Schimmel op azalea ?

Alles over bomen, struiken en heesters.
Jope147
Geslacht: Man

Re: Schimmel op azalea ?

Bericht door Jope147 » 22 mei 2013 17:56

Ines schreef:
Jope147 schreef:
Ines schreef:Neen dat zou ik niet doen, reddden wat er te redden valt zou ik zeggen. ;)
Waar er hoop is is er leven...
Snap wat je zegt maar als ze nu na 5 jaar nog niet op volwassen hoogte zitten...
Kan toch niet enkel aan de schimmel of het mos liggen he, nee?
Grond is hier ook zeker niet schitterend te noemen, misschien ook daarmee dat hij nog niet op normale hoogte zit en geen deftige bloei geeft :(
Ook de grondsoort zoals U reeds schreef is hier fout, dit is duidelijk te zien op de foto, U kan hem in de late herfst als het goed regent en de grond vochtig is verplaatsen naar een plaatsje in de half schaduw en ondertussen de aarde vervangen door goed doorlatende zurige grond met veel mulching.
En leg nu even uit aan een groentje wat een goed doorlatende zurige grond met veel mulching is of hoe ik hem herken? ;)

Jope147
Geslacht: Man

Bericht door Jope147 » 22 mei 2013 18:00

Ines schreef:De Salix heeft duidelijk te lijden van
1/een grote wonde, deze verwonding kan komen door een tak verkeerd af te snoeien, een degelijke stoot van een machine die een snijwonde veroorzaakt vooral kantmaaiers met draad, het te laat verwijderen van een binddraad enz enz.
De buitenste schors groeit open en insekten vinden daar een schuilplaats, de boomschors geneest niet.
Het beste is de losse schors weg te nemen, de insekten te verwijderen met een borstel en deze plaats met een boomwond verzorging in te smeren tot de schors terug gaat dichtgroeien.

2/De zwam en korstmossen verspreiden zich langzaam ook deze kan U wassen zoals de vermeldde vroegere struik. De toppen die aangetast en dood zijn kan U in de herfst verwijderen.
Ok. Dat produkt is gewoon in een Aveve te verkrijgen veronderstel ik?
Tja verkeerd gesnoeid...
Ik snoei hem steeds schuin af en trouwens: kan een stam daar beschadigd van raken?

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 23 mei 2013 13:48

Ja, de produkten zijn in de tuincentra te koop.

Als ik naar de stam kijk dan zie ik ook een veel te vlug groeiende stam die waarschijnlijk te wijten is aan het toedienen van meststoffen aan Uw buxus en de jaarlijkse snoei. De bast scheurt omdat deze teveel uitdroogt van de zon en de stam te vlug weefsel aanmaakt om een volwassen boom te voeden (is hier een geëntte kleine kruin).
Er is ieder jaar een snoei en dat kort de boomkruin in tot een minimum volume bijgevolg dat de bast gaat scheuren (te veel volumevoeding in verhouding met de kruin) Dit is veel te zien bij geënte kleinere sier kruinbomen.
Ook na drastische snoei op grote bomen ontstaan soms later grote bastscheuren.
Het beklimmen van de hoge bomen met haakschoenen geeft ook grote bastscheuren.

Fruitbomen smeerde men vroeger in met witte kalk om uitdrogen in de volle zon te voorkomen.
Bastscheuren is van alle tijden maar soms gaat men nu ook de oorzaken bij andere verwekkers zoeken als straling, zure regen, te natte of te droge grond enz
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie