Verplanten notelaar

Alles over bomen, struiken en heesters.
EYES-T
Geslacht: Man

Verplanten notelaar

Bericht door EYES-T » 13 feb 2016 14:38

Ik wil een kleine (+/-2m) notelaar verplanten.

Wanneer?
Zelf had ik gedacht vanaf begin maart zolang er de komende 14 dagen geen noemenswaardige vorst voorspeld wordt.

Tweede vraagje :
Aangezien het een notelaar is die spontaan in de tuin is beginnen groeien en geen aangekocht exemplaar, is de stam niet volledig recht. De "knik" zit gelukkig onderaan, de rest is kaarsrecht. Mag je een notelaar +/- 15 cm ingraven? Ik weet dat sommige bomen er totaal geen probleem mee hebben(bvb wilgen) maar andere dan weer wél.

Alvast bedankt voor elke reactie!

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Verplanten notelaar

Bericht door Ines » 14 feb 2016 10:20

Hallo EYES-T

Hier worden wel ieder jaar een aantal bomen verplant en het verplanten verloopt vooral volgens de toestand van de bodem. De heel natte bodem hier in de streek maakt dat we verplanten voor het nieuwe jaar begint als het niet vriest.
U kan niet verplanten als de bodem hard ligt. Maart is te laat om nog te planten (tenzij U een boom in een container hebt, die kan U het ganse jaar wel planten)
Als de bodem zacht is, niet vervroren dus, kan U nu nog planten.

Graaf de boom uit met een kluit die groot genoeg is om zo weinig mogelijk wortels te beschadigen.
Maak een gat groot genoeg voor alle wortels en plant een paal groot genoeg om de boom vast te maken zodat de wortels zich goed kunnen vestigen. Meng een zak goede potgrond onder de aarde en giet een deel reeds onder de planting. Plaats de boom zodat hij even hoog staat als hij vroeger was, niet dieper. Giet de overige plantaarde rond de stam en stamp wat aan.
Maak met een brede band de boom vast aan de paal (bv oude fiets binnenband)
Giet een emmer water rond de stam zodat de aarde zich met het water tussen de overige wortels loopt en giet vervolgens de overige aarde rond de stam en stamp met de voet even aan.
Ps: die knik in de stam groeit er na jaren wel uit.
Zo als er andere vragen zijn laat maar weten :)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

EYES-T

Bericht door EYES-T » 14 feb 2016 11:39

Hoi Ines,

Bedankt voor de nuttige info.

Zoals ik schreef, is het geen containerplant maar een boompje dat spontaan is komen
groeien en dat ik dus "recht van het ene in het andere gat" kan planten.

Veel zal afhangen van hoeveel wortels ik kan behouden bij het uitgraven....
Hopelijk is het een echte kluit, en niet te los zand zodat alles van de wortels valt.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 16 feb 2016 17:10

Hoi, de grond bevat deze tijd van het jaar heel veel vocht, door het vele water zal de aarde wel wat samen hangen of plakken als er klei inzit. Het zal zeker lukken, veel succes!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

EYES-T

Bericht door EYES-T » 16 feb 2016 17:24

Heb de verplanting zonet gedaan.

Er kwam één lange(+/-80cm) hoofdwortel tevoorschijn met héél weinig kleinere (haar)worteltjes.
Ook heb ik die "onderaardse stam" nog een beetje beschadigd. De plant was duidelijk op een grotere
diepte ontkiemd, wat kan kloppen. Ik heb het daar ooit opgehoogd en nu was het daar overgroeid met klimop.

Uiteraard heb ik een diepe put gemaakt, boompje erin gezet, en een volledige zak van 40l bladgrond erbij
gekieperd en dan nog aangevuld met de aarde die ik uit de oorspronkelijke put had gehaald. Daarna (misschien een beetje te hard) aangestampt. Het rare is dat ik weinig zand over had, al was die bladgrond er al bijgegaan.

Maar ik geef het weinig kans aangezien er zo weinig fijne worteltjes waren, daarmee moet toch het water met voedingsstoffen naar de plant gevoerd worden.

Wat denk jij, Ines?

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 16 feb 2016 17:39

De boom maakt wel ieder jaar nieuwe kleine haarwortels bij als hij goed vast staat (aan een paal of stok).
Is er veel wind en de boom staat niet vast gebonden dan maakt hij ook geen nieuwe haarwortels bij. Door het heen en weer slingeren slijten ook de haarwortels helemaal af. Notelaars zijn geen moeilijke bomen en groeien meestal goed na verplanten. Waar U de hoofdwortel beschadigde groeien normaal andere wortels als de schaafwonde niet besmet is.
(is de wonde besmet dan rot de hoofdwortel)
Grond die U samen stampt heeft minder plaats nodig (dichtheid veranderde) dus U zal te weinig hebben om de put te vullen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

EYES-T

Bericht door EYES-T » 16 feb 2016 18:15

Aangezien het boompje van ongeveer 2m minstens met een dikke wortel van
80cm in de grond zit, was ik niet van plan om er een stok naast te zetten.
Hij staat wel heel stevig in de grond.

Jij raadt dus eerder aan van wel?

Hieronder 2 foto's om je een idee te geven waarover we het hebben. Die geknotte stam op de achtergrond wordt nog omgezaagd. De foto van de bodem om aan te geven hoe smal de stam nog is en mijn "vorstbescherming". :-)

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
2016-02-17 07.46.05 (Large).jpg
2016-02-17 07.46.24 (Large).jpg

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 18 feb 2016 09:53

Beste,
Goed gewerkt MAAR de boom gaat deze lente nog aprilse grillen tegemoet en gaat slingeren, de spil is na een paar dagen reeds los ook al zit er een grote hoofdwortel.
Verleden jaar heb ik een 100 tal bomen door gegeven aan een paar die deze planten zonder paal, gevolg: allen zijn dood.
Ze konden geen haarwortels vormen.
Kleine bomen zonder grote kluit doen het niet zonder steun, jammer...Soorten wilgenhout bv. daarentegen groeien ook zonder palen aangezien deze ook groeien in water zonder aarde.

Ps de plastiek zakken voor het vriesweer zijn niet nodig hoor, op die manier komt er geen water meer door voor de nieuwe kleine haarwortels en de stam vervriest niet he.
Mooie buxus rond de boom ook of is het palm ik kan het niet goed zien.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

EYES-T

Bericht door EYES-T » 18 feb 2016 10:31

Ok, dan zetten we er een paal naast. Bedankt voor de goede raad!

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 19 feb 2016 08:26

No prob
Misschien hebben anderen ook iets aan mijn jarenlange ervaring, veel suxes ;)
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie