Schimmel op azalea ?

Alles over bomen, struiken en heesters.
Tuinsis

Schimmel op azalea ?

Bericht door Tuinsis » 23 mar 2010 10:16

hallo, op mijn japanse azalea's is een akelige schimmel te bemerken op de takken. Een 1O tal exemplaren hebben hiermee te kampen en het lijkt erop dat deze verloren zijn voor het knoppen van de nieuwe scheuten weldra. Of vergis ik mij ? Wat kan ik hieraan doen ? Welke schimmel is dit ?
DSCF0219.JPG
DSCF0219.JPG (239.27 KiB) 4479 keer bekeken
DSCF0222.JPG
DSCF0222.JPG (191.6 KiB) 4479 keer bekeken

Joseeke
Geslacht: Vrouw

Re: Schimmel op azalea ?

Bericht door Joseeke » 23 mar 2010 15:09

Goedemiddag Tuinsis, ik heb als moderator je ander berichtje over dit onderwerp bij bloemen en planten verwijderd, zo kan iedereen op dit bericht zijn antwoord geven.

Ik kan je niet helpen , ik heb niet zo'n groene vingers maar je gaat hier zeker een antwoord krijgen.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Tineke

Bericht door Tineke » 23 mar 2010 15:59

De foto is niet zo scherp. Het lijkt nu wel een korstmos.

Tuinsis

Bericht door Tuinsis » 23 mar 2010 16:22

Zie hier een iets duidelijkere foto van het probleem.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (69.04 KiB) 4469 keer bekeken

Tineke

Bericht door Tineke » 23 mar 2010 16:42

Als ik het zo zie lijkt het inderdaad wel een korstmos. Zit bij op heel veel planten. In grijze en gele versie. En heeft op geen enkele wijze een nadelige invloed. Zal morgen foto's van bij mij maken.

coosnaampje
Contacteer:

Bericht door coosnaampje » 23 mar 2010 21:47

Volgens mij komt dit voor op planten en bomen die in de schaduw staan .Bij ons in het bos zie ik dit ook heel veel.En met de kerst periode verwerk ik dit in kerst stukjes.
OOOOOO, wat is het leven mooi, als de zon schijnt.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 26 mar 2010 09:48

Beste,
Hier in de tuin ook een algemeen probleem, als U geen behandeling toepast dan sterven de nieuwe knoppen af en sterft uiteindelijk de gehele plant af.

-Eerste behandeling: met een hoge-drukspuit (zuiver water) op een eerder lage stand de plant volledig afspuiten tot alle korsten eraf gaan, spuit niet op de grond maar leg een plastiek stuk onder de plant, doet dit op een goed warme dag zodat de plant terug vlug opdroogt.
-Neem de plastiek met de korsten weg en vernietig.
-Geef geen kalk maar leg een nieuw deel turf rond de stam na opdrogen.
-Controleer de rest van de omgeving op korstmossen en tracht ook de andere planten te behandelen anders hebt U de kortste keren de mossen terug op de andere planten.

(Ergens gelezen dat: als U veel korstmossen hebt op beplanting en bomen U in een zeer gezonde omgeving woont aangezien deze zich maar ontwikkelen in gezonde omgeving)
Veel succes bij het verwijderen ;)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Tineke

Bericht door Tineke » 26 mar 2010 10:40

Op ons terrein zijn ze veelvuldig aanwezig. Niet alleen op steen maar ook op bomen, struiken e.d. Ik heb (gelukkig) nog nooit gemerkt dat ze een nadelige invloed hebben. Planten waar ze opzitten groeien toch goed. Zijn ze werkelijk zo schadelijk? Het zou hier toch onmogelijk zijn om ze overal te verwijderen. Als dat al lukt zijn ze zo weer terug want bij de buren zijn ze ook volop aanwezig.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 28 mar 2010 23:24

vital1 schreef:Op ons terrein zijn ze veelvuldig aanwezig. Niet alleen op steen maar ook op bomen, struiken e.d. Ik heb (gelukkig) nog nooit gemerkt dat ze een nadelige invloed hebben. Planten waar ze opzitten groeien toch goed. Zijn ze werkelijk zo schadelijk? Het zou hier toch onmogelijk zijn om ze overal te verwijderen. Als dat al lukt zijn ze zo weer terug want bij de buren zijn ze ook volop aanwezig.
Ja de korstmossen zijn schadelijk, hier na 30 jaar hebben we een 100tal fruitbomen en evenveel struiken moeten verwijderen. De ontluikende knoppen sterven door de korstmossen volledig af, de anderen naastliggende takken lopen terug uit en sterven ook af, na vele jaren schiet er echter niets meer over tenzij U ze gaat behandelen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Joseeke

Bericht door Joseeke » 29 mar 2010 07:22

Gisteren hier ook teruggevonden op mijn azalea's, nog wel steeds op de takken en niet op de knoppen.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Plaats reactie