Steekschuim

Alles over bloemschikken.
Heide
Geslacht: Vrouw

Steekschuim

Bericht door Heide » 15 dec 2015 20:05

Steekschuim is voor veel mensen bekend als Oasis. Smithers-Oasis Company is alleen geen steekschuim maar een producent en verhandelaar van o.a. steekschuim en steekschuim gerelateerde producten.
De oprichter van dat bedrijf (V.L. Smithers) heeft in 1954 de eerste water absorberende schuim ter wereld uitgevonden en dat veranderde de bloemenindustrie totaal. Door de jaren heen werd Oasis een vertrouwd en bekend product/merk. Niet veel later kwamen ook de 'clonen' op de markt die een stuk goedkoper zijn.

Steekschuim is een hard (vaak groen) schuim dat in de bloemsierkunst vaak wordt toegepast als basis waar de onderdelen van bloemstukken en kerststukje worden ingestoken. Het schuim is in staat veel vocht op te nemen zodat het levende materiaal (bloemen en takjes) lang vers blijft. Voor verse bloemen kan groen steekschuim maar eenmalig worden gebruikt. Als je toch steekschuim voor de tweede keer wilt gebruiken houd er dan rekening mee dat het schuim het vocht niet meer goed afgeeft. Ook zitten in het gebruikte steekschuim vaak al steekgaten waardoor het steekschuim niet echt stevig meer is. Mijn advies: 1x gebruiken en dan weggooien.

Oasis heeft wel een heel groot assortiment met allemaal verschillende soorten vormen. Een vlinder, teddybeer, engel, hart, kruis of een ster zijn enkele vormen. Ook zijn er diversen soorten steekschuim verwerkt in een houder, bijvoorbeeld de rouwtakhouder.

En er is ook een vorm van steekschuim die geen water opneemt. Veelal wordt dit gebruikt voor zijde- of droogbloemen. Dit schuim heeft als eigenschap dat het de stengels stevig omklemd. Dit steekschuim leggen we dus niet in een bak met water. Bij Oasis is dit schuim bekend al OASIS® SEC steekschuim.

In de afgelopen jaren heb ik veel met B merken steekschuim en steekschuim van Oasis gewerkt. Vroeger merkte je echt een groot verschil in de houdbaarheidstijd van de bloemen die ik in het steekschuim had verwerkt. Tegenwoordig werk ik net zo makkelijk met een 'witte doos' steekschuim als met steekschuim van het merk Oasis.

Het verwerken van steekschuim is vrij eenvoudig, het laat zich makkelijk snijden en bewerken.

Tips:
•Neem geduld met het bevochtigen van het steekschuim, leg het steekschuim een lange tijd voor gebruik in een bak met water en wacht totdat het steekschuim volledig (uit zich zelf!!!) is gezonken.
•Mocht je het steekschuim in een bepaalde vorm willen snijden of moet er gewoon een stuk van af: snij het steekschuim pas als het nat is, dit voorkomt een hoop fijn schuimpoeder wat door de lucht vliegt en/of op de tafel beland.
•Als je het steekschuim in bijv. een bakje doet snij de zijkanten van de bovenzijde van het steekschuim een beetje schuin af. Dit voorkomt vierkant afsteken. Kijk als voorbeeld maar naar een rouwtakhouder.
•Steekschuim laat zich ook makkelijk stapelen zodat er een groot blok ontstaat, zet deze blokken onderling goed vast met bijvoorbeeld bamboestokjes zodat de blokken niet van elkaar gaan verschuiven.

Bezoek ook eens mijn blog:
Bloemschikken met Heide
http://flor-flor.nl/blog
Bijlagen
70740350.jpg
FF-460010.jpg

Plaats reactie