Het is nu 23 aug 2017 14:41

Verwerkingsziekte over heel de tuin - oplossing?

Alles over bomen, struiken en heesters.
  • Auteur
  • Bericht

Groentje

Verwerkingsziekte over heel de tuin - oplossing?

Bericht05 jul 2015 18:12

Hallo,

Ik had al een topic geopend over de verwelkingsziekte (Verticillium) bij mijn Catalpas, maar ik merk dat het ook op mijn Cornus zit en op een syringa.

Ik heb verder nog planten staan die vatbaar zijn voor deze ziekte, onder andere Hydrangea Anomala, Linde (boom), Klimop, Buxus en Ribes.

Al deze planten en bomen lopen gevaar besmet te worden, mijn Cornus, Catalpa, en Syringa zijn al besmet, mijn Linde vermoed ik ook al, en mijn klimop ook op sommige plaatsen.

Heeft iemand enig idee wat ik hier nog kan tegen doen?

Ik ben bang dat mijn hele tuin herleid wordt tot een samenraapsel van zieke planten en bomen door deze schimmel, en heel de tuin begieten of afgraven is geen optie natuurlijk, wegens onbegonnen werk, of onbetaalbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag!

Als ik mij meer zorgen maak dan nodig hoor ik het nog liever, want ik begin redelijk veel stress te krijgen eigenlijk. :)
"De natuur wordt alleen overwonnen door haar te gehoorzamen". -Francis Bacon.

Sponsor

Ines

Re: Verwerkingsziekte over heel de tuin - oplossing?

Bericht06 jul 2015 23:22

Dat is natuurlijk een ander paar mouwen, als de schimmelziekte verder gaat ontwikkelen en in deze tijd van veel (te) veel warmte en vocht maakt de rest weinig kans. U zal moeten ingrijpen en proberen met het juiste middel de schimmel te doden.
Vooreerst om Uw planten sterker te maken geeft U iedere week gier dit is een oplossing van netels in water, U trekt een hele hoop netels en steekt ze in een ton of metserskuip en U vult deze met water. Laat alles goed weken en gebruik het vocht om Uw planten te gieten (om de 3 dagen).
Tussen de gietbeurten om geeft U dan het schimmelwerend middel op dezelfde manier.
Na een aantal weken zullen de bladeren weer groener worden. Let op volg de samenstelling van het schimmelwerend middel op de voet zodat de planten de juiste hoeveelheid krijgen. Overdaad aan gif is ook nadeling!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Joseeke

Bericht06 aug 2015 12:41

Ik ben benieuwd Groentje of er al verbetering is bij uw planten ?
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Groentje

Bericht25 aug 2016 15:33

Beetje een late update, ik ben net bezig met mijn oude posts te doorlopen, maar mijn tuin is er erger aan toe dan voorheen, zowat alles is besmet met iets, mijn klimop heft gele blaadjes, mijn Deutzias, mijn blauwe regen, Catalpas, Linde, Lavendel, Syringa, Buddleja, en nog een hoop planten waar ik de naam niet ken, letterlijk elke plant heeft iets.Zelfs mijn vijgenbomen krijgen geel blad, maar ik denk dat dit eerder een stressverschijnsel is,

Maar bij de meeste ziet het er uit als meeldauw, op anderen weet ik het niet zo goed.

Ik wist niet dat meeldauw zo'n plaag kon zijn voor de tuin en planten, in combinatie met afwisselend warm en vochtig weer heeft het zich enorm uitgebreid, ik had nochtans gesproeid maar blijkbaar is de schimmel resistent geworden, ik zal nu proberen met sluitzwavel.

Zijn er nog mensen die ooit een plaag over heel de tuin hebben gehad, zodat vrijwel alles in de tuin aantastingsverschijnselen vertoonde?
"De natuur wordt alleen overwonnen door haar te gehoorzamen". -Francis Bacon.

Joseeke

Bericht01 sep 2016 21:57

Ik hoop dat het je lukt. Wij hebben wel veel last van mosvorming op de takken, ook over de hele tuin.
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Ines

Bericht02 jan 2017 16:42

Nu deze winter kan U bepaalde grote stappen ondernemen om Uw tuin lichter en luchtiger te maken zodat de wind bepaalde struiken ea doet opdrogen zodat schimmels minder kans krijgen om te ontwikkelen. Vooral voor bepaalde rozensoorten en hagen is dit van groot belang.
Velen hebben graag een microklimaat (begrijpelijk) in hun tuin en plaatsen of planten de meeste bomen, struiken ea eigenlijk veel te dicht op elkaar. De meeste afsluiting hagen zijn 2m hoog en helemaal dicht wat goed is natuurlijk voor inkijk (ook voor de vogels ea) maar ondertussen kan er geen wind aan het deel van de tuin die het eigenlijk nodig heeft.
U kan bv beginnen met een grote snoei die het meeste van de besmette takken wegneemt, voer alle snoei af naar een verbrandingsoven ( niet op de compost) na het vriezen zijn veel schimmels al afgestorven. U merkt aan de uitlopers dit jaar of U dit moet herhalen.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Keer terug naar Bomen, struiken en heesters