Vullen hanging baskets

Alles over bloemen en planten.
Plaats reactie
Tineke
Geslacht: Vrouw

Vullen hanging baskets

Bericht door Tineke » 25 okt 2008 05:01

Door mijn nieuwe "stek-manie" heb ik nu een enorme voorraad bewortelde stekken van eenjarigen. Diverse bloeien al. Probleem: waar laat ik die allemaal als het echt wintert. Nu staan ze nog buiten in koude bakken, maar wat in januari?
Deze week maakte ik de hanging baskets leeg. En gisteren bedacht ik de oplossing: ik ga de hangingbaskets gewoon maar weer vullen voor volgend jaar. De plantjes zijn nu nog lekker klein en er is voldoende hangruimte binnen. Zal ze alleen wel aan de droge kant moeten houden, anders schimmelen ze dood.
Heeft iemand ervaring met het vroeg vullen? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

lysianthus

Re: Vullen hanging baskets

Bericht door lysianthus » 25 okt 2008 07:43

Dat zou ik ook graag willen weten?
Groetjes
Lysianthus
Afbeelding

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 25 okt 2008 07:54

De stekken die ik neem blijven hier in de verwarmde serre tot het voorjaar. Ik kan geen baskets zo vroeg opvullen bij gebrek aan plaats. Ik denk dat het toch met gemak moet gaan als alles binnen staat en waarom denkt U dat ze gaan schimmelen? Als het een verwarmde omgeving is dan is er geen gevaar. De pelargoniums staan hier ook binnen en krijgen gewoon water als andere kamerplanten en ze bloeien verder gans de winter. Het is een plezier om te zien :D
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Tineke

Bericht door Tineke » 25 okt 2008 08:00

Ik heb snel problemen met schimmel op de verbena's. Ik heb nu 5 verschillende soorten en als ze te nat staan gaan in december/januari de stekken dood. Zelfde problemen heb ik wel gehad bij de hangpetunia's. Afgelopen jaar is alles prima verlopen. Ik hield de grond toen vrij droog.
De winterberging is alleen niet zo warm als de huiskamer. In december/januari komt bij koude de temperatuur niet boven de 5 graden. Laat ik het warmer worden dan gaat alles te veel groeien en kan ik er niet meer in!

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 25 okt 2008 08:24

Ja Tineke dit is de regel 'hoe kouder hoe droger' ;)
Als de temperatuur te laag gaat in de kweekserre stagneert hun groei en hebben ze bijna geen vocht meer nodig.
Ik ben de Verbena kwijtgespeeld door de temperatuurwissel, s'nachts koud en overdag te vlug warm, een beetje mijn eigen fout als ik niet tijdig ben om de serre te luchten. Hang Verbena is nu niet een van de gemakkelijkste planten om over te houden. Wat ik soms doe is de volledige plant in leven houden en dan pas in het vroege voorjaar stekken. Naar gelang ik de tijd vind, dit kan soms een oplossing zijn voor eventueel tijdelijk plaatsgebrek.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Esem
Contacteer:

Bericht door Esem » 25 okt 2008 12:09

Mijn ondervinding met eenjarige stekken is,dat je ze ofwel tamelijk warm moet houden of zeer droog maar zeker niet laten uitdrogen.
Mijn stekken staan ook in een verwarmde serre +/- 15 à 18 c.
In de nachten 5 à 10° C.,
en geef ze juist water genoeg om te overleven.
Groeien moeten toch nog niet,alleen in leven blijven.Misschen kan je de stekjes besproeien met een fungencide tegen schimmel.
Gr Eddy,
Gr Eddy

Goede wijn behoeft geen krans.

http://users.skynet.be/avondrood

Tineke

Bericht door Tineke » 25 okt 2008 12:44

Beste Eddy,

Ik laat de stekken ook niet helemaal droog, maar laat ze zo droog dat ze niet uitdrogen.
Dit jaar heb ik bij Aveve een spuitfles gekocht het een middel tegen en schimmel en bladluis en witte vlieg. Heb de gevoelige planten al daarmee gespoten.
Inderdaad, de temperatuur mag niet te hoog: het groeit dan onder je handen vandaan en binnen no time is de winterberging volgegroeid.

lysianthus

Bericht door lysianthus » 25 okt 2008 13:56

Ik heb deze topic met veel belangstelling gevolgd.
Hieruit heb ik veel geleerd, bedankt iedereen voor jullie ervaringen te delen :lol:
Groetjes
Lysianthus
Afbeelding

Tineke

Bericht door Tineke » 25 okt 2008 15:16

En weet je wat ik nu eigenlijk het leukste van stekken van eenjarigen vind: er zijn soorten die ik nu al jaar in jaar uit stek. Volgens mij gebeurt er een natuurlijke selectie: de soort past zich aan aan je tuin, wijze van omgaan met de plant e.d. Want in augustus viel mij duidelijk op dat soorten die ik al jarenlang stek en in het begin veel problemen gaven (bijvoorbeeld hardroze hangverbena's of soorten hangfuchsias) al gewoon klaarstonden om gestekt te worden! Ik kon en kan nog steeds van de moederplanten bewortelde stekken nemen. Kant en klaar staan ze te wachten: alleen afsnijden, in een pot doen en enkele weken later heb je al bloeiende stekken.
Wat is de natuur toch mooi!!!

Plaats reactie