een andere plaag tegengekomen. De appelbloedluis, als je zorgt dt ik foto's kan zien kan ik uitsluitsel geven :)
leef van dag tot dag

trabbit

Bericht door trabbit » 09 okt 2011 13:37

Ah stom van me, de foto's waren niet openbaar. Nu moeten ze werken!

Warmteschade zou misschien kunnen, de boom heeft ruim 10 jaar hier geen last van gehad. Het klopt dat de boom ook last is gaan krijgen van bloedluis. De appels vallen inderdaad ook vroegtijdig af en dit jaar vielen de bladeren er ook al snel af (al hebben veel bomen hier dit jaar last van door het slechte weer).

Is hier nog wat aan te doen? Of kan ik de boom beter omhalen. Ik vind dit wel zonde de boom is nu 6 meter hoog en 6 meter breed langs de gevel, maar hier heb ik ook niks aan. Een peer schijnt ook beter geschikt te zijn om langs muren te leiden.

Joseeke

Bericht door Joseeke » 09 okt 2011 15:53

Je bent al aardig op weg om de oorzaak te kennen van de problemen Tim, Maarten is een kenner dus het zal wel goedkomen. Succes. Ga nu ook even je foto's bekijken.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

maarten14

Bericht door maarten14 » 09 okt 2011 21:44

ik een kenner? explain :p.
ik vrees dat het de appelbloedluis kan uitsluiten. of je zou echt witte plekken moeten hebben in de lente,... van de bloedluizen.

de bobels duiden op kanker. Dit is dan ook mijn oordeel.

mvg maarten
leef van dag tot dag

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 10 okt 2011 13:07

Nog even aannvullen dat de aangroeisels typisch zijn voor de Appelbloedluis of de Eriosoma lanigerum dit zijn verschijnselen vooral op de gescheurde schors en vooral op oude snoeiwonden of andere beschadigingen. Het is een luizensoort die dit als woonst gaat gebruiken, als men over de bobbels licht wrijft kan men de vochtige kolonie van de luizen voelen, met het blote oog zijn ze niet te zien. Doordat in de winter deze bobbels gaan openscheuren komt de besmetting van de appelkanker binnen.
Volgens ik kan zien is er nog geen appelkanker naar binnen, de aangroeisels zouden een veel grotere afmeting vertonen op bepaalde plaatsen en in etages groeien.

De boom hoeft U niet te vellen (maar denk eraan als de fruitboom tegen een huisgevel aangroeit deze ook zijn wortels verder laat groeien onder de fundering die met tijd wel enkele problemen zal meebrengen)
U kan de gehele boom behandelen (produkt bij het tuincenter enz) als deze bobbels overal voorkomen en U kan ook systhematisch te werk gaan met een borstel.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

trabbit

Bericht door trabbit » 10 okt 2011 16:14

Ines schreef: Volgens ik kan zien is er nog geen appelkanker naar binnen, de aangroeisels zouden een veel grotere afmeting vertonen op bepaalde plaatsen en in etages groeien.
Ik ken boomkanker ook meer als gaten in de bast met een overvloed aan herstelhout. Daar is bij deze boom inderdaad geen sprake van.
De boom hoeft U niet te vellen (maar denk eraan als de fruitboom tegen een huisgevel aangroeit deze ook zijn wortels verder laat groeien onder de fundering die met tijd wel enkele problemen zal meebrengen)
In deze omgeving (Westland) was het een traditie om een Appel of een Perenboom langs de gevel te leiden. Er staan boerderijen die meer dan 100 jaar oud zijn. Het lijkt mij dat een nieuw huis met een betonnen fundering op heipalen hier dan ook wel tegen moet kunnen.
U kan de gehele boom behandelen (produkt bij het tuincenter enz) als deze bobbels overal voorkomen en U kan ook systhematisch te werk gaan met een borstel.
Wat is dit product dan als ik vragen mag. Ik heb al producten van Bayern gebruikt en de wonden dicht gesmeerd met wondmiddel. De bloedluis trekt zich hier weinig van aan. Pas in augustus gaat de pluizige substantie weg (als je over wrijft is heel je hand rood), maar komt in het voorjaar weet terug.

Samengevat mijn vragen:
1. Welk middel werkt tegen bloedluis? Of wordt bedoeld met borstelen, echt borstelen met een borstel?
2. Kan ik de takken met heel veel bobbels eraan laten zitten of kan ik die beter eraf zagen.
3. Kan ik de knobbels laten zitten of moet ik ze eruit snijden en met wondmiddel insmeren.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 11 okt 2011 08:55

trabbit schreef:
Ines schreef: Volgens ik kan zien is er nog geen appelkanker naar binnen, de aangroeisels zouden een veel grotere afmeting vertonen op bepaalde plaatsen en in etages groeien.
Ik ken boomkanker ook meer als gaten in de bast met een overvloed aan herstelhout. Daar is bij deze boom inderdaad geen sprake van.
In deze omgeving (Westland) was het een traditie om een Appel of een Perenboom langs de gevel te leiden. Er staan boerderijen die meer dan 100 jaar oud zijn. Het lijkt mij dat een nieuw huis met een betonnen fundering op heipalen hier dan ook wel tegen moet kunnen.
Het huis kan er zeker tegen maar de funderingen worden door wortelgroei uit elkaar getrokken wat muurscheuren tot gevolg kan hebben, bij heel oude woningen zonder degelijke funderingen kunnen de wortels gewoon naar de binnenkant van het huis groeien. Mijn moeder heeft een klein hoevetje waar mijn vader vroeger zijn hobby beoefende, ondertussen hebben de aangroeiende bomen de volledige woning vernietigd! Bij een nieuw huis duurt de wortelvorming schade wel langer door de sterke fundering maar de wortels gaan dieper groeien en toch onder de fundering na jaren een uitweg zoeken (binnen of buiten).

Samengevat mijn vragen:
1. Welk middel werkt tegen bloedluis? Of wordt bedoeld met borstelen, echt borstelen met een borstel?
2. Kan ik de takken met heel veel bobbels eraan laten zitten of kan ik die beter eraf zagen.
3. Kan ik de knobbels laten zitten of moet ik ze eruit snijden en met wondmiddel insmeren.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!
1. Spirotetramat onder de naam movento zie
http://www.bayercropscience.be/bayer/cr ... ovento.pdf
zijn vooral de chemische middelen ter bestrijding alhoewel ik persoonlijk niet zo te vinden ben voor die middelen. Een volledige naruurlijke aanpak duurt langer en moet daarbij om de 14 dagen gebeuren, door de weersomstandigheden vloeit het produkt weg.
U kan om te beginnen in het voorjaar als de boom nog in rust is behandelen met vruchtboomcarbolineum of gewoon een sterke zeepoplossing maken en daarmee de boom inwrijven met een schuurborstel (de totale boom)
2. Dode takken die U nu ziet (waar geen blad meer aanstaat) nu reeds afzagen de rest met de bobbels laat U voor behandeling, ze storen de verdere groei na behandeling niet meer, alleen het uitzicht is niet zo fraai.
3 Zeker de bobbels met rust laten! Voor de winter maakt U het best nooit wonden meer deze genezen niet goed en maken telkens weer gevoelige plaatsen waar nieuwe indringers hun werk kunnen doen, dus afblijven.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie