Hoe snoeien van bloemen en/of planten ?

Alles over bloemen en planten.
lysianthus
Geslacht: Vrouw

Re: Hoe snoeien van bloemen en/of planten ?

Bericht door lysianthus » 13 nov 2009 14:28

@ Frans,

Prachtige tuin heb je, dat is volop genieten.
Die blauwe regen is echt mooi, spijtig dat hij naar beneden gekomen is.
Ik zou betondraad of hoe noemt dat , (hetgeen ze in de vloeren leggen) dat is beresterk en betaalbaar tegen de muur zetten en serieus verankeren.
Een stadstuintje zeg je? hoe groot is hij dan wel?
Dat van mij is maar 5 op 7 dat is pas klein.
Wonderbaarlijk hoe je die bomen kan snoeien en hoe ze weer groeien zoals je Linde en de Liquidambar.
Om een bezoekje in de lente te brengen aan Domein Herckenrode te Tildonk, lijkt me wel de moeite en voor mij niet ver :lol:
Laat je nog iets weten als de Wisterias in bloei staan.
Afbeelding

Frans

Bericht door Frans » 13 nov 2009 23:30

Lang wachten op nieuwe bloemen van wisteria is niet nodig. De wortels en stam tot op 1m hoog heb ik kunnen bewaren.Ik zit hier op zeer rijke vochtige rond(naast de Dijle) en mijn wisteria groeit (helaas) gemakkelijk 5m per jaar! Wat park herckenrode betreft: jaren geleden heb ik er eens een geleid bezoek georganiseerd voor vrienden tuinliefhebbers(16pers), met gids, maar dan moesten we iets betalen.Maar de eigenaar zei dat als ik eens graag met enkele vrienden het park kom bezoeken,gewoon een seintje moest geven en mocht binnengaan. Dat kan ik wel in de lente eens arrangeren denk ik.
Ik heb ook in mijn klas een leerling wiens papa een tuin heeft met 300 versch soorten krokussen en tientallen sooren sneeuwklokjes èn tientallen soorten TRILLIUM!!, pioenen, boompioenen, eigen kruisingen...Hij stond dit jaar in "NEST"; Dhr Van Bogaert uit Winksele.Allemaal zo vlakbij!!Bezoekje regelen in het voorjaar met enkele geïnteresseerden?

lysianthus

Bericht door lysianthus » 14 nov 2009 08:49

@ Frans,
Mij mag je al opschrijven voor beide gelegenheden :lol: ik zie er al naar uit.
Goed dat je de wortel nog hebt van je Wisteria, zodat je niet helemaal moet opnieuw beginnen.
Binnen de kortste keren, heb je weer die bloemenpracht.
Het onderhoud van de Wisteria is het enige dat me heeft tegengehouden.
Hoelang bloeit hij eigenlijk? je doet me weer watertanden ............ :lol:
Afbeelding

Ines
Contacteer:

Bericht door Ines » 14 nov 2009 09:06

Allemaal zo vlakbij!!Bezoekje regelen in het voorjaar met enkele geïnteresseerden?
Dat is natuurlijk een enig voorstel Frans voor de geïnteresseerden!
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Joseeke

Bericht door Joseeke » 14 nov 2009 09:25

Heel leuk Frans als er dichtbij zo van alles te beleven valt. Voor mij is het te ver, bijna 2 u rijden... en zo dikwijls krijg ik manlief niet mee om mij te brengen ;) :P
Groetjes
Joséeke

Algemene moderator

Mijn kerstdorpen e.a vignettes
Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen.
Mensen ook.

Phil Bosmans/ http://www.dagelijksegedachte.net )

Frans

Bericht door Frans » 14 nov 2009 16:01

Lysi, dat voorstel van ijzeren bewapeningsnetten voor beton lijkt me een prima idee; inderdaad stevig én goedkoop.Om op je vraag te antwoorden: wisteria bloeit zo'n 3 weken in het voorjaar en nog een enkele weken in "verdunde" versie in de zomer.Voor zover ik weet bloeit hij alleen op overjaarse scheuten. Die knip ik dus in tot op een oog of 5. Helaas schiet die nog een keer of drie weer met nieuwe scheuten uit hetzelfde jaar en dus moet ik telkens tot die 5 eerste ogen terugsnoeien. Die maken dan 't volgend jaar bloemen.Maar als je er niets aan doet, bloeit hij ook uitbundig maar dan krijg je zo'n massa hout dat het niet bij te houden is.Aan mijn voordeur staat een Wisteria floribunda alba longissima; eigenlijk gewoon ne witte met lange trossenen die geurt heel fris en fijntjes. De gewone W sinensis is nog altijd de gemakkelijkste en geurigste.Ipv "mindfulness" , "nosefullness"; gans de tuin geurt er naar en je wordt er gewoon blij van, zelfs al sta je met je voet in een drol! :D

snijkers maria

Re: Foto's van de maand juli

Bericht door snijkers maria » 05 sep 2010 12:13

frans moet deze ook gesnoeid worden
of sterven de bladeren ervan alleen af
groetjes en bedankt :D
006%20(2).JPG
006%20(2).JPG (201.75 KiB) 1439 keer bekeken
GROETJES MIET
niets ter wereld
is aanstekelijk
dan EEN LACH en een GOED HUMEUR

Aphrokruid

Bericht door Aphrokruid » 15 jul 2011 11:15

Hmm ik heb ook een vraag die een beetje over snoeien gaat. Het gaat over klimmende winde en over lathyrus odoratus. De klimmende winde is nog maar een hele kleine plant maar heeft wel twee bloemetjes (heel mooi trouwens), moet ik die bloemen wegknippen in de hoop dat de plant eerst iets groter wordt?

Ook een vraag over lathyrus odoratus. Ik heb maar een paar bloemen gehad en dat worden nu allemaal peultjes (van die repen waar de zaden in zitten). Kan ik die peulen niet beter wegknippen of komen er sowieso geen nieuwe bloemen meer aan? Komen er nieuwe bloemen als ik die peulen weg knip?
Ik ben het, Aphro!

York

Bericht door York » 15 jul 2011 18:56

Aphro op je eerste vraag kan ik niet antwoorden, maar voor de Lathyrus moet je de peulen laten hangen tot ze bruin zijn. Volgend jaar kan je de zaden dan zaaien.
Pluk de dag

York

Re: Foto's van de maand juli

Bericht door York » 15 jul 2011 20:42

snijkers maria schreef:frans moet deze ook gesnoeid worden
of sterven de bladeren ervan alleen af
groetjes en bedankt :D
006%20(2).JPG

Miet, ik laat deze gewoon verdrogen en knip de verdroogde bladeren af Volgend jaar komen ze terug te voorschijn.
Pluk de dag

Plaats reactie