Verwelkingsziekte - Catalpa - nog iets aan te doen?

Alles over bomen, struiken en heesters.
Groentje

Verwelkingsziekte - Catalpa - nog iets aan te doen?

Bericht door Groentje » 05 jul 2015 10:33

Hallo,

Ik heb op mijn twee Catalpas de verwerkingsziekte (Verticillium) zitten, hun blaadjes worden lichtgroen en vallen af met velen tegelijk bij dit warme weer.
Enkel de kleintjes voorlopig.

Als ik een tak snoei vertoont die een lichte verkleuring vanbinnen, in het midden zit een lichtbruine plek dus het is al goed verspreid over beide bomen.

Ik heb Sporgon in huis gehaald en wil daar de schimmel mee bewerken, maar ik vraag me af of de bomen nog wel een overlevingskans hebben.
Het zijn grote bomen van ongeveer 12 meter hoog.

Is er kans als ik ze begin te bewerken en de schimmel dood dat ze overleven, of is dit hopeloos?

Ik vind niet veel informatie terug ivm overlevingskansen, vandaar dat ik deze vraag hier probeer te stellen.

Hopelijk ka er mij iemand advies geven.
Alvast bedankt!

Glenn.
Laatst gewijzigd door Groentje op 05 jul 2015 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
"De natuur wordt alleen overwonnen door haar te gehoorzamen". -Francis Bacon.

York
Geslacht: Vrouw

Re: Verticillium-verwelkingsziekte - nog iets aan te doen?

Bericht door York » 05 jul 2015 12:11

Ik heb ook wat opzoek werk gedaan en heb volgende uitleg gevonden. Misschien weet iemand anders op het forum met meer ervaring over dit probleem een andere uitleg.

http://www.agris.be/nl/groenten/klfruit ... rwelk.html
Pluk de dag

Groentje

Re: Verticillium-verwelkingsziekte - nog iets aan te doen?

Bericht door Groentje » 05 jul 2015 14:10

Ok bedankt, ik maak hieruit op dat het nog niet verloren is.

Hopelijk kan iemand die hetzelfde probleem heeft gehad vertellen hoe hun ervaring hiermee was en hoe het uiteindelijk is uitgedraaid.

York

Re: Verwelkingsziekte - Catalpa - nog iets aan te doen?

Bericht door York » 05 jul 2015 14:14

Ines misschien, maar ik herinner mij geen Catalpa in haar tuin.
Pluk de dag

Groentje

Bericht door Groentje » 05 jul 2015 14:47

Komt bij meerdere bomen voor hoor, ook vooral bij Esdoorn en Linde, die laatste heb ik ook in mijn tuin maar heeft er nog geen last van, maar ik ga wel preventief behandelen.

Ik heb net gelezen dat jongere bomen vaak sterven, maar oudere er nog door kunnen komen.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 06 jul 2015 23:12

Ik heb enkele ervaringen met de 2 soorten Catalpa.
Hier in de tuin waren jaren geleden enkele Catalpa's aangeplant waarvan er ook enkele na jaren uitzaaiden op andere plaatsen.
Van de soort met het gewone blad zijn de zaailingen opgekomen, van de soort met een bleekgroen blad niet.
De soort met het bleke blad is door de verwelkingsziekte na enkele jaren volledig afgestorven in een week tijd. De oorzaak kan ook een wortelgestel zijn die ondergraven is door een of ander dier (mol-muis...)
Bij het uitgraven van de boomstronk ziet men algauw wat er scheelt (putten of gangen rond de wortels..)
Andere aantastingen, bladval of verkleuringen enz zijn een ergere oorzaak daar de grond meestal ook aangetast is.
Ik weet niet als het bij U om een oudere of een jonge boom gaat?
Bij een heel jonge boom zou ik die vervangen op een andere plaats als het kan, bij een oudere boom toch proberen met een juist aangepaste behandeling zoals U reeds schreef.

De oudere gewone Catalpa's in onze tuin worden goed geknot in de late herfst-winter en staan nog altijd na 30 jaar heel goed.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Groentje

Bericht door Groentje » 07 jul 2015 18:52

Dank je Ines!

