Verplanten notelaar

Alles over bomen, struiken en heesters.
EYES-T
Geslacht: Man

Re: Verplanten notelaar

Bericht door EYES-T » 20 feb 2016 09:33

Toch nog een vraagje :

Groeien die haarwortels ook rechtstreeks op "grotere" wortels?

Of is het steeds groot-minder groot - klein - kleinst - haarwortel?

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Ines » 20 feb 2016 11:52

Het is steeds van groot naar klein maar sommige dikker wortels splitsen zich verder, zie tekening onderaan bij boomwortels (de tekening is wel wat overdreven hoor)
http://www.mowmaarkedal.be/joomla/image ... e_DKWG.pdf
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Frans

Bericht door Frans » 27 mar 2016 23:38

Hallo, ik las met veel interesse nu pas de verplantingsperikelen van de notelaar.
Notelaars maken één grote stevige penwortel als basis.
Zelfs als een nootje boven op de grond kiemt, priemt de wortel zich in de grond en boort zichzelf door tot grote diepte.
Daarna gaat de energie naar stam en takken.
Een notelaar die zo ingeworteld is doorstaat de sterkste stormen.
Een verplante notelaar waarvan die basiswortel gehalveerd, kapotgestoken of beschadigd is, zal helaas NOOIT meer de stabiliteit hebben van een niet-verplante (niet gekwetste) notelaar.
Hij zal wel extra zijwortels maken maar niet verder gaan in de diepte..en dat vraagt meer tijd.
Ik weet het jammer genoeg uit ondervinding.
Toen mijn twaalfjarige, stevige notelaar door een zware storm schuingewaaid was vroeg ik aan een professionele tuinier raad.
Hij vroeg mij of ik die boom ooit als jonge boom verplant had en zijn penwortel beschadig had......en ja, indedaad, hij had gelijk!
Met een zware katrol hebben we hem min of meer kunnen rechttrekken en aan een muur vastmaken .
Zo heeft hij nog zeker vijf jaar gestaan voor we het lint hebben durven losmaken.

EYES-T

Bericht door EYES-T » 28 mar 2016 11:51

Frans, bedankt voor je reactie.

Mijn oorspronkelijke vraag was hoeveel kans het boompje heeft aangezien
het zo weinig(of bijna geen) zijwortels heeft. De knoppen zien er in ieder
geval nog goed uit maar dat wil niet veel zeggen, denk ik.

Wat denk jij?

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 01 apr 2016 09:47

Danke Frans om Uw ervaringen te delen.
Ondertussen ben ik bezig met het snoeien van Hydrangea's en heb eergisteren een 2 jaarse notelaar tussen de Hydrangea's uitgegraven. Een foto toont het wortelgestel...Ik heb geen plaats om deze te herplanten.
De 35 jaar oude notelaren die hier staan vertonen bovengronds dezelfde spreiding van de wortels zoals de 2jaarse.

Ik denk dat de notelaar van EYES-T een goede kans maakt om verder te groeien, een notelaar is heel sterk in het hergroeien.
Bijlagen
DSC03985.jpg
DSC03985.jpg
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

EYES-T

Bericht door EYES-T » 01 apr 2016 11:01

Ines, bedankt voor je reactie.

Wat me opvalt aan je foto's is dat die notelaars geen penwortel hebben die rechtstreeks naar beneden gaat.
Dat had de mijne wél met dus zéér weinig kleine wortels. Die hebben jouw bomen duidelijk wél.

Toch bedankt voor je bemoedigende woorden... :) Hoop doet leven!

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 02 apr 2016 13:15

Nog een kleine info ivm de aanplant van noterlaars, de aanplant langs een vijver zelfs op grote afstand is heel nadelig.
Bij vrucht en ander afval van de notelaar die in de vijver terecht komt laat een olieachtige film op het wateroppervlakte achter die heel moeilijk te verwijderen is. De rottende delen zijn ook heel slecht voor de kiewen van koi in de vijver.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

EYES-T

Bericht door EYES-T » 02 apr 2016 15:04

Ines,

Inderdaad, bladeren van notelaars die in een vijver vallen, zijn nefast voor het waterleven, vissen of andere.
Ik heb wel een vijver op een meter of 10 afstand van de notelaar. Nu stond er vroeger een op dezelfde plaats
en het was wel werkbaar om de notenbladeren er systematisch uit te scheppen.

En gezien de grootte van het boompje nu, heb ik daar de eerste jaren niet veel last van.... ;)

Joseeke

Bericht door Joseeke » 03 apr 2016 11:50

Onze notelaar ziet er uit om bij te huilen, staat er nu 3 jaar , ik heb geen idee hoe het komt dat hij niet wil groeien, zou te natte grond niet goed zijn ?

Die van onze buurman op een 20 m afstand staat er nog maar 2 jaar, doet het heel goed en heeft veel noten, bij ons geen enkele noot.

Kan je nu nog een notelaar zetten ? Of moet dat in november ?
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 04 apr 2016 12:12

Een notelaar moet wel enkele jaren oud zijn om goede vruchten te dragen Joseeke men spreekt van 7 jaar afhankelijk hoe oud de boom was toen U hem aanschafte. Hier staan de bomen in de winter met de voeten in het water (niet ideaal) dus het water kan de oorzaak niet zijn tenzij hij al aangetast was door schimmels.

Ik heb een stukje Wiki overgenomen omdat ik deze heel interessant vind, misschien is een of andere reden hieronder vernoemd de oorzaak van het vruchtloos blijven van Uw notelaar?

Mannelijke en vrouwelijke bloemen komen bij de walnoot aan dezelfde boom voor. Mannelijke bloemen zijn in katjes verenigd. Vrouwelijke bloemen bevinden zich al of niet in trossen aan het einde van nieuwe scheuten, die in het voorjaar ontstaan uit de eindknop van de langloten en uit enkele daaronder gelegen knoppen. Bij de rassen die bekendstaan als kortlotdragers komen vrouwelijke bloemen ook aan de kortloten voor, dus meer gespreid langs de takken. Deze rassen (zoals Broadview en Nr. 16) zijn dus in principe veel vruchtbaarder.

Vele rassen kunnen vrucht zetten met hun eigen stuifmeel, maar een verschil in bloeitijd tussen de mannelijke en de vrouwelijke bloemen kan dit beletten. Bij de meeste rassen bloeien de mannelijke en de vrouwelijke bloemen namelijk niet tegelijk. De mannelijke bloemen bloeien meestal eerst, hetgeen protandrie wordt genoemd, maar er zijn ook rassen waarbij het omgekeerde het geval is (protogynie). Daarom is het aan te bevelen om ten minste twee verschillende rassen te planten waarvan de bloeiperioden van de mannelijke en de vrouwelijke bloeiwijzen elkaar voldoende overlappen.

De walnoot is een windbestuiver. Omdat de mannelijke bloeiwijzen zeer veel stuifmeel leveren dat over grote afstanden kan worden getransporteerd, worden in commerciële beplantingen slechts enkele bestuiverbomen per hectare geplant. Bij het planten van de bestuivers kan het beste rekening worden gehouden met de overheersende windrichting.

Er zijn rassen die zonder eigen of vreemd stuifmeel toch noten leveren, als gevolg van apomictische vruchtzetting (apomixie). De neiging tot apomictische vruchtzetting kan echter van jaar tot jaar verschillen, waardoor het aanplanten van een geschikte bestuiver toch meer oogstzekerheid geeft.

De productiviteit kan per jaar en per ras variëren. Onvoldoende productiviteit kan voor een deel het gevolg zijn van (te) vroeg uitlopen van de knoppen in het voorjaar waardoor vorstschade aan de jonge scheuten en daarmee de vrouwelijke bloemen kan ontstaan. Rassen die vroeg uitlopen (zoals Plovdivski, Proslavski, Rita, Nr. 16 en Coenen) lopen meer kans op nachtvorstschade dan rassen die laat uitlopen (zoals Buccaneer, Wonder van Monrepos, Parisienne en Franquette). Ook gevoeligheid voor wintervorst, waardoor twijguiteinden kunnen bevriezen en afsterven, leidt tot verlies aan productie.

EYES-T schreef:Ines,

Inderdaad, bladeren van notelaars die in een vijver vallen, zijn nefast voor het waterleven, vissen of andere.
Ik heb wel een vijver op een meter of 10 afstand van de notelaar. Nu stond er vroeger een op dezelfde plaats
en het was wel werkbaar om de notenbladeren er systematisch uit te scheppen.

En gezien de grootte van het boompje nu, heb ik daar de eerste jaren niet veel last van.... ;)

Met de jaren hebt U grotere schepnetten nodig :D
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie