Mooie bloeier

Alles over bloemen en planten.
Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Mooie bloeier

Bericht door Ines » 19 mei 2013 22:14

Zoals ik las vind U de voorbeelden die ik opsomde allemaal te laag maar alle soorten die in de rij staan groeien allen meer dan 1m hoog.
Eupatorium groeit hier zelfs tot meer dan 2 m , als die soorten op die kleine strook moeten zoals op de foto zal U zeker niet veel hoger mogen nemen want de planten groeien ook in de breedte en deze groeien algauw op Uw grasperk. Wat niet gewenst is.
Er zijn nogal veel soorten Hypericum, de soort die groter dan 1 m kan U waarschijnlijk dan ook niet gebruiken aangezien deze even breed als in de hoogte groeit, 1m hoogte is dus ook 1 m breedte enz.
Ik zoek eens in mijn boeken op wat misschien in de breedte binnen de perken blijft...
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Jope147
Geslacht: Man

Bericht door Jope147 » 19 mei 2013 22:54

Ines schreef:Zoals ik las vind U de voorbeelden die ik opsomde allemaal te laag maar alle soorten die in de rij staan groeien allen meer dan 1m hoog.
Eupatorium groeit hier zelfs tot meer dan 2 m , als die soorten op die kleine strook moeten zoals op de foto zal U zeker niet veel hoger mogen nemen want de planten groeien ook in de breedte en deze groeien algauw op Uw grasperk. Wat niet gewenst is.
Er zijn nogal veel soorten Hypericum, de soort die groter dan 1 m kan U waarschijnlijk dan ook niet gebruiken aangezien deze even breed als in de hoogte groeit, 1m hoogte is dus ook 1 m breedte enz.
Ik zoek eens in mijn boeken op wat misschien in de breedte binnen de perken blijft...
Manmanman wat is planten kiezen moeilijk.
Heb misschien ook wel moeilijk tuintje om eens iets hoog en mooi bloeiend te zetten omdat ik inderdaad met die breedte zit :(

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 20 mei 2013 09:30

De oplossing voor U op die smalle plaatsen om toch een bloeiende hoogte te bereiken zijn heesters op stam met eventueel enkele bodemedekkers eronder zoals Waldsteinia ternata om de plaats onderaan wat op te vullen.
In de handel kan U reeds een gedeelte bloeiende heesters zien die in het voorjaar bloeien,als U nu kiest kan U de bloeiwijze zien van het voorjaar.
Voor de zomerbloeiers moet U nog wat geduld hebben tot begin zomer.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Jope147

Bericht door Jope147 » 20 mei 2013 15:06

Ines schreef:De oplossing voor U op die smalle plaatsen om toch een bloeiende hoogte te bereiken zijn heesters op stam met eventueel enkele bodemedekkers eronder zoals Waldsteinia ternata om de plaats onderaan wat op te vullen.
In de handel kan U reeds een gedeelte bloeiende heesters zien die in het voorjaar bloeien,als U nu kiest kan U de bloeiwijze zien van het voorjaar.
Voor de zomerbloeiers moet U nog wat geduld hebben tot begin zomer.
Bodembedekkers gaan ook snel door het gras groeien zeker als je ze niet kort houdt?
(in het geval van die border van 50cm waar ik over spreek)

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 22 mei 2013 11:43

Jope147 schreef:Bodembedekkers gaan ook snel door het gras groeien zeker als je ze niet kort houdt?

Ja, deze moeten dan wel afgstoken worden aan de borderkant.

Om op Uw volgende vraag te antwoorden:

Klein vraagje wat hertshooi betreft.
Vindt dit een prachtige plant maar woekert die niet te veel?
En wordt die héél breed?
Zou die eventueel op een strook van 550 lang en 50 breed planten (zie foto tuin in toppic 'mooie bloeier').
Zijn er nadelen/voordelen?

Neen de mooie heestersoort zal niet woekeren want de oude binnentakken sterven met de jaren vanzelf af.
U kan ze mooi op maat houden door de nieuwe scheuten die aan de kant van het gras uitschieten te verwijderen (af te steken met de schop) de rest aan de andere kant te laten.
Neen er zijn geen nadelen alleen voordelen, U kan er zelfs thee van maken en opdrinken :D

Eventuele andere heesters:
Ik heb er nog een aantal opgeschreven maar ik denk dat er veel van de soorten tussen de volgende opsomming staat:

http://www.tuintips.net/content/view/1234/80/
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Jope147

Bericht door Jope147 » 22 mei 2013 18:08

Ines schreef:
Jope147 schreef:Bodembedekkers gaan ook snel door het gras groeien zeker als je ze niet kort houdt?

Ja, deze moeten dan wel afgstoken worden aan de borderkant.

Om op Uw volgende vraag te antwoorden:

Klein vraagje wat hertshooi betreft.
Vindt dit een prachtige plant maar woekert die niet te veel?
En wordt die héél breed?
Zou die eventueel op een strook van 550 lang en 50 breed planten (zie foto tuin in toppic 'mooie bloeier').
Zijn er nadelen/voordelen?

Neen de mooie heestersoort zal niet woekeren want de oude binnentakken sterven met de jaren vanzelf af.
U kan ze mooi op maat houden door de nieuwe scheuten die aan de kant van het gras uitschieten te verwijderen (af te steken met de schop) de rest aan de andere kant te laten.
Neen er zijn geen nadelen alleen voordelen, U kan er zelfs thee van maken en opdrinken :D

Eventuele andere heesters:
Ik heb er nog een aantal opgeschreven maar ik denk dat er veel van de soorten tussen de volgende opsomming staat:

http://www.tuintips.net/content/view/1234/80/
Bedankt ik ga het zeker eens bekijken want als ik nog plant, dan moet het binnenkort toch gaan gebeuren he...
Ik dacht ook aan blauwe regen op stam maar weet niet of:
1/ hij het in zandgrond en in volle zon goed gaat doen
2/ hij mooi gaat kunnen bloeien tegen die draad van 1,10m hoog omdat die 'blauwe regen" echt wel moet kunnen hangen he...
Wat is uw idee daar over?

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 23 mei 2013 14:05

De blauwe regen is giftig en zou ik niet aanraden als U jonge kinderen hebt zoals U schreef.
Op volgende een lijst van de meest giftige:
http://www.russischblauw.info/giftigepl ... anten.html
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Jope147

Bericht door Jope147 » 23 mei 2013 16:35

Ines schreef:De blauwe regen is giftig en zou ik niet aanraden als U jonge kinderen hebt zoals U schreef.
Op volgende een lijst van de meest giftige:
http://www.russischblauw.info/giftigepl ... anten.html
Tja als ik de lijst bezie dan schiet er niet veel over he :D
Als de gewone rhododendron, begonia en hortensia en zo er al op staat...

Frans

Bericht door Frans » 23 mei 2013 17:32

Hallo,
Als ik je foto van de tuinborder zie, kan ik me daar perfect een mooie bos tricyrtis (Hirta of formosana) voorstellen als late lange bloeier.( Augustus tot oktober). Deze is minder gekend, maar heeft in het voorjaar een zéér mooi gespikkeld vlezig blad en als alles uitgebloeid is, komt die open met zijn orchidee/lelie-achtige bloemen.
Ook zéér lang houdbaar als snijbloem. Koop minimum drie plantjes en zet ze in driehoek op min 30 cm van elkaar; na enkele jaren heb je een compacte dichte bos orchidee-lelies in je tuin.
Waar ik ook aan denk is de oeroude maar nog steeds niet te evenaren Phlox soorten met hun overweldigend nostalgisch boerentuingeurtje.
Helenium "Moerheim beauty" nog een dankbare mooie donker roodbruine zomergast die veel insektjes lokt en 90 à 100 cm hoog wordt.

Wil je afwisselen met een struikje er tussen, dan denk ik aan Callicarpa bodinieri giraldii (mooiere besjes dan de Calli Bodi profusion). eerst krijg je een stuikje vol kleine bloempjes en in de herfst tot in de winter, na het vallen van het blad blijven de blauw-paarse besjes de plant sieren.

Een mooi voorjaarsbloeiend struikje vind ik nog altijd de Deutzia die zich perfect laat snoeien en overweldigend bloeit.

Succes.
Frans

Plaats reactie