Geschikte bodembedekker voor kleigrond en zon/halfschaduw

Alles over bloemen en planten.
Plaats reactie
paddepoel
Geslacht: Man

Geschikte bodembedekker voor kleigrond en zon/halfschaduw

Bericht door paddepoel » 21 dec 2015 07:48

Hallo,

Ik heb in de tuin twee percelen (eentje in de zon van 10 m2 en eentje in de halfschaduw van 5m2) waarop Acaena werd aangeplant. De grond is kleigrond, die werd verbeterd met compost.

Alhoewel er regelmatig wordt gekalkt (3 tot 4 maal per jaar), blijkt deze grond nogal naar de zure kant te zijn, want het mos groeit lustig doorheen de Acaena (zeker in het perceel in de halfschaduw). Deze Acaena groeit ook niet zoals verwacht, want hij wordt niet hoger dan een paar centimeter.

Tot grote ramp is in deze perceeltjes gehoornde klaverzuring opgedoken. Iedereen weet dat dit onkruid enorm moeilijk te verwijderen is. Zeker tussen een bodembedekker als Aceana is dit een complete ramp.
Ik heb dus besloten om de percelen met een nieuwe bodembedekker te beplanten

Momenteel heb ik in de tuin al percelen met Waldsteinia Ternata, Vinca Minor en Geranium Macrorrhizum Spessart.
Ik zou dus graag een andere bodembedekker gebruiken. Liefst een groenblijvende, winterharde plant die kleigrond verdraagt, een standplaats in de zon en halfschaduw en maximale hoogte van 10 tot 20 cm.

Iemand suggesties ?

York
Geslacht: Vrouw

Re: Geschikte bodembedekker voor kleigrond en zon/halfschadu

Bericht door York » 21 dec 2015 19:01

Interessante vragen? Voor wat de Acaena betreft denk ik dat de ondergrond en te weinig zon de boosdoener is. Deze plant vraagt eerder een zandgrond. De Geranium Macrorrhizum Spessart heb ik ook staan en dit is hier een goede oplossing om onkruiden te weren.
Pluk de dag

Ines
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Geschikte bodembedekker voor kleigrond en zon/halfschadu

Bericht door Ines » 22 dec 2015 17:40

Ik zou U ten zeerste
Epimedium aanraden omwille van de sterkte en het blad die in de winter blijft. Ook het aantal soorten met bladverkleuring zijn echt de moeite. Er is ook nooit werk aan, geen water geven, geen snoei enz een bijzondere bodembedekker is het zeker. Toch wel even alle onkruid verdrijven en dan pas aanplanten.
Vele groetjes, Ines
Algemene moderator.

Neem een kijkje op volgende site; http://www.tuintips.net
registreer U en win een boek!

Plaats reactie