Ik ben het wel niet 100% zeker dat het de verwerkingsziekte is, maar aangezien er andere planten zijn die ook krullend blad krijgen en tevens vatbaar zijn voor Verticillium vermoed ik het wel.

Er vallen dagelijks blaadjes af, alleen kleintjes en geel geworden blad.

Zijn er nog andere oorzaken mogelijk waardoor een boom zijn blad verliest?

De Catalpas zijn overigens beiden 9 of 10 jaar oud, de ene boom vertoonde vorig jaar ook gekrulde bladeren, maar dit jaar alle twee en bladverlies, vorig jaar niets.

Ik heb nu Sporgon toegepast, 60 liter per boom, wat ik nog twee keer zal herhalen volgend jaar in het voorjaar en begin van de zomer, alhoewel ik hier geen wonderen van verwacht hoop ik toch op herstel, als dat nog mogelijk is, want ik hoor verschillende verhalen, de meesten zeggen dat Verticillium altijd dodelijk is voor de bomen, anderen zeggen dat ze er oud mee kunnen worden.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 08 jul 2015 16:20

Groentje schreef:Dank je Ines!

Ik ben het wel niet 100% zeker dat het de verwerkingsziekte is, maar aangezien er andere planten zijn die ook krullend blad krijgen en tevens vatbaar zijn voor Verticillium vermoed ik het wel.

Er vallen dagelijks blaadjes af, alleen kleintjes en geel geworden blad.

Zijn er nog andere oorzaken mogelijk waardoor een boom zijn blad verliest?

De Catalpas zijn overigens beiden 9 of 10 jaar oud, de ene boom vertoonde vorig jaar ook gekrulde bladeren, maar dit jaar alle twee en bladverlies, vorig jaar niets.
Ik heb nu Sporgon toegepast, 60 liter per boom, wat ik nog twee keer zal herhalen volgend jaar in het voorjaar en begin van de zomer, alhoewel ik hier geen wonderen van verwacht hoop ik toch op herstel, als dat nog mogelijk is, want ik hoor verschillende verhalen, de meesten zeggen dat Verticillium altijd dodelijk is voor de bomen, anderen zeggen dat ze er oud mee kunnen worden.
Krullend blad kan wijzen op een andere ziekte op andere planten.
Nog een raad: tracht dagelijks de aangetaste afgevallen bladeren op te kuisen en te vernietigen of mee te geven met de groencontainer. De wind zorgt ook voor de verspreiding van deze ziekte. Tracht de tuin zoveel mogelijk onkruid vrij te houden.
Nog een site met veel info:
http://issuu.com/hortipoint/docs/tel_05a-2014_vv

Ik hoop dat de behandelingen met Sporgon een oplossing brengt en de bomen en struiken volgend jaar terug goed groeien. De menigen lopen fel uiteen kwa genezing met het produkt doordat de behandelingen per tuin ook verschillen.
Denk maar als er veel regen valt ook het meeste produkt met de regen in de grond verdwijnt.
Ik denk dat U zal moeten afwachten wat het resultaat zal zijn. Ik hoop het beste.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Groentje

Bericht door Groentje » 09 jul 2015 18:02

Bedankt voor de link!

Ik heb gisteren ontdekt dat er op 1 van de afgevallen bladeren wit pluis zit, wat wijst op meeldauw, wat ook typisch is voor meeldauw is dat enkel de kleine bladeren het meest aangetast worden en afvallen, en ook kunnen bladeren opkrullen, dus ik vermoed dat het waarschijnlijk toeval is dat ook andere planten in de tuin die gevoelig zijn voor Verticillium gekrulde bladeren hebben, en ze in werkelijkheid last hebben van meeldauw.

Ik zie wel degelijk bruine kringen in de afgeknipte takken van mijn Catalpas dus ik denk wel dat ze Verticillium hebben, maar ik ze begieten, maar waarschijnlijk is het bladverlies te wijten aan meeldauw.

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 27 jul 2015 16:38

Meeldauw kan ook vlug terugkomen op bomen die heel fel ingesnoeid of geknot worden in de winter. De grote droogte in de zomer is dan de aanzet. Hier zie ik het telkens bij mijn bomen die in het park staan waar de kippen vertoeven. Kleinere bomen zijn gevoeliger voor meeldauw dan volwassen bomen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Plaats reactie